Senaste nytt

SAS första Airbus A320 (bild)

Utan att vet precis hur denna kärra hanterats så har man väl ett underhållningsprogram på parkerade kärror, vilket bl.a. innebär att motorer och andra "hål" tejpas för att det inte ska komma in fukt och "skit". Kärrorna tas ut och rullas, motorer körs, vätskor byts, m.m. med jämna mellanrum.

Absolut. Det är inte så att man ställer maskinen i hörnet av flygplatsen och låser dörren.
Det finns olika checklistor om man ska parkera 1-2dagar, 2-5dagar, 5-20dagar, +20dagar. Så är det i allafall på 744. Lite osäker på A32X men lär säkerligen vara något liknande.

Man göra inget schemalagd upstart eller sådant. Processen för att blocka bort att blockers, tejp och skydd skulle vara förmycket. så när man ställt den så står den tills man tar den i bruk igen. Självklart är det inte helt ovanligt att man går dit och lånar lite reservdelar :)

När man väl tar maskinen i drift igen är det några dagar av testande och pillande innan man ens startar motorerna.
 

Traveller

Medlem
Fick info av piloterna i går. SAS kommer ha 9 stycken 320 fram tills dess leveransen av NEO maskinerna levereras. Nu har man 3 st 320 och väntar på 6 till. Målning etc pågår. Fick också veta att MD utfasas till mars nästa år (14) men ett fåtal kommer finnas kvar som reserver i några månader.
 
Fick info av piloterna i går. SAS kommer ha 9 stycken 320 fram tills dess leveransen av NEO maskinerna levereras. Nu har man 3 st 320 och väntar på 6 till. Målning etc pågår. Fick också veta att MD utfasas till mars nästa år (14) men ett fåtal kommer finnas kvar som reserver i några månader.

Bare for å pirke. SAS har bare 2 akkurat nå. OY-KAL og OY-KAM. De venter på 7 stk til. Og totalt så kommer det 12 A320.... Men det er kun 9 individer som er spesifisert.....

Og i følge denne artikkelen så skal MD-ene bort i desmber dette året... http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=71377
 
Last edited:

HansO

Medlem
Som vanligt när det gäller SAS och flygplanregistrering är det något lurt ??
SE-RJE & SE-RJF har inte varit i luften sedan de togs över av SAS och detta är snart ett år sedan.
Jag tror aldrig dom kommer att flyga som SE registrerade utan det blir säkert som OY eller LN
SAS har en tendens att ta bort alla SE registrerade maskiner. Av 140 maskiner hos SAS är numera endast 16 st SE reg.

Tråkig utveckling tycker jag som Svensk skattebetalare dessutom när det sägs att det är dyrast att registrera i Danmark.
Men men Danskarna köper förmodligen inte annat än OY registerade maskiner som är stationerade i Köpenhamn
 
Maskinene registreres der det er billigst, og det er bra! Om flyet er registrert i Sverige, Norge eller Danmark spiller mindre rolle for skattebetalerne ettersom tilsynet av alle SAS fly går på rundgang mellom de skandinaviske landene ettersom SAS er registrert som SOM og har felles AOC i alle de tre landene....

SE-RJE og SE-RJF kommer til å være på svensk register da eierne ikke har krevd å ha dem registrert i et spesifikt land(ref IC flåten). Det har tatt tid å modifisere disse flyene til SAS standard siden SpanAir kuttet ned på vedlikehold, dessuten er de en del eldre enn resten av bussene som er på vei inn i SAS flåten. Dette sammen med at flyene kom overraskende ifb med SpanAir sin konkurs, så har det vært lang ventetid på ledig modifikasjons slot...
 
Jeg sier bare at SpanAir maskinene kunne vært i bedre stand, uten at jeg sier at det gikk på akkord med sikkerheten. Alt lovpålagt vedlikehold er helt sikkert gjennomført. SpanAir kuttet alt vedlikehold ned til et minimum før de gikk konkurs.
 

HansO

Medlem
SE-RJE og SE-RJF kommer til å være på svensk register da eierne ikke har krevd å ha dem registrert i et spesifikt land(ref IC flåten).

Henrik !

Fattar inte detta med "eierna har krevd" SAS äger ännu direkt eller vi komanditbolag mer 16 flygplan ?
Då borde fler vara registrerade i Sverige ??
 

Kristofer

Medlem
Vad är det som gör att du tycker det är så extremt viktigt att SAS har svenskregistrerade flygplan? Kan inte komma på en enda anledning till varför det skulle göra saken bättre för mig som kund, aktieägare eller skattebetalare.
 

HansO

Medlem
Vad är det som gör att du tycker det är så extremt viktigt att SAS har svenskregistrerade flygplan? Kan inte komma på en enda anledning till varför det skulle göra saken bättre för mig som kund, aktieägare eller skattebetalare.

Historiskt var 4/7 delar av planen SE regade. Nu har vi uppenbarligen snart inga alls ?
Som Svensk, aktieägare, skattebetalare samt stor kund tycker jag att det är en tråkig utveckling !
Tycker inte du ??
 
Toppen