Senaste nytt

SAS förlänger status ett år pga Covid-19

mha321

Medlem
Det torde ju bli extra svårt för sas att välja när man slutar eftersom man förlänger månad för månad. Om man inte väntar tills precis alla har fått 2 förlängninar så är det alltid någon som hamnar i kläm. För de som förlänger på helår är det ju betydligt enklare...
 

Hafermann

Medlem
Well well, har klarat EBD på egna meriter inom 5 månader från nya perioden. Nu blir det bara att flyga andra bolag och kreditera upp på andra program om SAS inte börjar ge oss fler morötter att fortsätta flyga SAS. Lufthansa har ju "milestone bonus" där man får lite olika spännande saker ifall men går långt över Senatorstatus men ändå inte når till HON-Circle. Det borde SAS kunna börja med!


Well om det är våtservetter som får dig att gå igång så vet jag att de finns billiga på Coop i Bromma ;)


Jo sånt är trevligt!


Jo, men det är ju inte poängen med det hela att bara få poäng. Jag sitter ju fortfarande och reser på liknande nivåer jag gjorde före pandemin och samtidigt så fortsätter SAS förlänga och förlänga status för folk som inte reser. De borde uppmärksamma det lite åtminstone! Jag tror inte SAS fortsätter förlänga snart då man märker att folk börjar resa igen, loungen på Arlanda var knökfull i måndags vid 14:00 tiden.
Jag håller med 100%. Väljer också att flyga/kreditera till andra bolag. Valbara gåvan till Diamonds borttagen. Halva priset på SAS MC borttaget. Man behöver inte flyga för status. Nog borde det finnas något SAS kan göra för oss som varit trogna och stöttat dem ekonomiskt under en period då de flesta inte kunnat flyga.
 

raphaelmak

Medlem
Många positiva tankar om fortsatt förlängning i tråden ändå. Viss oro känner jag som har jan-dec 21 som period. Tror ni hela året får åka med?
För mig är det lite tveksamt nu att SAS skulle fortsätta med gratis förlängning då det är redan möjligt att resa till övriga Europa med vaccinering m.m. För nov-dec är det kanske ändå hoppfull på gratis förlängning men för 2022 gissar jag att SAS kanske kommer att köra någon typ "diamant för guld-kvalificering och guld för silver-kvalificering" istället?
 
För mig är det lite tveksamt nu att SAS skulle fortsätta med gratis förlängning då det är redan möjligt att resa till övriga Europa med vaccinering m.m. För nov-dec är det kanske ändå hoppfull på gratis förlängning men för 2022 gissar jag att SAS kanske kommer att köra någon typ "diamant för guld-kvalificering och guld för silver-kvalificering" istället?
Mycket tveksam de gör en lägre kvalificeringsnivå efter att de gav x4 poäng för alla sina flighter tidigare i våras. Det var ju inga som helst problem att flyga in ett EBG då med några snabba vändor inrikes.

Jag tror som du, att om de förlänger är det max nov/dec i år men inte mycket mer!
 

dino_81

Medlem
…men för 2022 gissar jag att SAS kanske kommer att köra någon typ "diamant för guld-kvalificering och guld för silver-kvalificering" istället?

Mer troligt att det blir tvärtom. Alltså högre krav för kvalificering till Guld resp Diamant. Verkar som om alla ”förbättringar” leder till det sämre. Slut på OT svar.
 

Hachans

Medlem
Jag håller med 100%. Väljer också att flyga/kreditera till andra bolag. Valbara gåvan till Diamonds borttagen. Halva priset på SAS MC borttaget. Man behöver inte flyga för status. Nog borde det finnas något SAS kan göra för oss som varit trogna och stöttat dem ekonomiskt under en period då de flesta inte kunnat flyga.

Varför skulle de göra något? Du har ju redan gett dem dina pengar utan att kräva någon form av motprestation.

Jag låter som en repig skiva, men lojalitetsprogram är enkelriktade.
 
Fast SAS flyger ju knappt något jämfört med innan pandemin.
Jag som flugit SAS och LH fram till pandemin bytte då till KLM/AF av den enkla anledningen att de faktiskt flög dit jag skulle i rimlig tid..

Lägger man sen till att branschen tror att affärsresandet kommer minska med 50% pre pandemin så blir man ju lite nyfiken på hur lojalitetsprogrammen kommer hantera detta.

Om inte SAS förlänger min diamant status trots enbart influget guld denna perioden, brytpunkt sista feb 2022, så kommer jag framgent hålla mig till KLM istället.
Blir intressant.

Men i sak håller jag med dig @simon_says91 vi som faktiskt har flugit har blivit dåligt premierade.
Sammalika på FlyingBlue faktiskt då vi som flugit in ett Platinum blir av med 300XP och de som inte gjort det får behålla sitt.
 

Berglund

Medlem
Sammalika på FlyingBlue faktiskt då vi som flugit in ett Platinum blir av med 300XP och de som inte gjort det får behålla sitt.
Det är faktiskt ännu värre. Inte nog med att "icke-flygarna" har fått behålla sina Platinumkort - det har också fått behålla samma samma antal roll-over-xp som de hade när vi gick in i pandemin! Så de "betalar" de facto ingenting för förlängd status. Vi som flugit, våra xp konton blir debiterade det fulla xp priset på 300 xp och får inte någonting. Olika falla ödets lotter.
 
Fast SAS flyger ju knappt något jämfört med innan pandemin.
Jag som flugit SAS och LH fram till pandemin bytte då till KLM/AF av den enkla anledningen att de faktiskt flög dit jag skulle i rimlig tid..

Lägger man sen till att branschen tror att affärsresandet kommer minska med 50% pre pandemin så blir man ju lite nyfiken på hur lojalitetsprogrammen kommer hantera detta.

Om inte SAS förlänger min diamant status trots enbart influget guld denna perioden, brytpunkt sista feb 2022, så kommer jag framgent hålla mig till KLM istället.
Blir intressant.

Men i sak håller jag med dig @simon_says91 vi som faktiskt har flugit har blivit dåligt premierade.
Sammalika på FlyingBlue faktiskt då vi som flugit in ett Platinum blir av med 300XP och de som inte gjort det får behålla sitt.
KLM och Flying Blue har gett och ger dubbla XP till dem som flög hösten 2020 och som flyger nu.
 
Toppen