Senaste nytt

SAS Eurobonus nyheter 2012-02-13: 50k EBG och 100% poäng i ekonomi

mankan69

Medlem
Kanske läge att byta plats på Loungen i Stockholm. Guld Loungen är mer eller mindre alltid full och det är svårt att få plats och Business loungen är alltid halvtom. Med dessa nya poängregler lär det väl fyllas på rejält med nya EBG och total trängsel kommer att infinna sig
 

tourist

Medlem
Med dessa nya poängregler lär det väl fyllas på rejält med nya EBG

Det tror jag blir en marginell förändring. Har vi inte redan sett flera som har postat i den här tråden som säger att det kommer bli svårare för dem?

Men gärna uppfräschning/smartare utnyttjande av ARN-loungen ändå! :)

Jag tycker att principen i förändringen är sund, det ska inte spela någon roll vilket europeiskt land mitt EB-konto är registrerat i, och det ska inte behövas trix och knep vid bokningen för att få möjlighet att betala några hundralappar mer för en biljett som ger 100% istället för 25%.
 

Dr. Miles

Expert
Jag förstår inte riktifgt alla klagomål om ändringen kan leda till fulla(och fula?) SAS lounger.
Idag finns det redan Aegean(A3) Miles&Bonus som ger Star Alliance Golde redan vid 20.000 status miles.
Då spelar det ingen roll om det är SAS guldkortshavare eller A3 guldkortshavare som använder SAS lounger. Loungerna fylls ändå.
De som kan kvalificera sig SAS EuroBonus Gold med antal poäng(inte av antal segments) kan säkert kvalificera sig A3 Gold utan problem.

Sedan är det självklart annan sak om det blir svårare att få bonusresa platser när flera människor får mer poäng (25% -> 100%).
 

Johannes

Medlem
Normal-paxet använder inte Lounger, hur många vet att man betala in sig på Menzies knappt någon. Vi affärsresenärer utan status använder Diners-lounger mm. Detta kommer inte att öka befolkningen i loungerna. Kanske tom tvärtom, det är många som precis kommer upp i 40 men som inte kommer att komma upp i 50 segment, för många normala affärsmänniskor som inte kan/får åka C-klass blir detta svårare. Kostar det mer än tex 2000 kr tor till LHR kan jag inte åka och vi är många som har resebudgetar som min. Vi får det svårt.. Men sedan är ju diskussionen, hör vi hemma i loungerna alls?
 

Jacob

Medlem
Det finns väl två delar i det här. Det ena handlar om poängintjäning och det andra handlar om kvalificering för högre status.

Flyger man på business biljetter blir det faktiskt aningen enklare att nå guld på poäng, även från Stockholm.

För att återkvalificera för EBG behövde man tidigare göra 24 enkelflygningar i business Stockholm-Europa 1 (t.ex London). Nu behöver man bara göra 20. Alternativt behövde man göra 47 enkelflygningar på business biljett inom Skandinavien, nu behövs bara 40. Dessa är med EBG bonus inräknat.
Det ser ungefär likadant ut för economy extra, med något högre siffror förstås.

Så har man tidigare kvalificerat på poäng och flyger mycket på fullprisbiljetter/businessbiljetter drabbas man inte negativt av förändringen när det gäller möjlighet till återkvalificering. Däremot blir förstås poängintjäningen lägre och det kommer ta längre att samla ihop samma antal poäng.

För varje enkelflygning i business Sverige-Europa 1 får man nu 500 poäng mindre än tidigare som EBG. Gör man säg en tur och retur flygning i månaden Stockholm-London i business blir det 12000 poäng mindre per år än tidigare.
 

TjudöBoy

Medlem
Någon som kan förklara varför info detta endast finns på den engelsk språkiga sidan å ej på den svensk språkiga sidan??
Annars e detta bättre för mej som bor i Finland 55 000->50 000 större chans att ngn gång få guld status ;-)
Om man sedan tycker att "kleti å pleti" (vem som hellst) slipper in i loungerna är ju en annan sak...
 
Last edited:

Jacob

Medlem
EB kräver 50 000 för guld medan M&M kräver 100 000 för guld. Det krävs nog mer räknande.
Det blir ju egentligen samma eftersom Senator status på Miles & More har två års giltighet.

Miles & More blir ett bra alternativ om man kommer resa ganska mycket ett år och kanske lite mindre år 2. Reser man mycket inom Skandinavien blir det också fler poäng att kunna spendera.

För att få Senator behöver man göra 67 enkelflygningar inom Skandinavien på business/full flex biljett under ett år. För att få EBG behöver man göra 50 enkelresor (kvalificering via segment) eller mellan 42-50 enkelresor på business biljett (beroende på tidigare status, kvalificering via poäng).

Beror väl på resemönster vad som passar, men som sagt Senator statusen är giltig i två år, det är inte EBG.
 

Dr. Miles

Expert
SAS vet verkligen hur man ska behandla de kunder som faktiskt ändå betalar fullpris biljetter!! Förstår mycket väl vaför detta bolag har röda siffror år efter år!!! Bye bye eurobonus hello M&M!!

Korrekt. Skum strategi från SAS som sagt.

Kanske SAS har lysnat på oss som har klagat mycket att det är fullt i lounger. :rolleyes:

Om det inte är lönsamt att köpa Business(eller Full flex), så midre människor köper Business class biljetter.
Vilket leder till mindre människor i loungen. :eek:

Sedan om det är bra beslut för SAS är annan sak...
 

flying

Medlem
EB kräver 50 000 för guld medan M&M kräver 100 000 för guld. Det krävs nog mer räknande.

Jag ska nog lyckas komma upp i 50.000 poäng för att få ett guldkort.

Det är enligt mig principen som är fel! Hur kan man sänka poäng intjäningen för premium biljetter?? Och smatidigt utge sig för att vara affärsresenärernas bolag! Något här är fundamentalt fel om man som bonden skriver får mer poäng i ett annat FFP!?
Inrikes Flex & Full flex: ge 1000p (1250 som Guld)
mot
Miles & More ger 1500 för samma tur.
 
Toppen