Senaste nytt

SAS-förseningar och hyrbilsersättning

Solklar ersättning med andra ord.

Yup, men ingen här har erfarenhet av relaterade kostnader, som min hyrbilsfråga?

Är i telefon med Avis nu igen och kommer nog att boka om och ta merkostnaden själv. Annars kommer jag vara nervös på hela flighten imorgon och det är inte riktigt värt det.

Härnäst: hotellbuffé på Radisson Blu i OSL med 200 andra arga resenärer :)

Ingen koll på hyrbilen tyvärr. Men tänk på att du kan få förseningsersättning på amexet också, för att täcka kost och logi under förseningen om den är mer än ett visst antal timmar. 2000 kr per person och tillfälle är det på Amex Elite om jag inte minns fel. Om du vill köpa mer än en vattenflaska dvs :)

• Gilla
Reactions: Gus
Tur du är EBD och kan hålla dig i loungen och slipper köpa allt. Skippa buffen på hotellet och gå till Peppes pizza på nedervåningen. Inte ska du väl upp 03:00 imorgon för planet går väl 09:30?? Lycka till och trevlig resa.

Tur du är EBD och kan hålla dig i loungen och slipper köpa allt. Skippa buffen på hotellet och gå till Peppes pizza på nedervåningen. Inte ska du väl upp 03:00 imorgon för planet går väl 09:30?? Lycka till och trevlig resa.

Buffén var fullsatt, blev Peppes! Incheckning senast 05:00 enligt SAS, planet ska gå vid 7-snåret. Så kan väl gå upp kl 04 :)

Uppdatering: där kom push-notisen från SAS-appen att flighten är försenad ytterligare 4h imorgon. Lär väl bli mer. Dessutom har Avis nu snurrat ihop min bokning och den är plötsligt 400 dollar dyrare för ingenting. Bra start på semestern.

Hm borde gått att få över dig till USA på flera olika SAS-kärror, såvida inte alla är fullbokade. Vi fick ju en sväng till Köpenhamn och därifrån vidare till EWR när det strulade i Oslo.

Sen slutar jag aldrig att förundras över personalen i Oslo som borde gå en kurs i hur man hanterar och bemöter kunder!

Vad gäller hyrbil så kanske du kan avboka och boka om med eurobonus kampanjen som är nu med Avis. Så gör det inte SÅ mycket om det skulle bli lite dyrare (inom rimliga gränser naturligtvis).

Uppdatering: där kom push-notisen från SAS-appen att flighten är försenad ytterligare 4h imorgon. Lär väl bli mer. Dessutom har Avis nu snurrat ihop min bokning och den är plötsligt 400 dollar dyrare för ingenting. Bra start på semestern.
Du bör redan nu sätta dig och kolla alternativa resrutter och planera för det. Det kan mkt väl gå snett även imorgon.

Pratat med (de ytterst otrevliga personerna på) SAS service center här på OSL och ringt kundtjänsten - ingen kunde hitta någon annan rutt. Jahapp. Får väl vänta här och hoppas att planet lyfter imorrn. Vi ska bara vara i Florida till onsdag nästa vecka och har hyfsat ambitiösa planer när vi väl är där, så om det blir ytterligare en dags försening är det nästan värt att blåsa av resan helt och hållet.

Snart dags att ta några sömntabletter och försöka få en natts ordentlig sömn iaf. Räknar nästan med en ny pushnotis om ytterligare försening när man vaknar.

Pratat med (de ytterst otrevliga personerna på) SAS service center här på OSL och ringt kundtjänsten - ingen kunde hitta någon annan rutt. Jahapp. Får väl vänta här och hoppas att planet lyfter imorrn.
Det enda som gäller i ett sådant här läge är att du själv tar reda på vilka alternativa rutter som finns. Det ska naturligtvis inte vara begränsat till SAS. Använd Google Flights.

Det här är första gången jag kommer att begära ersättning för EU-reglerna. Om jag förstått det rätt blir det 600 EUR per person (2st) vilket väl är okej men givet att jag tagit en semesterdag, betalat ett icke-återbetalningsbart hotell, en hyrbil jag inte kan utnyttja och kanske blir av med helt o hållet, tillbringat en hel dag med att köa i Oslo, förkortat min Floridasemester märkbart och nu måste gå upp kl 03 för andra dagen i rad känns det inte direkt som en bra deal. Fick dock en matvoucher på 75kr och insåg att man knappt får en vattenflaska för det på OSL :)
SAS har utan att knorra ersatt onyttiga kostnader för mig utöver att betala EU-ersättning.

Toppen