knutsson.torkel
Medlem
Det är mycket antaganden i tråden så det kan vara värt att läsa på lite mer om matematiken bakom det hela, speciellt begreppet Customer Lifetime Value.
5-7 år beräknas en kund vara som mest lojal, och man kan med rätt incitament pressa på upp till tio år vilket ju rimmar väl eftersom det är den tiden många av de som erbjuder livstids förmåner kräver. Det är en rätt enkel princip egentligen (men komplicerad matte), där bolagen kan fylla i sina värden och se "om jag lägger så här mycket pengar på min kund, hur mycket får jag tillbaka?".
Om man räknar på siffrorna så, så kan man helt plötsligt förstå att ett flygbolag inte vill lägga låt säga 100 dollar på en "övermogen" kund som njuter av lounge varje gång de flyger med konkurrenterna i samma allians, samtidigt som de kanske bara får in 50 dollar i vinst. Det är en riktigt dålig investering. Kanske vill man hellre då lägga pengar på "yngre" kunder som fortfarande bara är 5-6 år gamla och fortfarande går att styra över och generera inkomst.
Och tänker man ett steg längre så blir det därför väldigt tydligt varför flygbolagen går över till spendbaserad status. Blir väldigt lätt att beräkna då.
Det finns lite att läsa på följande länkar:
![]()
Customer Lifetime Value 101
Learn what customer lifetime value (CLV) is, how to measure and calculate it, and how brands can use it to understand how much they should invest in acquiring new customers and how much they should spend to retain current ones.www.numerator.com
![]()
Customer Lifetime Value: A Complete Guide
Learn all about Customer Lifetime Value, how to calculate it, improve retention, and drive growth with actionable strategies and examples.wployalty.net
CLV är både intressant i allmänhet och högst relevant i synnerhet för flygbolag för att portionera ut perks till de mest lojala kunderna. CLV är svårt att räkna på eftersom det bygger på ett antal antaganden. Gjorde ett projektarbete på just SAS CLV i höstas för min MBA, utifrån exemplet en icke-så-frekvent EBS-medlem. Bifogar resultat & slutsatser.Visa bifogad bild SAS CLV Calculation.pdf
men jag fick ett A i betyg på uppgiften