Senaste nytt

SAS EuroBonus World Mastercard Premium ger 1.000 statuspoäng per månad

Jag misstänker skarpt att det bankgironummer som man betalar till endast tillåter korrekt formaterade OCR nummer, man kan alltså inte lämna meddelanden eller andra annars fiffiga lösningar. Normalt datakörs betalningsfiler därefter med automatisk avprickning/avräkning - hade varit ett litet helvete att göra för hand. Därför tar man hjälp av Bankgirot som då spärrar det BG numret, så man endast kan lägga in/skicka betalningen om där finns ett giltigt OCR nummer med. Allt för att minska felkällor.

@Tonton Nej, du kan inte ta det gamla OCR numret, det hör ihop med ditt gamla kort. Kan du inte vänta, ring SEB eller skicka meddelande till SEB kort direkt i appen/från webbsidan - det kan du göra dygnet runt oavsett hur och när du jobbar!

Möjligtvis en liten OT-fråga men försöker ändå!

Jag vill redan nu, innan första fakturan kommit, betala av min räkning (Måste konstant göra detta då jag har relativt lågt kreditutrymme). I och med att första fakturan ej kommit ännu så har jag inte fått något OCR-nummer. Kan jag använda OCR-nummret jag hade på mitt tidigare Eurobonus Mastercard? Jobbar sent hela veckan och har inte kommit från för att ringa kundtjänst tyvärr.

Du behöver inte ringa dem under kontors-timmarna. Skicka ett meddelande via profilen på "saseurobonusmastercard.se", så återkommer de nog med ditt OCR imorgon bitti. De brukar vara riktigt snabba med att svara iaf.

Jobbar sent hela veckan och har inte kommit från för att ringa kundtjänst tyvärr.
Via både app och site så har de en "säker meddelandefunktion". Logga in med bankid och skicka/ta emot meddelanden till dem. Funkar utmärkt att skicka frågan på kvällen och så ramlar svaret in under dagen. Så slipper man sitta i telefonkö eller ta paus från jobbet för att ringa.

Edit: trea på bollen. På bc går det undan!

Jag vill redan nu, innan första fakturan kommit, betala av min räkning (Måste konstant göra detta då jag har relativt lågt kreditutrymme). I och med att första fakturan ej kommit ännu så har jag inte fått något OCR-nummer. Kan jag använda OCR-nummret jag hade på mitt tidigare Eurobonus Mastercard? Jobbar sent hela veckan och har inte kommit från för att ringa kundtjänst tyvärr.
Har nog en lösning åt dig annars, om du vågar lita på mig , skulle själv göra en inbetalning på nya kortet också.

I appen kan jag fortfarande switcha (högst upp) mellan gamla och nya kortet. Under fliken som heter "Översikt" finns det det en rubrik med namnet "Kort under aktuellt konto". Dessa konton skiljer sig mellan gamla och nya kortet. Under gamla står även det senaste kontoutdraget, klicka på det så ser du ditt gamla OCR-nr. Som du ser överensstämmer det med ditt kontonr bortsett från sista kontrollsiffran.

Jämför nu kontonr för gammalt och nytt kort. För mig diffade bara sista siffran i kontonumret på nya kortet. Ta ditt nya kontonr och använd sedan nämnt verktyg ovan för att få fram kontrollsiffran. Voilà!

Har nog en lösning åt dig annars, om du vågar lita på mig , skulle själv göra en inbetalning på nya kortet också.

I appen kan jag fortfarande switcha (högst upp) mellan gamla och nya kortet. Under fliken som heter "Översikt" finns det det en rubrik med namnet "Kort under aktuellt konto". Dessa konton skiljer sig mellan gamla och nya kortet. Under gamla står även det senaste kontoutdraget, klicka på det så ser du ditt gamla OCR-nr. Som du ser överensstämmer det med ditt kontonr bortsett från sista kontrollsiffran.

Jämför nu kontonr för gammalt och nytt kort. För mig diffade bara sista siffran i kontonumret på nya kortet. Ta ditt nya kontonr och använd sedan nämnt verktyg ovan för att få fram kontrollsiffran. Voilà!
Kan bekräfta att det verktyg för att räkna ut sista siffran som nämndes tidigare i tråden stämde både för mig och minst en till!

Pratade med MC kundtjänst i samma ärende idag. Nytt OCR-nummer behövs. Fick legitimera mig med BankID och fick sedan OCR-numret uppläst.

Stort tack alla - Sjukt hur snabba Ni alla är!
Jag sitter dock fortfarande med en följdfråga.

När man använder onlinekalkylatorn så får man två siffror. I mitt fall följande:
Luhn checksum mod 10: 9
Next check digit: 6

Vilken ska man använda sig av? Tänkte såklart logiskt och försökte dubbelkolla med mitt gamla kontonummer men den gav mig "5" på båda alternativen så det var inte så mycket till hjälp o_O

Toppen