Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2024)

Om du har tillräckligt med poäng så kan du ringa in vanliga numret (0770-SASSAS) och boka, sen ringa in en vardag och applicera voucher (=få tillbaka poäng).
Sen har det nog förekommit att agent med rätt befogenheter ändå hjälpt till med voucher på helgen men det kan jag inte bekräfta själv.
Tack för tipset. Detta gäller alltså en ändring på befintlig bokning, gör det någon skillnad? Har applicerat voucher och poäng bör vara detsamma, kan vanliga SAS agenten bara ändra rutten?
 

Minibiff

Medlem
Hej,
Jag har bokat en 2-4-1 tillsammans med en vän.
Nu har jag fått förhinder och kommer inte kunna åka med på resan (vi är ett stort gäng) och vill därför boka av mina biljett men att min kompis biljett är kvar. Går det så att jag får tillbaka poängen + skatter för min biljett (helt ok med ombokningsavgift osv såklart)?

Bonusfråga: Det är en kompis som inte bokat flyg än. Kan jag skriva över min biljett till honom? Har förstått att det inte går att byta namn på en *A-biljett, men eftersom den är avbokningsbar så kanske de går att lösa ändå? Vad gäller? Alla poäng och voucher är fortsatt giltiga.
Det är Star Alliance-bokning med Thai Airways och Turkish.
 

Iron

Medlem
Hej! Tippar det finns besvarat tidigare men undrar ändå om det är några uppdaterade regler eller så.. Planerar att antingen 1) byta ner från elite till premium eller 2) droppa Amex helt och köra MC premium pga inte kommer upp i två vouchers samt ökad avgift. Lifetime avklarat.
Till frågan - får man behålla 2023s voucher som gäller hela detta år vid de 2 olika scenariona.
 

TP12

Medlem
Hej! Tippar det finns besvarat tidigare men undrar ändå om det är några uppdaterade regler eller så.. Planerar att antingen 1) byta ner från elite till premium eller 2) droppa Amex helt och köra MC premium pga inte kommer upp i två vouchers samt ökad avgift. Lifetime avklarat.
Till frågan - får man behålla 2023s voucher som gäller hela detta år vid de 2 olika scenariona.
Ja
 

D.A

Medlem
Hej,
Givet alliansbytet, vad händer med oanvända 2-4-1 vouchers? Antar att man bör/måste använda den innan alliabsbytet?
Mvh
Daniel
 

Thornado

Medlem
2-4-1 är en Eurobonus förmån. Att den ger rabatt även på *A-bokningar är bara nice.

Jag skulle inte vara för oroad, då det är AMEX som står för kalaset.

Jag håller med, jag skulle inte vara alltför oroad över redan intjänade vouchers. De kommer nog troligtvis att gå att använda hos både SAS och partners (hur poängpriserna hos partners kommer att se ut vet vi ju dock inte, och inte heller hur lätt eller svårt det kommer att vara att boka partnerawards första tiden), allt annat skulle skapa för mycket badwill, framförallt gentemot Amex.

På lite längre sikt vet vi ju dock inte hur det blir. Det kan mycket väl vara så att det fortsätter som nu, men beroende på om kostnaden för Amex att tillhandahålla förmånen blir ungefär densamma eller dyrare för Skyteam partnerawards så kan det ju eventuellt komma ändringar. Man får komma ihåg att "för inte så länge sen" (dvs när jag började hänga här, så det är väl säkert 10 år sen) så gick Amex-vouchers enbart att använda på SAS-awards, och dessutom var deras giltighetstid exakt ett år fram det datum de triggades så folk spenderade typ 148000 på sitt Amex och bytte sen till ett annat kort och spenderade sista biten till 150k strax innan de behövde använda den eller strax innan nyår för att maximera giltighetstiden.

Så kontentan är alltså att saker och ting förändras, men just nu är det ingen idé att oroa sig i onödan.
 
Toppen