Senaste nytt

SAS Eurobonus Lifetime Diamond!

Ja, jag tror man inför officiella krav för Pandion och inför en ny hemlig nivå.

Finns inget uttalande, men tycker du inte det är konstigt att Pandion gått från att vara medlemmar man aldrig såg, som tyst eskorterades ombord etc, till att bli en nivå som det basuneras ut kring på varenda boarding, egna incheckningsdiskar, astroturfad marknadsföring här av nya medlemmar/medlemmar som aldrig varit aktiva förr etc? SAS bygger medvetande kring nivån och gör den åtråvärd för bredare publik. Av någon anledning så vill man att den ska synas mer. Och min teori är att det är för att man förbereder en bred lansering. För på det sättet löser man också problemet med att man inte har någon nivå motsvarande Ultimate.

Självklart kommer man vattna ur förmånerna, och introducera en ny hemlig högsta nivå för verkliga VIP som motsvarar Hippocampe/Skipper.
Tror på något liknande. En ny kravbaserad högsta nivå införs. Som motsvarar Ultimate. Som kommer heta Pandion.

Diamond kommer motsvara Platinum. LTD=LT Platinum.

Intjänat EBG kommer motsvara FBG. LTG kommer byta namn till något annat och succesivt urvattnas till kanske motsvarande EBG på SAS-metall och i bästa fall motsvarande EBS inom resten av Skyteam.

Ungefär så jag tänkte när jag menade att LTG kommer bli rejält urvattnat i framtiden.

Säger inte att du har fel, men känner inte igen din beskrivning. Framtiden får väl visa om det kommer bli en officiell förmån med minimum 500k sek spend eller liknande.

Att det basuneras ut på varenda boarding stämmer inte, de gånger jag flygit har det aldrig nämnts och boarding grupp 0 har inte använts (högst troligt för att ingen Pandion är ombord). Hur många utanför etta forum tror du vet vad boarding grupp 0 betyder? Och det finns många här på forumet som ännu inte snappat upp den infon heller.

Var är dessa egna incheckningsdiskar du nämner? Nu passerar jag ju oftast Arlanda för incheckning och där har jag inte noterat några sådana, men de kanske är lika synliga som smitvägen genom taxfree?
Skulle uppskatta att de använt sig av Grupp 0 vid 80% av de flighter jag haft med SAS sedan den introducerades. Min reflektion är att den används både för Pandion, och de med speciella behov att få boarda först.
Men det är nog troligtvis för att de sistnämnda släpps igenom oavsett när de vill boarda, och så även direkt när den öppnar, för Pandion.
Definitivt att den boarding-processen är vanligt förekommande. Även varit med om flera gånger att den kallas ut, men ingen boardat inom den gruppen.
(Men då får man spekulera i att det troligtvis funnits behöriga listade i systemet trots allt, men att de ej är på plats, ombokat, eller valt att boarda senare).

Vid i stort sett alla tillfällen försöker personer med vanlig prio-boarding (Business/EBG/EBD) boarda samtidigt, eftersom de vant sig vid att kunna göra just detta så fort boarding annonseras. Vilket leder till nekan i automat-gaten och stor förundran. Inte ovanligt att de då ifrågasätter gentemot gate-personalen, som vid samtliga tillfällen förklarar med namn att det gäller ’Pandion’. Ibland med ytterligare specificerande, likt ’vår högsta nivå’ eller liknande. Och ibland t.o.m. med mer generell info/prat kring det, - hur många av dem som brukar åka per dag på den sträckan eller liknande.

Kan inte undvika att mysa lite över de exempel när EBD’s blir märkbart irriterade att det är någon som anses vara viktigare än dem :oops::)
Tänker mig att det är lite mer höljt i dunkel/svävande info av ombordpersonal, men aldrig upplevt detta hos de vid Gate, de har upplyst, åtminstone att det gäller ’Pandion’-nivå vid frågan.

Hade varit kul att veta vad interna riktlinjerna är, hur information/behandling skall ske :)

Last edited:
Pandion har ju gått från att enbart nördar här vetat vad det är till att det pratas lite offentligt om det även från SAS. Så jag lurar också på om det ska bli en officiell nivå.

Samtidigt, urvalskriterierna för den är, om jag förstår rätt, inte kopplade till nivåpoäng överhuvudtaget. Det blir udda att lansera en ny officiell toppnivå som inte är på TP. Ska den då omvandlas till TP-baserad, med ev lite sämre förmåner, så ska den alltså helt göras om och i praktiken återanvänder man alltså ett etablerat namn för en ny traditionell nivå. Och då tänker jag: Varför slösa bort ett inarbetat namn som är känt hos personalen och i målgruppen? Speciellt om målet är att fortsätta ha en hemlig invite-only nivå.

Därför att man inarbetar namnet nu. De som känner till den kommer sen kunna sträva för att uppnå den etc. De som faktiskt är invite only bryr sig nog inte så mycket om vad den heter.

Fullt medveten om att vissa upplever detta frekvent. Men påståendet var att det sker inför varje flygning, vilket absolut inte stämmer.

Det är mycket saker man kan säga sker inför eller under varje flygning. Typ priority boarding och säkerhetsgenomgång på två språk. Ibland sker det inte och det saknas ett språk eller prioboarding, men jag tycker ändå man kan säga att det alltid sker.

Men så kan man hänga upp sig på detaljer istället för att diskutera konceptet såklart.

Roligt att se det inte bara är jag som tänkt i de varven.

Därför att man inarbetar namnet nu. De som känner till den kommer sen kunna sträva för att uppnå den etc. De som faktiskt är invite only bryr sig nog inte så mycket om vad den heter.
.
Bra poäng. Diamond-nerdar tycker såklart det är koolt att plötsligt kunna bli ouppnåbara Pandion, även om det blir i en super-light version och den riktiga pandion finns på toppen och är ännu hemligare.

Men namnet är också inarbetat internt, dvs medarbetare är inkörda på att Pandion är super-vip och ska antagligen ha vad de frågar efter. Blir lite knepigt att avlära och börja behandla pandions som diamond+

En svaghet i att skaffa ännu fler nivåer är att avståndet mellan varje nivå blir mindre. Varje uppgraderingssteg blir mindre och därmed incitamentet att gå upp.

• Gilla
Reactions: fcx
Det finns ett par frågetecken kvar som måste lösas under 2026..

EuroBonus MemberFlying Blue Explorer
EuroBonus SilverFlying Blue Silver
EuroBonus GoldFlying Blue Gold
EuroBonus Lifetime Gold???
EuroBonus DiamondFlying Blue Platinum
EuroBonus Lifetime DiamondFlying Blue Platinum for Life
???Flying Blue Ultimate
EuroBonus Pandion???
???Club 2000/Skipper/Hippocampe

En svaghet i att skaffa ännu fler nivåer är att avståndet mellan varje nivå blir mindre. Varje uppgraderingssteg blir mindre och därmed incitamentet att gå upp.
Risken är ju också påtaglig att det som behöver göras är att sänka nivåer. Ska man ha en "super diamond" ovanför diamond måste den ha en skillnad oberoende av namn. Om skillnaden ska vara annat än "ännu mer förtur I köer" så betyder det antagligen minskning av förmåner på diamond och därmed också minskning av förmåner på guld för att upprätthålla avstånd där.

Toppen