Senaste nytt

SAS Eurobonus Milage Run (Segment) tråd

Skogi

Medlem
Vet någon om de avbrutna segmenten också krediteras EB-kontot?
Menar du de segmenten som teoretiskt sätt inte är inställda, men som du inte kan åka på då anslutande flyg är inställt? Ex. GOT-ARN-CPH-MIA där GOT-ARN blir inställt och du får poäng/segment för ARN-CPH-MIA också? Om det är dessa du menar så kan du lika gärna slå en tärning. 50/50 mellan dem agenterna som jag har haft.
 

peter1012

Medlem
Menar du de segmenten som teoretiskt sätt inte är inställda, men som du inte kan åka på då anslutande flyg är inställt? Ex. GOT-ARN-CPH-MIA där GOT-ARN blir inställt och du får poäng/segment för ARN-CPH-MIA också? Om det är dessa du menar så kan du lika gärna slå en tärning. 50/50 mellan dem agenterna som jag har haft.

Jag planerade att göra rutten GOT - ARN - OSL - AGP och AGP - OSL - ARN - GOT två gånger i juni. Alla segment har varit inställda. Vilket nummer ska jag ringa för att få segmenten krediterade? Kundtjänst eller EB?
 

ZZZebra

Medlem
Jag planerade att göra rutten GOT - ARN - OSL - AGP och AGP - OSL - ARN - GOT två gånger i juni. Alla segment har varit inställda. Vilket nummer ska jag ringa för att få segmenten krediterade? Kundtjänst eller EB?

Jag har mejlat kundtjänsten (i mitt fall för EBD) och fått detta hanterat. Svarstiden har varierat mellan 1 dag och 1 vecka.
 

intuition

Medlem
Varför landar en del inrikes flyg på F-gater ARN T5 ? Till exempel SK130 MMX-ARN i morse, ankom F31.
Är det öppet in till inrikes-avgångar i T5 från F-piren, eller har man en viss utmaning att göra inrikesbyten på ARN nu om det är F-gate på ankommande och T5 gate9 på avgående?
 

Tomas E

Medlem
Varför landar en del inrikes flyg på F-gater ARN T5 ? Till exempel SK130 MMX-ARN i morse, ankom F31.
Är det öppet in till inrikes-avgångar i T5 från F-piren, eller har man en viss utmaning att göra inrikesbyten på ARN nu om det är F-gate på ankommande och T5 gate9 på avgående?
Jo, på den sidan av F-piren kommer man rakt in på ”bottenvåningen”. Ser F31 från Pontus just nu. Hamnade dock där förra sommaren, så har inte provat mer nyligen. Det är på andra sidan av F-piren (icke-Schengen) man hamnar uppepå och får ta sig ner via passkontroll.
 
Last edited:

Berglund

Medlem
Är det öppet in till inrikes-avgångar i T5 från F-piren, eller har man en viss utmaning att göra inrikesbyten på ARN nu om det är F-gate på ankommande och T5 gate9 på avgående?
Ja, det är öppet. Ingen utmaning att göra byte annat än möjligen en viss distans att gå. Det är inte hela F-piren som är bakom passkontroll utan till vänster om passkontrollsbåsen är det brett och vidöppet mot ett gäng av F-gaterna. Så har det varit även före pandemin.
 

Robert flysas

Moderator
Så var det dags ingen - Race to Diamond :);)
5493F880-B9F0-4AD7-8C0F-40F11AF7A9F1.jpeg
 

intuition

Medlem
En liten rapportt kring turn-around på UME fredagar vid lunch.
Det avgår en BRA kärra 10 minuter efter SAS, så det finns ingen anledning för säkerhetskontrollen att stänga ner bara för att SAS-flighten börjar boarda.

Det som börjar bli en utmaning är att flygen är ganska fulla och det tillämpas segmenterad avstigning. Sitter man i mitten av planet tar det en rejäl stund att komma av. Jag vet inte om UME regelmässigt gör avstigning även genom bakre dörren (utropet efter landning sa "rad 1-3 börjar avstigning och sedan rad för rad. Vi får se om vi öppnar bak, i så fall kan de bakre raderna stiga av där"). I så fall är sittplats långt bak en vinnare.

I fredags satt jag på rad ≈15 och var i stort sett sist av planet. Ensam i säkerhetskontrollen och snabbt igenom. Väldigt nöjd med att gate låg 10 meter från säkerhetskontrollen. Trots att jag uppfattade det som en riktigt snabb tur via landside hade boarding redan börjat när jag var igenom.
 
Toppen