Senaste nytt

SAS EuroBonus Lifetime Gold - nu efter 10 sammanhängande år som EuroBonus Gold

adhoc76

Medlem
Men jag tror inte Lufthansa är så intresserade av att låta SAS leva vidare som varumärke.
Möjligt, men motsägs ju av att de har behållit respektive varumärken inom Lufthansa-gruppen? De hade ju kunnat döpa om ett eller flera bolag inom gruppen till ”Lufthansa”, men det har de ju inte gjort.
 

mha321

Medlem
Liknande skedde tex när Marriott köpte Starwood. De som hade lifetime i Starwood fick det även hos Marriott - de fick till och med tillgång till en Lifetime nivå hos Marriott som Marriotts egna medlemmar inte hade. Och matchades generellt in på en *högre* nivå i det nya programmet än de hade fått enligt de egentliga reglerna.

Så viktigt tyckte Marriott det var att spg medlemmar stannade kvar (och dessutom uttalade sig bra om programmet - många Travel bloggers skrev mycket om spg sedan tidigare...)

Så det handlar om hur mycket en eventuell köpare värderar eb medlemmarna. De som reser väldigt sällan och har LTG bryr de sig säkert inte om, de skapar ingen kostnad heller. Men de som har LTG och ligger under gränsen för guld i de nya programmet handlar det ju om hur mycket man är villig att betala för att säkra att de fortsätter. Och hur stor andel man tror kommer fortsätta även om de inte får förlängt (inrikes och intraskand har ju dålig konkurrens från bolag med bonus system, så chansen är ju stor att många sådana resenärer väljer att fortsätta även utan).

En inte orimlig variant kanske är att det kan komma status challenge specifikt riktat mot LTG.
 

mha321

Medlem
Jo visst, men om SAS lever vidare som organisation så kan ju saker leva vidare.

Men jag tror inte Lufthansa är så intresserade av att låta SAS leva vidare som varumärke. Hela organisationen är ju trasig och varumärket rejält sargat. Det är bättre för Lufthansa att köpa upp bolaget för tillgångarna och skapa något nytt. Typ måla om planen och så är Eurowings Nordic fött. Vill man fortsätta blöda pengar så kan man ju köpa SAS och fortsätta driva bolaget precis som det är.

Det följer ju inte heller Lufthansas modus operandi att låta sina inköp ligga och drälla som separata entiteter utan mycket är integrerat. Det är väl inget av LH-gruppens bolag som inte har Miles and More som program?

Jag tror tvärt om - just varumärket är de intresserade av, ocj eventuellt just eb. Kan mycket väl tänka mig att det skulle landa i ett sas som motsvarar eurowings men fortfarande heter sas. Däremot knappast ett sas som fungerar som Swiss.

Organisationen vill de definitivt inte ha. Så de måste göra tillräckligt stora förändringar för att skala av sig den. Och då är nog eurowings spåret det som händer, oberoende av vad namnet blir.
 
Återigen så tror jag att vi springer alldeles för fort när vi börjar spekulera i att Lufthansa kommer att vara SAS nya ägare i framtiden.
Jag är inte alls övertygad om det. Det kan mycket väl ske sammanslagningar som man i nuläget inte alls ser som troliga.

För det andra så tror jag faktiskt att SAS som varumärke är starkare än vad man kanske tror. Det skulle vara ett misstag att radera bort varumärket. Bara för att man behåller ett varumärke så betyder inte det att man också behåller organisation mm. Det går säkerligen att effektivisera organisationen och utveckla/förändra sitt koncept, men behålla varumärket. Jag tror inte att "Eurowings Nordic" (eller "Vueling Nordic" för den delen) skulle vara särskilt framgångsrikt.

Till sist så håller jag det för mest troligt att LTG kommer att hedras. På vilket sätt är svårt att säga eftersom det bl a beror på vem som tar över och vilket lojalitetsprogram de redan har och hur det är utformat.
 

011430121

Medlem
SAS är ett omtyckt bolag hos resenärerna.
Enligt mina tankar är Life time gold medlemmen en mycket intressanta kund för eventuella uppköpare av SAS, har man varit bolaget trogen i 10 år är resemönstret på ett visst sätt och vi är vane individer, så varför skall man byta sitt resemönster.
Jag tror att Skandinavien är en mycket stor och viktig marknad för Lufthansa Group det kommer att slåss för att SAS skall finnas kvar på ett eller annat sätt inom sin allians.
 

Homer

Medlem
Liknande skedde tex när Marriott köpte Starwood. De som hade lifetime i Starwood fick det även hos Marriott - de fick till och med tillgång till en Lifetime nivå hos Marriott som Marriotts egna medlemmar inte hade. Och matchades generellt in på en *högre* nivå i det nya programmet än de hade fått enligt de egentliga reglerna.

Så viktigt tyckte Marriott det var att spg medlemmar stannade kvar (och dessutom uttalade sig bra om programmet - många Travel bloggers skrev mycket om spg sedan tidigare...)

Så det handlar om hur mycket en eventuell köpare värderar eb medlemmarna. De som reser väldigt sällan och har LTG bryr de sig säkert inte om, de skapar ingen kostnad heller. Men de som har LTG och ligger under gränsen för guld i de nya programmet handlar det ju om hur mycket man är villig att betala för att säkra att de fortsätter. Och hur stor andel man tror kommer fortsätta även om de inte får förlängt (inrikes och intraskand har ju dålig konkurrens från bolag med bonus system, så chansen är ju stor att många sådana resenärer väljer att fortsätta även utan).

En inte orimlig variant kanske är att det kan komma status challenge specifikt riktat mot LTG.


När BA köpte BMI fick BMI:s kunder med livstidsstatus i slutändan ingenting annat
än en engångs statusmatchning mot BA Gold
BA hade själva ingen livstidsstatus då, och har fortfarande inget som motsvarar Star Alliance Gold,
att i efterhand matcha mot livstids BA Gold/OneWorld Emerald var uppenbarligen alltför generöst.
(fast de hade åtminstone kunnat pytsa in ett gäng livstids Tier Points på kontona)
 
Toppen