Har hänt mig ett flertal gånger. En delsträcka på en flygning måste ändras/bokas om. Visst ställs en ny biljett ut, men med samma pnr (bokningsnummer), dock med nytt biljettnummer. Frågan är vad agenten menar med "boka om"? Frågade du vad det rent praktiskt innebar? Behåller du samma pnr och behåller platserna ZRH-NRT är det ju inget problem. Det är ju rent tekniskt en ombokning såtillvida att din ändring med ny avresedag föranleder ett nytt biljettnummer.
Kollade med SAS igen nu. Denna agent sa precis motsatt mot den tidigare agenten, nämligen att det visst går att lägga in en ändring med Swiss på ett enskilt ben utan att boka om hela resan. Nu finns dock inte tillgängligheten kvar, så det är inte mycket att göra. Jag ringde även till Swiss som också kan bekräfta att det inte finns någon tillgänglighet på matarflygningen. Dock finns tillgänglighet i Economy, men Swiss-agenten säger att det inte kommer att gå då bokningen genomgående måste ha samma bokningsklasser som vid bokningstillfället (dvs business hela vägen). Det enda positiva är att Swiss står för övernattningen. Man ska tydligen uppsöka Swiss ticket-counter på ZRH och där kommer de kunna se att vi tvingades ta en övernattning och därmed ge oss vouchers för övernattningen. Så agenten försäkrade att man inte behöver boka hotel själv, utan Swiss löser detta. Vågar man lita på det?