Senaste nytt

SAS EuroBonus Mastercard dubbla poäng från 24 till 26 februari 2023

mha321

Medlem
Gjorde ett hyfsat stort köp på lördagseftermiddag men ser nu att transaktionen registrerats på kortet först igår vilket betyder att jag missat dubbla poäng.
Antar att det gäller bara att kontakta kundtjänst med kvitto på transaktionen och be dem att manuellt justera detta?
Den syntes alltså inte i transaktionslistan alla, inte bara att den inte syntes i poäng listan?

Isåfall har transaktionen nog inte faktiskt genomförts under helgen, och då lär det bli svårt att få kundtjänst att göra något. Var det möjligen en online transaktion? Isåfall är det väl precis den typ som de brukar varma för l sina instruktioner, att handlaren inte skickade in transaktionen till kort bolagen förrän måndagen...
 

Dawes

Medlem
Oki det låter nytt? Tidigare har man inte fått poäng på med varken presentkort eller pant, då dom enbart räknar ner summan, eller?

Exempel.
Jag har varor för 100kr och ett pantkvitto på 50kr. Jag betalar då 50kr och får enbart poäng på spenden 50kr.

Vill man verkligen ha poäng för panten få man därför lösa in panten i cash, för att sedan handla för den. Fråga mig inte hur jag vet detta ;)

Menar du att det fungerar annorlunda när man handlar med presentkort?
Pant kan jag hålla med om, där får du nog inga poäng.
Vad gäller presentkort så använder jag det i princip uteslutande och jag får definitivt poäng, december 49406 poäng och enbart presentkort.
Jag hämtar ut min skanner, handlar som vanligt och drar presentkortet i betalterminalen eller visar det för kassapersonalen (beroende på presentkort).
 

intuition

Medlem
Gjorde ett hyfsat stort köp på lördagseftermiddag men ser nu att transaktionen registrerats på kortet först igår vilket betyder att jag missat dubbla poäng.
Antar att det gäller bara att kontakta kundtjänst med kvitto på transaktionen och be dem att manuellt justera detta?

Den syntes alltså inte i transaktionslistan alla, inte bara att den inte syntes i poäng listan?

Isåfall har transaktionen nog inte faktiskt genomförts under helgen, och då lär det bli svårt att få kundtjänst att göra något. Var det möjligen en online transaktion? Isåfall är det väl precis den typ som de brukar varma för l sina instruktioner, att handlaren inte skickade in transaktionen till kort bolagen förrän måndagen...


Precis. Titta på transaktionsdatum. Det måste vara inom kampanj-dagarna för att det ska bli dubbla poäng. Så här:
Trans.png


Köp gjorda på lördagen, transaktionen gjord på lördagen. Slutligt bokförd på kortet på måndagen, och from måndagen ser man också poängen.

Om handlaren "väljer" att inte ta betalt av dig (dvs skickar inte in transaktionen i systemet) förrän på måndagen så får du transaktionsdag måndag och då inga kampanj-poäng.
 

Dawes

Medlem
Så här står det bland deras vanliga frågor. Jag tycker det är ganska tydligt. Eller menar du att det inte gäller längre?
Nu har jag kollat i mina historieböcker från när jag senast använde ett digitalt coop presentkort (september 22). Det syns poäng grundande belopp i scan and pay appen och i poäng historiken (coop appen) för månaden har jag fått poäng för köpet.
Sedan dess har jag noll koll eftersom jag inte vill använda mobilen att skanna med.

Edit: med digitalt presentkort menas coops egna digitala presentkort som kan användas som betalning i scan & pay.
 

naeem

Medlem
Precis. Titta på transaktionsdatum. Det måste vara inom kampanj-dagarna för att det ska bli dubbla poäng. Så här:
Visa bifogad bild 139841

Om handlaren "väljer" att inte ta betalt av dig (dvs skickar inte inte transaktionen i systemet) förrän på måndagen så får du transaktionsdag måndag och då inga kampanj-poäng.

Fan, såg precis att lite onlineköp i amerikanska Apple Store bokfördes först på måndag.
 

stopover

Medlem
Den syntes alltså inte i transaktionslistan alla, inte bara att den inte syntes i poäng listan?

Isåfall har transaktionen nog inte faktiskt genomförts under helgen, och då lär det bli svårt att få kundtjänst att göra något. Var det möjligen en online transaktion? Isåfall är det väl precis den typ som de brukar varma för l sina instruktioner, att handlaren inte skickade in transaktionen till kort bolagen förrän måndagen...

Online-transaktion, ja. Den var "pending" direkt efter köpet på lördag och jag såg transaktionen i appen men nu har den flyttats till måndag?
Tar en vända med kundtjänst och hör av mig till säljaren. Blir det inga kampanj-poäng för detta så kommer jag nog köra en return och göra om köpet med Amex istället.

Tack för input @intuition !
 
med digitalt presentkort menas coops egna digitala presentkort som kan användas som betalning i scan & pay.
Vill bara lägga en till röst på att det fungerar precis som @Dawes säger, åtminstone med Coops digitala presentkort. När man köper presentkortet får man poäng+spend från kreditkortet. När man sedan använder presentkortet får man Coop-poäng, precis som om man hade betalat med kontanter eller vanligt kort.
 

intuition

Medlem
Online-transaktion, ja. Den var "pending" direkt efter köpet på lördag och jag såg transaktionen i appen men nu har den flyttats till måndag?
Tar en vända med kundtjänst och hör av mig till säljaren. Blir det inga kampanj-poäng för detta så kommer jag nog köra en return och göra om köpet med Amex istället.

Tack för input @intuition !
Om den stod som "Pending" med datum lördagen men sedan "ändrats" till måndagen så kan det vara så att handlaren testat kortet på det fulla beloppet på lördagen. Sedan har handlaren inte fullföljt just den transaktionen utan skickat in det hela på nytt på måndagen. Då blir det så. Jag har sett liknande på en del online handlare som har som princip att öppna en transaktion vid ordern men först när varan skickas verkligen ta betalt. Och då ligger inte samma transaktion öppen hela tiden utan det blir en ny när de faktiskt tar betalt.
Man kan förstå och även uppskatta principen eftersom det i vissa fall kan gå ganska lång tid mellan order och leverans, men det suger när det gäller 2x kampanj-helger.

Tror inte kundtjänst på SEB kan göra något åt den saken, de kan liksom inte flytta transaktionen till ett annat datum än det som handlaren satt. Gör de ändå något är det ren goodwill.
 

majoren

Medlem
Om den stod som "Pending" med datum lördagen men sedan "ändrats" till måndagen så kan det vara så att handlaren testat kortet på det fulla beloppet på lördagen. Sedan har handlaren inte fullföljt just den transaktionen utan skickat in det hela på nytt på måndagen. Då blir det så. Jag har sett liknande på en del online handlare som har som princip att öppna en transaktion vid ordern men först när varan skickas verkligen ta betalt. Och då ligger inte samma transaktion öppen hela tiden utan det blir en ny när de faktiskt tar betalt.
Man kan förstå och även uppskatta principen eftersom det i vissa fall kan gå ganska lång tid mellan order och leverans, men det suger när det gäller 2x kampanj-helger.

Tror inte kundtjänst på SEB kan göra något åt den saken, de kan liksom inte flytta transaktionen till ett annat datum än det som handlaren satt. Gör de ändå något är det ren goodwill.
Råkat ut för samma - handlat på fredag-lördag, bokfört på må,ti. Bokade upp hela sommarsemestern via hotels.com Det jag bokade och betalade fredag förmiddag bokfördes också samma dag. Det jag bokade fredag eftermiddag bokfördes på måndag. Köte även flygbiljetter i fredags. Fortfarande inte bokförda. Betalade i torsdags en auktionsvara över disk på Bukowskis, bokfört måndag. Nästan allt jag köpte under fre-sö reserverades bara. Det blev inte mycket av de dubbla poängen.
 

Nimbus

Medlem
Online-transaktion, ja. Den var "pending" direkt efter köpet på lördag och jag såg transaktionen i appen men nu har den flyttats till måndag?
Tar en vända med kundtjänst och hör av mig till säljaren. Blir det inga kampanj-poäng för detta så kommer jag nog köra en return och göra om köpet med Amex istället.

Tack för input @intuition !
Du kan redan nu på hemsidan se om du har fått dubbla poäng på köpet på poängsammanställningen. Då ska det vara två rader med samma summa.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 
Toppen