Senaste nytt

SAS Eurobonus nyheter 2012-02-13: 50k EBG och 100% poäng i ekonomi

Det är enligt mig principen som är fel! Hur kan man sänka poäng intjäningen för premium biljetter?? Och smatidigt utge sig för att vara affärsresenärernas bolag!

Nej, SAS sa inte de skulle vara affärsresenärers flygbolag. Men de sa att de ville bli första val oavsett när man reser med jobbet eller privat.

Kanske läge att byta plats på Loungen i Stockholm. Guld Loungen är mer eller mindre alltid full och det är svårt att få plats och Business loungen är alltid halvtom. Med dessa nya poängregler lär det väl fyllas på rejält med nya EBG och total trängsel kommer att infinna sig

Som sagt, antalet EBG kan stiga med uppemot 25% (dvs 15000 nya EBG) utan att det för den delen skulle bli fler EBG än vad där var år 2007-2008. Och sådana siffror lär knappast förverkligas såvida inte SAS-trafiken ökar rejält och EB-programmet växer med uppemot en halvmiljon medlemmar.

Last edited:
Hahaha... Har läst kommentarererna här och blir påmind om att bara i ankdammen Sverige kan man lyckas gnälla så mycket över förbättringar.

Jag tycker AHO har rätt i sin teori över antalet loungebesökare etc. Det går redan idag att få access till SAS lounge med lägre antal poäng än de nya EB nivåerna. Så varför skulle antalet besökare öka dramatiskt?

Ni som gnäller över att statusnivåerna urholkas. Hur många av er har inte gjort diverse både korrekta och mer tvivelaktiga statusmatchningar till alla möjliga program? Urholkar inte det lojalitetsprogram om något?

Tror ni som gnäller över EBG nivåerna inte att SAS är betydligt bättre än er på att sia om vart smärtgränsen för antalet EBG medlemmar går? Själv förutsätter jag att de har analyserat sina siffror och kommit fram till att det här fungerar minst lika bra som tidigare. :)

SAS bör ju ha gjort simuleringar av olika scenarion för de nya villkoren och de benchmarkar ju garanterat den här tråden som en gratis web-enkät i hur förändringarna togs emot. Jag kan tänka mig att de räknar med ett nollsummespel där de hårt kan marknadsföra 100% och tysta ner klagomål från affärssegmentet. Det skulle vara intressant att veta hur stor andel av EBG som kvalificerat på segement precis över gränsen.

Det är väl dessutom oklart om valutan (EB-poäng) har minskat eller ökat i värde i och med att förändringar i point-redemption inte tillkännagivits. En delicato-boll, i EB-poäng, kan ju nu kosta upp till 4x inrikes á ~900SEK till att sedan kosta en 1x inrikes á ~400SEK.

I och med att detta är en stor nyhet skulle jag tycka att det är intressant om BC-redaktionen (med all den erfarenhet som finns där) kunde göra en analys av de senaste förändringarna i EB och vad de nya förutsättningarna innebär i kontexten "medveten resenär".
EB är ju trots allt huvudprogrammet för många på BC.

Tror ni som gnäller över EBG nivåerna inte att SAS är betydligt bättre än er på att sia om vart smärtgränsen för antalet EBG medlemmar går? Själv förutsätter jag att de har analyserat sina siffror och kommit fram till att det här fungerar minst lika bra som tidigare. :)
Jag skulle säga samma sak. SAS lär (hoppas jag) har gjort många beräkningar vad detta innebär i antalet status-passagerare. När exempelvis Lufthansa införde sin HON-nivå gjorde de många beräkningar på hur många passagerare som skulle få statusen beroende på var kvalifikationskravet sattes. SAS måste ha gjort något liknande. Jag är bara glad att det är lättare att få status, så länge som servicen för statuspassagerare inte försämras är detta toppen.

Förstås tråkigt att intjäningen i högre klasser försämras, men logiken stämmer: 150% för ekonomi extra och 200% för affärsklass.

Hahaha... Har läst kommentarererna här och blir påmind om att bara i ankdammen Sverige kan man lyckas gnälla så mycket över förbättringar.
Haha! Det vore synd att säga att folk inte engagerar sig... :D

Men jag tycker nog inte man ska ta allt i tråden som gnäll, precis som med alla nya strategier finns det fördelar och nackdelar. Vissa påverkas bra av detta, andra påverkas inte alls och någon kanske får en liten försämring. Vem som helst hade väl kunnat räkna ut att om de höjer upp till 100% på alla biljetter måste något annat justeras.
Bonuspoäng är en skuld för flygbolaget och att bara höja upp utan att göra någon annan förändring skulle vara som att pumpa ut pengar ur flygbolaget.

Jag har väldigt svårt att tro att loungerna kommer bli dramatiskt överfulla. När de sänkte gränserna senast för 6-7 år sedan och samtidigt introducerade extrabonusen på 15/25% för EBS/EBG var exakt samma diskussioner uppe och någon större dramatik blev det aldrig. Folk anpassar sig och det hela brukar jämna ut sig. Jag är säker på att SAS redan räknat på detta.

Håller snarare med AHO att det i så fall är mer tveksamt att släppa in Aegean medlemmar som kvalificerat sig till guld med nästan ingen insats alls på samma villkor som oss som faktiskt skrapat ihop de 70.000 baspoäng som krävs för EBG i Sverige.

Jag har själv i alla år alltid kvalificerat på antal poäng och förutom att jag lär få lite färre poäng att använda för trevliga bonusresor innebär det ingen större förändring alls.

Nu har jag inte räknat i detalj på hur de förändrat saker, men ett par observationer som jag tror är korrekta:

Tidigare var gränsen för att nå EBG inte konsistent. Det var 70k i Sverige och 45k i stora delar av världen.

Det krävdes 40 segment för att kvalificera till EBG, vilket i de flesta fall innebar betydligt mindre än 70k poäng.

Nu har man harmoniserat så att det ska krävas ungefär lika många segment eller poäng för att kvalificera sig. Det är bra.

Visserligen finns det flera program som ger *G mycket snabbare än EB, men för oss skandinaver kommer nog EB vara det vanligaste *A programmet för överskådligt tid framöver. Vanliga resenärer (dvs de som inte hänger här hela dagarna) känner i bästa fall till att det finns andra program, men de har knappast koll på hur de fungerar. Detta kommer att leda till en ökning av EBGer när kraven nu lättas upp i Sverige. I Norge och Danmark blir det kanske lite svårare att nå EBG, men det bör vara marginellt.

Detta kommer att leda till en ökning av EBGer när kraven nu lättas upp i Sverige.

Mja.. hur vet du att den faktiska effekten blir mätbar som resenär, och på vilket sätt skulle det nödvändigtvis vara dåligt? När de ändrade segmentregeln från 40 rutter i business till 40 rutter oavsett klass var precis samma farhågor om grotesk expansion av antalet EBG på modet. Åren efter har antalet EBG ändå bara sjunkit ytterligare. Att du känner att det är för många EBGs på intraskandinaviska flighter med SK får stå för dig; min erfarenhet är att alla network carriers har presigerutter där antalet pax med elitstatus närmar sig det absurda. Flugit FRA-MUC med LH i rusningstid nångång? Det värsta jag varit med om var MUC-PVG när jag tycktes vara den enda i en fullbokad C-kabin som inte var LH SEN eller HON.

Med det sagt så stödjer jag tanken på en ytterligare nivå mellan EBG och Pandion. Eller något system med vilket befintliga EBG får upgrade vouchers eller liknande i utbyte mot varje X tusen poäng som tjänas in utöver EBG-gränsen.

Last edited:
Hej,

intressanta diskussioner! Någon som funderat på oss som sprider ut resandet på många olika Star-bolag? Själv skrapar jag ihop ca 250K per år men de är utspridda på SK 100K, UA 50K, LH 50K o 50K på andra bolag i alliansen (ungefärlig uppskattning såklart). Detta betyder uppenbarligen att EBG är säkrat ganska enkelt utan att få mycket för det. Smockfulla lounger o ingen direkt prio på upgrades etc. Var i Scandinavian Lounge i CPH igår i vänta på SK995 till PEK o det var som ett mindre zoo, lugnare o skönare utanför ..... Borde inte Star Alliance ha någon form av gemensam belöning för oss som reser massvis med Alliansen men inte kan koncentrera resandet till ett bolag?

Toppen