Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2024)

Maxxan

Medlem
För ovanlighetens skull står jag utan en extra voucher och känner att jag vill införskaffa en sådan så snart som möjligt för att hinna säkra upp en ny resa innan alliansbytet.

Utgår Amex från kortdragningar eller fakturabetalningar när de utfärdar vouchers, och hur lång tid brukar det ta från utfärdandet till att man har vouchern på kontot?

Ber om ursäkt om frågan redan ställts. Såg inget i huvudinlägget och märker att det var ett tag sedan man var tvungen att hålla koll på tajmingen för nästa voucher.
 

RhinoG

Medlem
För ovanlighetens skull står jag utan en extra voucher och känner att jag vill införskaffa en sådan så snart som möjligt för att hinna säkra upp en ny resa innan alliansbytet.

Utgår Amex från kortdragningar eller fakturabetalningar när de utfärdar vouchers, och hur lång tid brukar det ta från utfärdandet till att man har vouchern på kontot?

Ber om ursäkt om frågan redan ställts. Såg inget i huvudinlägget och märker att det var ett tag sedan man var tvungen att hålla koll på tajmingen för nästa voucher.

Från kortbetalningar, men den utfärdas först när eventuella reservationer bokförts slutligt. Vouchern brukar komma snabbt, inom någon dag för min del vad jag kan minnas.
 

JacobGBG

Medlem
Vad är senaste upplevelsen om att ha mixade regioner på in/ut-resa (OJ) för poängavgiften?

Har en redan bokad GOT-BKK som jag sedan la till SIN-GOT på, för totalt 95k poäng (Economy). Ska man gå enligt riktlinjerna i första posten så ska hela resan prisas efter dyraste region och då kosta 100k. Har agent gjort fel eller är det standard att dela upp numera?
 
Last edited:

eddo

Medlem
Vad är senaste upplevelsen om att ha mixade regioner på in/ut-resa (OJ) för poängavgiften?

Har en redan bokad GOT-BKK som jag sedan la till SIN-GOT på, för totalt 95k poäng (Economy). Ska man gå enligt riktlinjerna i första posten så ska hela resan prisas efter dyraste region och då kosta 100k. Har agent gjort fel eller är det standard att dela upp numera?
Oftast dras inte poäng för dyraste region utan du betalar 50% av tur och retur-priset för den billigare och 50% av tur och retur-priset för den dyrare zonen, precis som det blivit i ditt fall.
 

Aidin

Medlem
Hur blir det om jag bränt mina vouchers och endast har en nu för innevarande år, men räknar med att få en ny inom några veckor.

Tre som ska flyga, jag har hittat utresa för oss tre men har endast en voucher just nu. Jag har poäng så det räcker så att jag kan boka för oss tre (dvs 1 fullpris, 2 som åker 2-4-1), men frågan är om jag kan applicera min nya voucher när den väl kommer så att jag får 2-4-1 pris för den tredje resande också? Ska ändå lägga till hemresa så då kan jag lika gärna göra det då. Osäker dock om det är möjligt att lägga in en ny voucher när resan redan är bokad. Man kan ju alltid avboka och boka om men det är inte det jag vill.
 

WilliamB

Ny medlem
Hej,

En fråga från en nybörjare:
Det är ganska lätt att hitta intressanta flighter i business i en riktning, men att hitta en perfekt t-o-r desto svårare. Jag har avvaktat något med att boka då jag just inte hittade en fullständig resa och ville använda min 2-4-1 på hela bokningen.

Jag insåg dock att man kanske bör boka en hel resa (t.ex. business ut och ekonomi hem) med 2-4-1 när man hittat en bra business-flight och sedan övervaka flighterna tills man hittar en bra stol i högre bokningsklass att byta ut ekonomibiljetten mot. Kan man då göra en ombokning och fortsatt nyttja samma 2-4-1 på bokningen?

Hur gör ni? Hugger en businessbiljett och lägger till returresa senare?

Råd uppskattas!
Tack
 

backfire

Medlem
Ja, man kan använda samma 2-4-1 när man gör ombokning. Kostar dock 150:-/pers vid ändringar.
Jag brukar lägga till returresa senare för annars finns risk att utresan inte är kvar.
 

Jannes

Medlem
Det går absolut bra att göra som du säger, men kom ihåg att hålla koll på utgångsdatumen för såväl poäng som 2-4-1. Allting måste vara giltigt när du gör ändringen.
 

WilliamB

Ny medlem
Det går absolut bra att göra som du säger, men kom ihåg att hålla koll på utgångsdatumen för såväl poäng som 2-4-1. Allting måste vara giltigt när du gör ändringen.
Tack för era svar.

Det räcker att poängen och vouchern är giltig vid själva ombokningen antar jag, men flighten kan avgå efter utgångsdatum? Min 2-4-1 gäller till 31 dec 24, men jag skulle ev boka om senare till en flight som går hemåt efter 1 jan 2025.
 

Minibiff

Medlem
Som jag har förstått det så om man har Amex Elite (eller Premium) och får in sina voucher då kan man byta ner till kortet under (alt över) och sedan påbörja ny insamling av voucher och därigenom kunna få ut 3 vouchers under 1 år? Det stämmer va? Men vad gäller om man sedan i byter upp till Elite när 3:e vouchern är insamlad? :D Kan man då få 5 voucers under ett år?
 
Toppen