Senaste nytt

SAS Eurobonus nyheter 2012-02-13: 50k EBG och 100% poäng i ekonomi

Ganska korrekt sammanfattning tycker jag.

Helt rätt Jacob, men bara om man flyer utanför Skandinavien, jag som flyger ofta tex GOT-CPH-TRD eller GOT-ARN-TRA får förvisso mer poäng, 2000 istället för 600. Men för att få EBG blir det svårare då det fortfarande inte ges tillräckligt med piäng intra-Skandinavien för att täcka upp ökningen i segment.... Det blir svårare för mig som nästan bara reser inom Skandinavien och de som pendlar GOT-ARN tex...
 
Jag är inte direkt road över detta! 100% intjäning i economy lät bra, men att de sänker intjäningen för economy extra mellan ARN-CPH vilket är mitt bread and butter gör mig aningens sur. Att de dessutom höjer till 50 segment gjorde inte saken bättre. Jag hade 48 kvalificerade flygningar och 52000 poäng så det hade ju varit på håret om det var iår. Vi får väl se om jag lyckas behålla EBG eller inte, tveksamt faktiskt. Sen kan jag tycka att sådana här ändringar i kvalgränser ska börja gälla vid nästa kvalperiods början. iaf höjningar av kvalgränser.

Jag är i samma sits, har fått EBG genom att flyga 40-45 segment de senaste åren. Har dock oftast landat på 30 000- 35 000 poäng. De flesta resorna har varit economy och och flex mellan GOT- ARN, tyvärr försämras nu intjäningen på flexbiljetterna. Får nog överväga M&M istället.
 
Helt sanslöst!

Försämra för oss som betalar Business/Full Flex och bättra på situationen för övriga?

Farväl EuroBonus!
Guten Tag Miles&More HON Circle?
 
Spontant oroar jag mig för lounge-komforten. Nu kommer det bli kaos t ex i Scand loungen på ARN, som redan idag ifråga om komfort och klientel påminner mer om Resecentrum i Borlänge än en värdig elit-lounge. Den frågan måste SAS fatta tag i och fixa någon form av differentiering. För att inte tala om att loungen själv behöver en rejäl uppfräschning. Har ni skärskådat mattorna någon gång? Ingen vacker syn.
 
Har inte läst igenom tråden men spontant blir jag vansinnig.
Jag har en intjänaperiod Jan > Dec. Jag har forecastat 40 flygningar i år för att komma i EBG tills nästa år.

Träder detta i kraft under denna period och jag måste flyga 50 flygningar i år istället för 40? Eller börjar detta gälla nästa period (2013)?
 
Träder detta i kraft under denna period och jag måste flyga 50 flygningar i år istället för 40? Eller börjar detta gälla nästa period (2013)?
Det nya systemet börjar gälla 4 maj 2012. Om din kvalificeringsperiod går ut i december kommer en avstämning göras i början på januari 2013 med de regler som gäller då, dvs 50 segment.

Så har det i alla fall alltid fungerat tidigare.

Möjligtvis skulle det kunna vara så att du återkvalificerar till guld om du får ihop 40 segment innan 4 maj även om din kvalificeringsperiod går ut efter 4 maj. Finns en liten möjlighet.

Spontant oroar jag mig för lounge-komforten. Nu kommer det bli kaos t ex i Scand loungen på ARN, som redan idag ifråga om komfort och klientel påminner mer om Resecentrum i Borlänge än en värdig elit-lounge.
Det är väl framförallt loungen i Köpenhamn som påverkas i så fall. Det blir ju väsentligt enklare för boende runt Öresund att kvalificera för guld, i alla fall om man gör det på poäng.

Spontant om man får tolka reaktionerna här låter det inte som antalet guldmedlemmar kommer öka nämnvärt bland de som reser från Stockholm och en stor del av övriga Sverige. Göteborg är möjligtvis ett undantag då man pga bristen på direktlinjer med SAS oftast är tvungen att flyga via Köpenhamn.
 
Helt sanslöst!

Försämra för oss som betalar Business/Full Flex och bättra på situationen för övriga?

Farväl EuroBonus!
Guten Tag Miles&More HON Circle?

Jag håller med, och kommer definitivt undvika SK ännu mer, även om det för oss i GOT på ett sätt är bättre, eftersom vi oftast endast är hänvisade via CPH för Europa destinationer med SAS:
 
Jag skulle helt klart säga att detta är mkt bra för alla oss från GOT, inte så bra för Sveriges baksida = Stockholm ....
 
Spontant oroar jag mig för lounge-komforten. Nu kommer det bli kaos t ex i Scand loungen på ARN, som redan idag ifråga om komfort och klientel påminner mer om Resecentrum i Borlänge än en värdig elit-lounge. Den frågan måste SAS fatta tag i och fixa någon form av differentiering. För att inte tala om att loungen själv behöver en rejäl uppfräschning. Har ni skärskådat mattorna någon gång? Ingen vacker syn.

Varför jag faktiskt hellre sitter i Business loungen bredvid. Det finns inget elite över Scandi-Loungen på ARN. Trångt, ofta fullt, begränsat med tilltugg, tråkig utsikt.

Till er som kontrade mitt tidigare inlägg om varför flyga SAS överhuvudtaget: Notera att jag skrev "medvetet" väljer SAS. Ibland har man inget val, det förstår även jag. Att man bjuder på kaffe skulle vara ett plus är skrattretande. Hellre ett säte som jag får plats i och inte skaver in i ryggen än en blaskig kopp flygplanskaffe.
Att man nu verkar straffa affärsresenärer känns som självmål. Ytterligare ett förbryllande beslut.
 
Toppen