Senaste nytt

SAS Eurobonus mastercard, nya villkor från 15 november

Men visst, har man mycket utlägg och vill slippa ligga ute med pengar för detta kanske det har större påverkan om brytdatumet blir senare och betalning krävs tidigare. Frågan är när brytdatumet blir (runt den 15:e?).
Har inte hunnit reflektera så mycket ännu, men ett typexempel är väl ett utlägg cirka den 12:e i en månad, med det nya upplägget ska det betalas i slutet av samma månad, med det tidigare upplägget i slutet av månaden efter. Många arbetsgivare betalar ut pengarna i slutet av månad två... Alltså behöver man ligga ute med egna pengar en månad... Vilket man inte behövde göra tidigare, och vilket var en usp med kreditkortet...

Hänger inte alls med på hur man kan se detta som någon fundamental förändring.

Vet inte om det är samma för alla men för mig gäller i nuläget följande.

"Brytdatum" ett vid månadsskiftet typ 30:e varje månad. Fakturan för transaktioner från ca den 1:a-30:e månaden innan dyker upp runt den 10:e i min internetbank och ska vara betald strax före nästa månadsskifte.

Att fakturan numera dyker upp runt 17-19:e istället och fortfarande ska vara betald vid månadsskiftet påverkar inte mig nämnvärt.

Men visst, har man mycket utlägg och vill slippa ligga ute med pengar för detta kanske det har större påverkan om brytdatumet blir senare och betalning krävs tidigare. Frågan är när brytdatumet blir (runt den 15:e?).

Jag tror du tänker fel.

Idag är det transaktioner föregående månad faktureras den 10 denna månad och skall vara betald den siste denna månad. Dvs i genomsnitt 45 dagars kredit.

Nu sker brytpunkten inbiten av månaden. Dvs alla transaktioner mellan den 15e föregående månad tills den 15e denna månad faktureras den 17e denna månad och skall vara betald den siste denna månad.

Så hela perioden för vilka transaktioner som ingår förskjuts två veckor. Vilket i praktiken ger dig 30’dagars kredit i snitt.

Hänger inte alls med på hur man kan se detta som någon fundamental förändring.
Jag fattar inte heller.
Som sagt, det slår olika beroende på hur man använder sitt kort. Men i grunden är det ju ett kreditkort, hela poängen är att man betalar i efterhand. När kredittiden kortas avsevärt (och dessutom avviker från vad som länge varit standard i branschen) så förändras en kärnegenskap, vilket jag menar är en fundamental förändring.

Det är lite som om en streamingtjänst plötsligt begränsar antalet timmar du får titta. För den som ändå aldrig ser mer än de timmar som ingår blir skillnaden obetydlig. Men för den som använder tjänsten mer intensivt förändras hela värdet i grunden.

På samma sätt påverkar detta främst de som använder kortet som ett riktigt kreditkort, medan den som mest använder det som ett debitkort inte märker någon skillnad.

Även om jag själv ofta har betalt fakturan direkt när den kommer eller redan innan dess för att skapa köputrymme så ser jag detta som en otrolig försämring eftersom jag nu kommer tvingas göra så varje månad. Jag lutar starkt åt att rösta med fötterna, frågan är väl vilka alternativ som finns?

Scandic är väl också SEB kort så risken är väl att det blir samma där?

Det vore bra tajming för LH att lansera ett kort nu.

Toppen