Senaste nytt

SAS-förseningar och hyrbilsersättning

Lukas S

Medlem
Hej!

Jag sitter fast på Oslo efter en härlig 22h lång försening av SK955 till Miami idag. Skulle gå härifrån idag på morgonen men är uppskjuten till imorgon bitti. Hela upplevelsen kan beskrivas som extrem förvirring blandat med noll service.

Nåväl, har pratat med hotellet i Miami om att jag kommer en dag för sent men nu stött på problem med Avis. Jag har en prepaid bil där som de håller i 24h, dvs om flighten går som den ska imorrn har jag 2h på mig att ta mig igenom flygplatsen och hämta bilen - borde fungera. Men om flighten inte går i tid eller om det blir problem på MIA håller de inte bilen och då måste jag fixa en ny på plats, vilket kommer kosta skjortan. Mitt enda alternativ är att boka av min nuvarande bokning och ta en ny bokning på exakt samma bil men en dag kortare - då ökar kostnaden med 371 dollar. En kostnad jag ogärna tar eftersom det är SAS som orsakat den.

Pratade nyss med deras Diamond Support (suck) och person nr 1 sa att han inte visste, person nr 2 sa att jag skulle ta kvittot på mellanskillnad o begära ersättning för den av SAS, och nu sa person nr 3 att de inte täcker något alls om jag bokar om. Mycket blandade besked, som vanligt.

Har ni någon koll på vad jag ska göra här? Jag lutar åt att boka av och boka om, för att vara på den säkra sidan, och att begära ersättning av SAS, men har någon här erfarenhet av den här typen av utlägg? Kan man få igenom dem?

(Både resan och bilen är betalda med Amex SAS Elite.)

Tusen tack på förhand!

/Mycket irriterad resenär

Jag skulle rekommendera att du kontaktar det försäkringsbolag som du har din reseförsäkring hos. Det är nog där du har störst chans att få någon ersättning alls.

Från SAS bör du däremot kunna få ersättning enligt EU261/2004, men det täcker ju inte den här typen av kostnader.

Edit: Varför har du inte begärt att bli omroutad via något annat bolag? Kan inte varit omöjligt att få till tycker jag.

Varför har SAS inte fullgjort sina skyldigheter enligt 261/2004?
Det vet vi inte om de har - TS kanske har tackat nej till omrouting via andra bolag men det framgår inte av dennes inlägg...

Det mest troliga är väl dock att SAS inte gjort något för att påtala vilka rättigheter man har.

Ang försäkringsbolaget:
Både reseförsäkringen och Amex har bara telefontid till kl 17 och jag ringde 17:12... Tänker inte boka om hyrbilen utan att veta att jag får betalt för det. Om ingen här har erfarenhet av att kunna få ut något från SAS för detta tänker jag hålla tummarna och chansa på att jag hinner dit imorgon.

Ang rerouting:
Ingen info, inget erbjudande. Läget i Oslo var totalt kaos. Ingen visste något. De försenade först till 09:45, sen 10:15, sen 11:00, sen 11:45, sen 12:15 och sen skulle det "garanterat" gå 12:45. Fanns ingen personal vid gate och de i lounge/service center sade bara att flighten skulle gå snart. När vi fick klarhet i att flighten skulle gå först imorgon fick vi stå vid bagagebandet i cirka 2h för att vänta på bagaget från Stockholm och därefter c:a 2h kö till mer information. Fanns inget läge att begära omroutning. Planet var dessutom helt fullt med till synes rätt många EBD och någon EBP.

Det här är första gången jag kommer att begära ersättning för EU-reglerna. Om jag förstått det rätt blir det 600 EUR per person (2st) vilket väl är okej men givet att jag tagit en semesterdag, betalat ett icke-återbetalningsbart hotell, en hyrbil jag inte kan utnyttja och kanske blir av med helt o hållet, tillbringat en hel dag med att köa i Oslo, förkortat min Floridasemester märkbart och nu måste gå upp kl 03 för andra dagen i rad känns det inte direkt som en bra deal. Fick dock en matvoucher på 75kr och insåg att man knappt får en vattenflaska för det på OSL :)

Tydligen LN-RKO som var ute och snurrade i Gander och Reykjavik under mellandagarna som är paj.

Flight Tracker | Flightradar24 | Track Planes In Real-Time

Planet ska vara lagat nu. Det var ett toalettrör och något i bagageutrymmet som behövde lagas. Anledningen till den enorma förseningen är ... håll i er ... att det inte finns cabin crew på OSL. Vårt crew timeade ut och enligt SAS finns det inga andra personer de kan ringa in idag.

Toppen