Senaste nytt

SAS EuroBonus Mileage Run (Baspoäng) tråd

Nu när SAS kör kampanj på USA/Asien (igen) i helgen så började jag fundera lite på om man skulle ta och boka en MR..

Jag har just nu EBD med kvalificeringsperioden helår och ligger på 26 450 baspoäng (med amex inräknat).
Redan inbokade resor består av:
GOT-CPH-SFO-CPH-GOT = 11 880p
GOT-FRA-YYZ-YEG-YYZ-FRA-GOT = runt 6 000p (tyvärr bokad i Air Canada "Tango" ger 50%)
Detta ger mig ganska precis guld, kanske måste lägga på en tur till ARN men bra nära iaf.

Så nu är ju frågan 45 000p hur samlar man dom? Tja, det kommer nog bli någon mer resa i höst men det kommer inte räcka så långt.
SAS har ju varit finurliga och lagt priserna på minimum stay 6 days vilket gör det svårare med MR.

Detta skulle kunna ge mig en bra start:
Flight # Från Till Avgång Ankomst
SK144 & SK939 GOT - LAX 07:50 12:15
Layover 03:30
SQ11 LAX - NRT 15:45 19:15
Layover 16:25
SK984 & SK1444 NRT - GOT 11:40 18:00
Hemma och vilar några timmar/dagar
SK437 & SK 983 GOT - NRT 12:40 09:35
Layover 09:40
SQ12 NRT - LAX 19:15 13:25
Layover 01:06
UA1896 LAX - ORD 14:31 20:41
Layover 01:24
SK946 & SK161 ORD - GOT 22:05 15:05

Rätt bokat så kan detta ge 30 000p och borde gå att sy ihop för under 15 000kr.
För att få ihop detta så behöver man boka 4st biljetter:
SK GOT-LAX / ORD-GOT (hem från annan ort)
SK NRT-GOT-NRT
UA LAX-ORD
SQ LAX-NRT-LAX

Så nu till frågan, är detta genomförbart? Tillåter SAS att man har "reser på två biljetter samtidigt"?
Tips, varningar etc mottages tacksamt.
Tillrättavisningar om huruvida det är värt pengarna för att behålla Diamond kan ni behålla för er själva.

Jag tycker det är kul med utmaningar och överväger seriöst att genomföra denna resan och då försöka rapportera om det såklart.
Även hjälp att hitta bästa-pris-datum och tips på det mottages tacksamt.
(Hittils har jag sökt med 4 fönster och försökt få en bild, svårt att hitta det bästa alternativet)
Million Dollar question - är det värt det?
 
När jag sa samarbete menade jag såklart samarbete vid förseningar där man reser på olika biljetter inom alliancen.

Men det har liksom inget med allianssamarbetet att göra. Om du inte köper genomgående biljetter har du inget skydd för ditt byte mellan två biljetter, så enkelt är det. Skulle du köpt en genomgående biljett har du det. Det är en väldigt viktig skillnad i att ha separata vs genomgående biljetter och har inget med allianser att göra.

OT: När du säger väl fungerande samarbete, jag tycker det är lite synd att det finns små alliancer inom alliancen.
Ex. Att boka SAS+United är inga problem (antingen SAS eller united kan ordna biljetten),
SAS+Air Canada däremot går inte, endast resebyråer kan ordna biljetter och då till pris som om man köpt 2st enkelbiljetter (5-10 gånger normalt pris). Rätta mig gärna om jag har fel, för jag har inte lyckats.

Bara för att flygbolag är medlem i en allians innebär det inte att man fritt kan kombinera ihop flighter på med vilka bolag som helst i alliansen på godtyckliga sätt. Alla bolag är fortfarande fristående och säljer sina egna biljetter med sina egna fares. Det är fare rules och routing regler som avgör vilka bolag du kan använda dig av för att flyga A-B och inte alliansen. Det är givetvis vanligast att bolagen föredrar att enbart erbjuda andra bolag i samma allians som connections men tex har SAS sedan länge ett samarbete med AA i USA trots att de är i olika allianser och därmed kan man få AA flighter när man ska vidare till vissa destinationer i USA med SAS.

Efter att ha lusläst villkoren så verkar det som jag redan har fullgott skydd (om 25000kr räcker vill säga).

Vilken försäkring är det där? Jag har tittat på rätt många sista tiden och tyvärr verkar de flesta suga stenhårt när man har flera biljetter.
 
Efter att ha lusläst villkoren så verkar det som jag redan har fullgott skydd (om 25000kr räcker vill säga).

11.3 FÖRSENING TILL ANSLUTNING
Om det allmänna färdmedel du reser med försenas,
och du därför missar en bokad anslutning, får du
ersättning för nödvändiga och skäliga merkostnader
du har för att komma fram till resmålet. Anslutningen
ska vara bokad så att du under normala förhållanden
hunnit boka in dig och ditt bagage i god tid i förväg i
enlighet med vad som krävs av researrangör och transportföretag.
Högsta ersättning är 25000 kronor per person dock
högst 75000 kronor sammanlagt.
Det är helt off topic i den här tråden så rekommenderar jag att ni diskuterar om reseförsäkring i en relevant tråd eller startar en ny tråd.

www.businessclass.se/forum/threads/försäkring-som-ersätter-vid-missade-anslutning-även-med-två-separata-bokningar.31671/
 
Saknade 22250 poäng till Diamond. Blir således 3 dagar HKG med SAS 2 Juli - 5 Juli i Z = 22500 poäng som guld. Viktigt att jobba med marginaler :)
 
Last edited:
Toppen