Senaste nytt

SAS-förseningar och hyrbilsersättning

Uppdatering: SAS ger ut EU-ersättningen men vägrar ersätta hyrbilen och icke-avbokningsbar hotellnatt. Försökte resonera med dem och komma fram till någon annan sorts kompensation men det gick såklart inte. Detta trots att jag fått skriftligt från deras support att det ska ersättas och att jag hänvisade till 2st beslut från Allmänna Reklamationsnämnden om mer eller mindre helt identiska frågor (24h försening till USA har resulterat i hotellnätter som inte kunde utnyttjas), där ARNs beslut är att flygbolaget ska ge ut ersättning för hotellet som inte kunde utnyttjas utöver EU-ersättningen. I detta nu skickar jag in en anmälan till ARN. Medveten om att deras beslut inte är bindande och att det kommer ta ett bra tag innan man hör något därifrån, men det här är numera en principsak och ren protest mot det urusla bemötandet man får hos SAS som lojal kund.

Gör mitt allra yttersta att välja alla andra bolag istället för SAS framöver. Så absurt trött på dem. Satt igår kväll och skulle boka en SAS-resa till Boston men nu blir det omväg via något annat land istället :)
 
  • Gilla
Reactions: jsn
Uppdatering: SAS ger ut EU-ersättningen men vägrar ersätta hyrbilen och icke-avbokningsbar hotellnatt. Försökte resonera med dem och komma fram till någon annan sorts kompensation men det gick såklart inte. Detta trots att jag fått skriftligt från deras support att det ska ersättas och att jag hänvisade till 2st beslut från Allmänna Reklamationsnämnden om mer eller mindre helt identiska frågor (24h försening till USA har resulterat i hotellnätter som inte kunde utnyttjas), där ARNs beslut är att flygbolaget ska ge ut ersättning för hotellet som inte kunde utnyttjas utöver EU-ersättningen. I detta nu skickar jag in en anmälan till ARN. Medveten om att deras beslut inte är bindande och att det kommer ta ett bra tag innan man hör något därifrån, men det här är numera en principsak och ren protest mot det urusla bemötandet man får hos SAS som lojal kund.

Gör mitt allra yttersta att välja alla andra bolag istället för SAS framöver. Så absurt trött på dem. Satt igår kväll och skulle boka en SAS-resa till Boston men nu blir det omväg via något annat land istället :)
Ska bli intressant att följa vidare rapportering kring ARN-handläggningen.
Och inte minst vidare rapporter kring hur framtida förseningar hanteras av dina nya leverantörer.
 
Vet att detta inte uppskattas av alla här på forumet - men ändå.

När jag har haft ärenden där jag blivit lovad X men i slutändan inte fått det av den customer care-anställd som blivit tilldelad mitt ärende, har jag helt enkelt skickat in ärendet på nytt. Har alltid fungerat utmärkt för mig.

Helt enkelt bara att acceptera att SAS är konsekvent inkonsekventa i sin hantering.

Oavsett, hoppas det går bra för dig!
 
Vet att detta inte uppskattas av alla här på forumet - men ändå.

När jag har haft ärenden där jag blivit lovad X men i slutändan inte fått det av den customer care-anställd som blivit tilldelad mitt ärende, har jag helt enkelt skickat in ärendet på nytt. Har alltid fungerat utmärkt för mig.

Helt enkelt bara att acceptera att SAS är konsekvent inkonsekventa i sin hantering.

Oavsett, hoppas det går bra för dig!

Tack!

Förstår att jag kanske låter gnällig, men jag förstår verkligen inte varför SAS väljer att bråka om detta.
 
Senast, ett par år sedan, jag hade ett liknande problem så anlitade jag en av de juristtjänster på nätet som tar sånt här mot 25% provis. Jag var rätt irriterad på SAS bemötande och brydde mig inte så mycket om pengarna som principen.

Ett brev från den tyska advokatfirman och pengarna satt på kontot inom ett par dagar.

Känslan jag fick av det ärendet var att SAS helt enkelt bara obstruerade och slentrianmässigt säger nej, även om de vet att de har fel, när man sen skärper tonen så gör de rätt för att undvika mer kostnader. Lite trist...
 
Uppdatering: jag vann i ARN. Så SAS ska (om de följer beslutet) ersätta mig för hyrbilen OCH hotellnatten jag inte kunde utnyttja pga deras försening. Kan vara bra för er övriga att veta :)

Ibland undrar jag hur SAS tänker. Jag sa till dem att det redan fanns ett identiskt fall mot Norwegian och bifogade det ärendet från ARN (där N förlorade). Sa även att jag kan tänka mig lite eurobonuspoäng istället för pengar, eller att mötas på mitten. Men nej, istället lägger de hur mycket tid och energi som helst på att skicka in 20+ sidor material till ARN och timmar i telefon med mig, allt för att spara in några extra EB-poäng. Och nu "måste" de istället ge mig full ersättning OCH beslutet kommer ligga på ARN:s hemsida, så att andra kan hitta det och ha något att referera till.

Tilläggas kan att jag, sjukt nog, varit med om två liknande fall sedan januari, dvs stora förseningar. I båda fallen - med två andra Star Alliance-bolag - fick jag ersättningen direkt utan tjafs. Lustigt nog är SAS, det enda stället jag har bra status och massssssa poäng hos, de enda som bråkar. Man blir så trött...
 
Uppdatering: jag vann i ARN. Så SAS ska (om de följer beslutet) ersätta mig för hyrbilen OCH hotellnatten jag inte kunde utnyttja pga deras försening. Kan vara bra för er övriga att veta :)

Ibland undrar jag hur SAS tänker. Jag sa till dem att det redan fanns ett identiskt fall mot Norwegian och bifogade det ärendet från ARN (där N förlorade). Sa även att jag kan tänka mig lite eurobonuspoäng istället för pengar, eller att mötas på mitten. Men nej, istället lägger de hur mycket tid och energi som helst på att skicka in 20+ sidor material till ARN och timmar i telefon med mig, allt för att spara in några extra EB-poäng. Och nu "måste" de istället ge mig full ersättning OCH beslutet kommer ligga på ARN:s hemsida, så att andra kan hitta det och ha något att referera till.

Tilläggas kan att jag, sjukt nog, varit med om två liknande fall sedan januari, dvs stora förseningar. I båda fallen - med två andra Star Alliance-bolag - fick jag ersättningen direkt utan tjafs. Lustigt nog är SAS, det enda stället jag har bra status och massssssa poäng hos, de enda som bråkar. Man blir så trött...
Vad kul att vara med och skapa praxis, viktig sådan dessutom! Bra jobbat.
 
Uppdatering: jag vann i ARN. Så SAS ska (om de följer beslutet) ersätta mig för hyrbilen OCH hotellnatten jag inte kunde utnyttja pga deras försening. Kan vara bra för er övriga att veta :)

Ibland undrar jag hur SAS tänker. Jag sa till dem att det redan fanns ett identiskt fall mot Norwegian och bifogade det ärendet från ARN (där N förlorade). Sa även att jag kan tänka mig lite eurobonuspoäng istället för pengar, eller att mötas på mitten. Men nej, istället lägger de hur mycket tid och energi som helst på att skicka in 20+ sidor material till ARN och timmar i telefon med mig, allt för att spara in några extra EB-poäng. Och nu "måste" de istället ge mig full ersättning OCH beslutet kommer ligga på ARN:s hemsida, så att andra kan hitta det och ha något att referera till.

Tilläggas kan att jag, sjukt nog, varit med om två liknande fall sedan januari, dvs stora förseningar. I båda fallen - med två andra Star Alliance-bolag - fick jag ersättningen direkt utan tjafs. Lustigt nog är SAS, det enda stället jag har bra status och massssssa poäng hos, de enda som bråkar. Man blir så trött...
Det var ett viktigt fall du vann där. Riktigt bra gjort.
 
Toppen