Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2022)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har hänt mig ett flertal gånger. En delsträcka på en flygning måste ändras/bokas om. Visst ställs en ny biljett ut, men med samma pnr (bokningsnummer), dock med nytt biljettnummer. Frågan är vad agenten menar med "boka om"? Frågade du vad det rent praktiskt innebar? Behåller du samma pnr och behåller platserna ZRH-NRT är det ju inget problem. Det är ju rent tekniskt en ombokning såtillvida att din ändring med ny avresedag föranleder ett nytt biljettnummer.

Kollade med SAS igen nu. Denna agent sa precis motsatt mot den tidigare agenten, nämligen att det visst går att lägga in en ändring med Swiss på ett enskilt ben utan att boka om hela resan. Nu finns dock inte tillgängligheten kvar, så det är inte mycket att göra. Jag ringde även till Swiss som också kan bekräfta att det inte finns någon tillgänglighet på matarflygningen. Dock finns tillgänglighet i Economy, men Swiss-agenten säger att det inte kommer att gå då bokningen genomgående måste ha samma bokningsklasser som vid bokningstillfället (dvs business hela vägen). Det enda positiva är att Swiss står för övernattningen. Man ska tydligen uppsöka Swiss ticket-counter på ZRH och där kommer de kunna se att vi tvingades ta en övernattning och därmed ge oss vouchers för övernattningen. Så agenten försäkrade att man inte behöver boka hotel själv, utan Swiss löser detta. Vågar man lita på det? :)

Fick anslutningen GOT till IST inställd idag på en resa GOT-IST-SGN den 29/9 med Turkish. Den nya anslutningen gick inte att boka om till (married segments antar jag) enligt den ohjälpsamme sas-agenten som klickade mig efter att ha konstaterat att det inte fanns nåt till IST.
En forumsökning säger att det inte är någon idé att ringa till Turkish, stämmer det?

Är det någon som ser något alternativ för att ta sig till IST alternativt annan rutt SGN där iaf de långa flighterna är i business?

Fick anslutningen GOT till IST inställd idag på en resa GOT-IST-SGN den 29/9 med Turkish. Den nya anslutningen gick inte att boka om till (married segments antar jag) enligt den ohjälpsamme sas-agenten som klickade mig efter att ha konstaterat att det inte fanns nåt till IST.
En forumsökning säger att det inte är någon idé att ringa till Turkish, stämmer det?

Är det någon som ser något alternativ för att ta sig till IST alternativt annan rutt SGN där iaf de långa flighterna är i business?
Om du inte gjort det prova initialt att söka från LHR/AMS/FRA/MUC/WAW/VIE/ZRH/CDG till SGN. Hittar du ngt sök sedan GOT-XXX separat.

Om du inte gjort det prova initialt att söka från LHR/AMS/FRA/MUC/WAW/VIE/ZRH/CDG till SGN. Hittar du ngt sök sedan GOT-XXX separat.

Tack, har gått igenom rubbet men finns såklart inget i business nu när det är så nära i tid och inga anslutningar till IST där Turkish inte flyger nåt ben.
Cash-biljett på separat bokning till IST är ett alternativ men när de gör så här blir jag inte så sugen på att ge dom mer pengar

Kollade med SAS igen nu. Denna agent sa precis motsatt mot den tidigare agenten, nämligen att det visst går att lägga in en ändring med Swiss på ett enskilt ben utan att boka om hela resan. Nu finns dock inte tillgängligheten kvar, så det är inte mycket att göra. Jag ringde även till Swiss som också kan bekräfta att det inte finns någon tillgänglighet på matarflygningen. Dock finns tillgänglighet i Economy, men Swiss-agenten säger att det inte kommer att gå då bokningen genomgående måste ha samma bokningsklasser som vid bokningstillfället (dvs business hela vägen). Det enda positiva är att Swiss står för övernattningen. Man ska tydligen uppsöka Swiss ticket-counter på ZRH och där kommer de kunna se att vi tvingades ta en övernattning och därmed ge oss vouchers för övernattningen. Så agenten försäkrade att man inte behöver boka hotel själv, utan Swiss löser detta. Vågar man lita på det? :)

Nej, du kan aldrig lita på en agent. Det är därför detta forum finns. Det har, mig veterligen, aldrig varit något problem att blanda/ändra bokningsklasser på en flygning/delsträcka när du åker på SAS eurobonus award. Det tvingas man ju göra hela tiden för att komma från A till D via B och C. Detta så länge alla på bokningen åker i samma bokningsklass på varje delsträcka. Det går således utmärkt att åka economy på första delsträckan och business på andra.

Fungerar det fortfarande så att jag kan avboka min star award o få en utgången voucher tillbaka med 1 månads (+ innevarande) giltighet vid förändring av schedule för ett av flygen? Även om det bara är en ändring på en kvart?

Om någon har samma fundering i framtiden kan jag meddela att det räckte med en ändring på fem minuter för att få en full återbetalning (ink. star avgiften + bokningsavgift) och utgången voucher tillbaka.

Om någon har samma fundering i framtiden kan jag meddela att det räckte med en ändring på fem minuter för att få en full återbetalning (ink. star avgiften + bokningsavgift) och utgången voucher tillbaka.
Det var generöst.
Och det var inte pga att du kom under en mimimi connection time någonstans?

Jag fick en ändring på 10 min (turkish ändrade tid), det var på en resa med utgången voucher som jag väntat på att ändringen skulle komma så jag kunde ringa in och avboka.
1a agenten menade att 10 min inte var tillräckligt för att få utgången voucher tillbaka (men avboka o få poängen tillbaka gick såklart).
2a agenten menade att 10 min EGENTLIGEN inte var tillräckligt men eftersom det var till asien kunde man häva inreserestriktioner och då gick det utmärkt. Förlängd voucher tillbaka samt pengar/poäng :)

• Gilla
Reactions: Gus
Det var generöst.
Och det var inte pga att du kom under en mimimi connection time någonstans?

Nej inget sånt. Var visserligen till Indien så kan vara det med Asien som hjälpte. Men om 10 min inte räcker, hur mycket tid krävs egentligen? Hittar inte det någonstans, men kanske är godtyckligt..

Nej inget sånt. Var visserligen till Indien så kan vara det med Asien som hjälpte. Men om 10 min inte räcker, hur mycket tid krävs egentligen? Hittar inte det någonstans, men kanske är godtyckligt..
Tror det är godtyckligt. Jag har själv - vad jag kan komma ihåg - inte begärt full återbetalning och vouchern tillbaka vid 5 minuters tidtabellsändring. Det har i vart fall rört sig om en timma eller mer. Agenterna har då vid flera tillfällen sagt att ändringen var tillräckligt stor för att motivera återbetalning/voucher tillbaka, dock utan att ange nedre tidsgräns.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen