Senaste nytt

SAS Eurobonus mastercard, nya villkor från 15 november

Just med tanke på ett det är ett relativt dyrt kort, är det verkligen något som påverkar speciellt många användare av det kortet? Det finns många kort där målgruppen säkert påverkas en hel del av det men det känns inte som målgruppen för det här kortet är speciellt utsatt?
Det är kanske inte mer än ett irritationsmoment, men jag vet flera som gillar kreditkort för att de har hunnit få tillbaka utläggen från jobbet innan fakturan ska betalas. Nu kan det krävas att man flyttar pengar från sin egen buffert för att ligga ute med företagsutlägg.

Påverkar minimalt för egen del, men fakturabrytet blir väl mitt i månaden istället för slutet.

För egen del enbart ett backup kort när inte amex fungerar. Inget om gör att jag vill säga upp kortet. FlyPremium och statuspoäng är det som gör kortet värt.

• Din kreditgräns kan sänkas vid behov, men aldrig till ett belopp under det du redan utnyttjat. Du informeras minst två månader i förväg.
Personligen blir jag mest fundersam över detta, jag undrar hur det hanteras i praktiken. Finns en risk att de kan syfta på sådana som mig... Min kreditgräns är nästan tio gånger högre än min normala månadsförbrukning, på dubbelpoängshelgerna når jag kanske halva gränsen, men någon gång med flera år emellan kan man plötsligt behöva göra stora utlägg (t.ex. när man är ute och reser och något oväntat händer) - då vill man veta att man har gränsen för att klara det!

Personligen blir jag mest fundersam över detta, jag undrar hur det hanteras i praktiken. Finns en risk att de kan syfta på sådana som mig... Min kreditgräns är nästan tio gånger högre än min normala månadsförbrukning, på dubbelpoängshelgerna når jag kanske halva gränsen, men någon gång med flera år emellan kan man plötsligt behöva göra stora utlägg (t.ex. när man är ute och reser och något oväntat händer) - då vill man veta att man har gränsen för att klara det!
Utan att veta skulle jag spekulera att det snarare handlar om personer som tex blir av med jobb eller på annat sätt inte längre anses klara av att hantera sen gräns man har. Jag vet inte hur det hanteras idag men situationen måste ju uppstå och om de då inte får sänka gränsen så har de kanske helt enkelt varit tvungna att säga upp korten istället?

I de nya villkoren framgår att det handlar om när kortet inte använts på lång tid, "sänkning av kreditgräns på grund av inaktivitet".

Denna förändring kanske inte är jättestor, men känns ändå som att det går åt fel håll. De senaste åren har det varit höjningar av årspriset och försämrade villkor (med mitt användande, kanske inte gäller alla).
Gäller ju även Amex.
Sällan några förbättringar.
Vad blir nästa steg?

Väldigt otydligt mail.
Menar dom alltså att fakturaperioden kommer vara typ 30dagar och kommer ligga runt 17-19 och förfallodag runt månadsskiftet?
Det är väldigt svårt att få deras siffror att gå ihop.

Jag läser som "upp till 43 dagar räntefritt" betyder att alla transaktioner kommer att faktureras med ett sista betaldatum som är max 43 dagar senare än transaktionsdatum.
Fakturan ska skickas 17.e dvs kan kanske omfatta transaktioner fram till och med 15.e i bästa fall. Säg att faktureringsperioden blir 15-14, tex 15 maj - 14 juni, skickas den 17 juni så ska den alltså förfalla 26 juni. (15 maj + 43 dagar = 26 juni)

Det är väldigt svårt att förstå hur de ska kunna efterskottsfakturera en månadsperiod och ha betalt inom 43 dagar från första transaktion i faktura perioden.
En tjejgissning är att den som skrivit texten inte har räknat rätt eller har en annan tolknig av vad räntefri kreditperiod betyder.

Däremot verkar det klart att de tänker skicka fakturorna sent i månaden istället för tidigt och ändå kräva betalning till månadsskiftet.

Denna förändring kanske inte är jättestor, men känns ändå som att det går åt fel håll. De senaste åren har det varit höjningar av årspriset och försämrade villkor (med mitt användande, kanske inte gäller alla).
Gäller ju även Amex.
Sällan några förbättringar.
Vad blir nästa steg?
Jag tycker nog att ändringen är fundamental. Såklart slår det olika beroende på hur man använder kortet men motivationen att byta från betalkort (i mitt fall) var de extra dagarna kredittid som ges med kreditkort och således ger en smidig hantering av utlägg etc.

Innan var ju detta som ett vanligt kreditkort plus att man tjänar poäng. Nu blir det istället som någon form av betalkort fast med alla nackdelar från kreditkort (köpgräns, syns på uc osv).

Jag tycker nog att ändringen är fundamental. Såklart slår det olika beroende på hur man använder kortet men motivationen att byta från betalkort (i mitt fall) var de extra dagarna kredittid som ges med kreditkort och således ger en smidig hantering av utlägg etc.

Innan var ju detta som ett vanligt kreditkort plus att man tjänar poäng. Nu blir det istället som någon form av betalkort fast med alla nackdelar från kreditkort (köpgräns, syns på uc osv).
Hänger inte alls med på hur man kan se detta som någon fundamental förändring.

Vet inte om det är samma för alla men för mig gäller i nuläget följande.

"Brytdatum" ett vid månadsskiftet typ 30:e varje månad. Fakturan för transaktioner från ca den 1:a-30:e månaden innan dyker upp runt den 10:e i min internetbank och ska vara betald strax före nästa månadsskifte.

Att fakturan numera dyker upp runt 17-19:e istället och fortfarande ska vara betald vid månadsskiftet påverkar inte mig nämnvärt.

Men visst, har man mycket utlägg och vill slippa ligga ute med pengar för detta kanske det har större påverkan om brytdatumet blir senare och betalning krävs tidigare. Frågan är när brytdatumet blir (runt den 15:e?).

Toppen