Senaste nytt

SAS Eurobonus Conscious Traveller (från 2024)

Hade varit intressant att höra resonemanget bakom slopandet av BIO-biljetten. Kanske så enkelt som att man måste linjera biljett-typer med AF/KLM? Eller har de bara inte sålt så bra som man hoppades?

Jag trodde att biljettypen var en smart grej, för det är betydligt enklare att få igenom ett köp av en färdig klimatkompenserad biljett i affärsvärlden än att separat köpa bio-bränsle i godtycklia 20-minuters block. Hela ancillary-köret skriker konsument, där man ska lockas in på ett superlågt biljett-pris och sedan "luras på" tillägg efter tillägg så att slutpriset blir högre än vad konsumenten tänkte sig.

Personligen har jag upptäckt att det är enklare att motivera ett köp av BIO-biljett över lägsta pris biljetten.

Dessutom är det enklare redovisningsmässigt. Ett kvitto istället för två. Dvs ett helt vanligt biljettkvitto står mot ett vanligt biljettkvitto plus ett kryptiskt "jag klickade godtyckligt fram 3x 100 kr på tillval för det matchar företagets miljöprofil"-kvitto...

Har det kanske nån koppling till införande av business intra Europa också?
Jag gissar detsamma. Nu finns Go Light, Smart, Bio, Plus Smart, Pro och Bio. När business finns igen, så blir det ju alldeles för många prispunkter på samma flyg eftersom Plus lever kvar interkontinentalt (byter namn till Premium?). Gissar också att något i stil med Eco Flex kommer som är återbetalningsbar. Nu tvingas man ju köpa en Plus biljett om man önskar något flexibelt, business tillåts i färre och färre resepolicy så företagskunder kommer vilja ha en flexibel eco biljett.

Hade varit intressant att höra resonemanget bakom slopandet av BIO-biljetten. Kanske så enkelt som att man måste linjera biljett-typer med AF/KLM? Eller har de bara inte sålt så bra som man hoppades?

Jag trodde att biljettypen var en smart grej, för det är betydligt enklare att få igenom ett köp av en färdig klimatkompenserad biljett i affärsvärlden än att separat köpa bio-bränsle i godtycklia 20-minuters block. Hela ancillary-köret skriker konsument, där man ska lockas in på ett superlågt biljett-pris och sedan "luras på" tillägg efter tillägg så att slutpriset blir högre än vad konsumenten tänkte sig.

Personligen har jag upptäckt att det är enklare att motivera ett köp av BIO-biljett över lägsta pris biljetten.

Dessutom är det enklare redovisningsmässigt. Ett kvitto istället för två. Dvs ett helt vanligt biljettkvitto står mot ett vanligt biljettkvitto plus ett kryptiskt "jag klickade godtyckligt fram 3x 100 kr på tillval för det matchar företagets miljöprofil"-kvitto...
Jag håller med, det har dock inte varit helt hundra i resebyrå bokning (Amex KDS). Även om det gick att boka så kom det inte med på bekräftelsen och oklart om de fick med det i rapporteringen av CO2. Men nu när även LH börjat erbjuda liknande biljetter så borde det ju vara prioriterat att lösa (om det inte redan är löst).
Jag gissar detsamma. Nu finns Go Light, Smart, Bio, Plus Smart, Pro och Bio. När business finns igen, så blir det ju alldeles för många prispunkter på samma flyg eftersom Plus lever kvar interkontinentalt (byter namn till Premium?). Gissar också att något i stil med Eco Flex kommer som är återbetalningsbar. Nu tvingas man ju köpa en Plus biljett om man önskar något flexibelt, business tillåts i färre och färre resepolicy så företagskunder kommer vilja ha en flexibel eco biljett.
Här har ju LH en bra lösning i sitt bokningsflöde, man väljer först klass (eco, p eco, business eller first) därefter 4 olika varianter oflex delvis flex, biobränsle eller full flex. Blir många varianter men ändå smidigt.

Den danska konsumentorganisationen Forbrugerrådet Tænk tycker att SAS gör sig skyldig till "grov greenwashing" med sitt Conscious Traveller-program, och har därför anmält dem till danska Konsumentombudsmannen för vilseledande marknadsföring.

Med ’Conscious Traveler’ vildleder SAS forbrugerne til at tro, at små handlinger som at købe miljøbevidste produkter i en shop kan kompensere for den massive CO2-udledning, som flyvning medfører.

När det gäller biobiljetterna så tror jag tvärtemot vad som sagts i tråden att företag inte gärna köper dessa biljetter.de flesta företag jag vet, inklusive min egen arbetsgivare, väljer att ta ett helhetsgrepp över utsläppen orsakade av resor och kompensera för dessa på annat sätt. Då sitter man själv i förarsätet för beräkning av sina utsläpp och på samma sätt så äger man själv kompensationsalternativen så att de ligger i linje med både policy och de beräkningsmodeller man använder.

Jag tror att de säljer betydligt fler tillägg där resenären själv istället väljer att kompensera för sin resa genom att betala in en 100-lapp. Så gör t ex jag.

När det gäller anklagelserna om greenwashing så kan jag inte påstå att jag sett att SAS hävdar att köp av miljövänliga produkter kompenserar för CO2 utsläppen som orsakas av flygresor. Jag tycker faktiskt att man varit tydliga med att det handlar om att skapa medvetenhet kring hållbarhet.

Det stora felet man gjort är att belöna okynnesköp med flera steg. Det borde vara att man bara får ett steg för en produkt oavsett hur många exemplar av den man köper, dvs. ett eller tio tvättlappspaket ger bara ett steg. Det hade varit bättre att belöna resenären mer för sådant som är kopplat till själva resan, dvs. köpa till biobränsle, välja vegetariskt istället för kött, eller helt avstå mat, flyga med mindre bagage etc.

Här har man helt klart förbättringspotential.

Toppen