Senaste nytt

SAS Eurobonus mastercard, nya villkor från 15 november

Det jag börjar fundera på då är vem som faktiskt betalar för FP. Jag gissar att det är en kostnad SAS tar; obegränsat utnyttjande = det finns ingen transaktionsräknare att avräkna mot. Gissar att man gjort en schablon-bedömning av nyttjandet och del av årsavgiften och del av priset på att köpa in poäng (från spend) är det som sas tjänar på kortet och som ska balansera/överstiga kostnaderna.
Hur menar du att det inte finns att avräkna emot? Det borde väl absolut gå att se när FP använts och ”kostnaden” i poäng?

Sen skulle man ju tro att det är, likt Amex, en kostnad för kortutgivaren. Men kan ju finnas komplexare kontrakt i bakgrunden är så, absolut.

Har själv ett SAS MC enbart för att få tillgång till FP. Helt klart värt kostanden för min del. Dock är jag noggrann med att använda kortet minst en gång per månad så jag inte går miste om 500 level points (6k per år)
Ni som slutat lägga spend på SAS MC vad kör ni istället? Klarna?
Jag tycker månadsavgiften för klarna som är ett debit kort avskräcker mig.

Hur menar du att det inte finns att avräkna emot? Det borde väl absolut gå att se när FP använts och ”kostnaden” i poäng?

Sen skulle man ju tro att det är, likt Amex, en kostnad för kortutgivaren. Men kan ju finnas komplexare kontrakt i bakgrunden är så, absolut.
Jag tänker att det inte är ett mätetal man har satt upp separat. Det är en så pass liten del av alla saker man skulle vilja följa. Men det beror såklart på. Om man tänker sig att det är uppsatt som en kampanj-kod som bokför transaktionen med ordinarie pris och rabatt som enskilda värden så är det så klart lätt att följa på varje enskilt köp. Är det inte så blir det rätt krångligt. Och som sagt, uppföljningen ska sättas upp också och någon ska ta emot och analysera data.
Och om det är den al av avtalet hur pengar ska fördelas mellan SEB och SAS så ska det skapas rapporter och fakturor mellan de två för just denna kostnad.
Jag tänker att hela konceptet "kortutgivare köper poäng för riktiga pengar" är så enkel att man kanske inte komplicerar den bilden utöver det enkla. Men jag gissar bara.

Ps
På den tiden jag sysslade med co-branding kort så var affären (med SEB om jag minns rätt) att all hantering låg hos kortutgivaren. Varje månad kom en avräkning och en negativ faktura på vår del av pengarna. Noll insats från vår sida, utöver att få kunder att teckna och använda kortet. Men det var ju ett tag sedan.

Last edited:
@Fredah jag kör Amex Plat+ och Klarna Premium. Månadsavgiften med Klarna tjänas enkelt in! Ubereats beställningen i helgen gav 120kr i rabatt, lite take away mat genom Classpass mer än resten.

Toppen