B79
Medlem
Ja, jag tror du har rätt.Är det inte prisskillnaden mellan en biljett och motsvarande BIO-variant?
Det verkar stämma överrens med prisskillnaderna.
Ja, jag tror du har rätt.Är det inte prisskillnaden mellan en biljett och motsvarande BIO-variant?
Jag gissar detsamma. Nu finns Go Light, Smart, Bio, Plus Smart, Pro och Bio. När business finns igen, så blir det ju alldeles för många prispunkter på samma flyg eftersom Plus lever kvar interkontinentalt (byter namn till Premium?). Gissar också att något i stil med Eco Flex kommer som är återbetalningsbar. Nu tvingas man ju köpa en Plus biljett om man önskar något flexibelt, business tillåts i färre och färre resepolicy så företagskunder kommer vilja ha en flexibel eco biljett.Har det kanske nån koppling till införande av business intra Europa också?
Jag håller med, det har dock inte varit helt hundra i resebyrå bokning (Amex KDS). Även om det gick att boka så kom det inte med på bekräftelsen och oklart om de fick med det i rapporteringen av CO2. Men nu när även LH börjat erbjuda liknande biljetter så borde det ju vara prioriterat att lösa (om det inte redan är löst).Hade varit intressant att höra resonemanget bakom slopandet av BIO-biljetten. Kanske så enkelt som att man måste linjera biljett-typer med AF/KLM? Eller har de bara inte sålt så bra som man hoppades?
Jag trodde att biljettypen var en smart grej, för det är betydligt enklare att få igenom ett köp av en färdig klimatkompenserad biljett i affärsvärlden än att separat köpa bio-bränsle i godtycklia 20-minuters block. Hela ancillary-köret skriker konsument, där man ska lockas in på ett superlågt biljett-pris och sedan "luras på" tillägg efter tillägg så att slutpriset blir högre än vad konsumenten tänkte sig.
Personligen har jag upptäckt att det är enklare att motivera ett köp av BIO-biljett över lägsta pris biljetten.
Dessutom är det enklare redovisningsmässigt. Ett kvitto istället för två. Dvs ett helt vanligt biljettkvitto står mot ett vanligt biljettkvitto plus ett kryptiskt "jag klickade godtyckligt fram 3x 100 kr på tillval för det matchar företagets miljöprofil"-kvitto...
Här har ju LH en bra lösning i sitt bokningsflöde, man väljer först klass (eco, p eco, business eller first) därefter 4 olika varianter oflex delvis flex, biobränsle eller full flex. Blir många varianter men ändå smidigt.Jag gissar detsamma. Nu finns Go Light, Smart, Bio, Plus Smart, Pro och Bio. När business finns igen, så blir det ju alldeles för många prispunkter på samma flyg eftersom Plus lever kvar interkontinentalt (byter namn till Premium?). Gissar också att något i stil med Eco Flex kommer som är återbetalningsbar. Nu tvingas man ju köpa en Plus biljett om man önskar något flexibelt, business tillåts i färre och färre resepolicy så företagskunder kommer vilja ha en flexibel eco biljett.
Det gick att lägga till per telefon. Ett steg gick på 100 NOK, så där tjänade jag en femma.Det avser en flygning med Braathens ARN–GOT, de kanske inte kan flyga på biobränsle?
BRA ARN - Kalmar gick bra för mig att lägga till biobränsle för en hundring härom veckan.Det gick att lägga till per telefon. Ett steg gick på 100 NOK, så där tjänade jag en femma.
Återstår att se om programmet går i graven innan jag nått tio steg.