Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2021)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bati

Medlem
Vi vill åka 4 personer, och jag har 2 vouchers. Är det möjligt att göra två egna bokningar via webben, eller är det en dålig idé av någon anledning som jag inte kan komma på?
 

Filip

Medlem
Försökte med det, men de har stängt telefonkön helt. Förutom lite stök med två bokningsref, finns det någon annan nackdel att lägga två bokningar?

Tycker det är den största, kommer inte på någon annan. Men mer stök vid om- och avbokningar vilket är mycket vanligt i dessa tider. Ni kan i praktiken hamna på olika flyg.
 

Bati

Medlem
Tycker det är den största, kommer inte på någon annan. Men mer stök vid om- och avbokningar vilket är mycket vanligt i dessa tider. Ni kan i praktiken hamna på olika flyg.

Bra poäng. Grundproblematiken är att jag vill få iväg en bokning för voucher som går ut nu vid årsskiftet.
 

Big Birger

Medlem
Har en bokning med en voucher som går ut 2021-12-31, och en annan bokning med en voucher som går ut 2022-12-31. Den första bokningen kanske jag hittar bättre alternativ på under våren, men den andra kan inte bli bättre. Alltså vore det smart att byta plats på vouchrarna.

Jag har under december haft kontakt med 3 olika agenter, som alla säger samma sak "Nej, det går inte att byta ut en voucher på en bokning där biljetten redan har ställts ut".

Låter märkligt. Jag är helt säker på att jag gjort detta tidigare utan bekymmer. Har någon annan lyckats med detta i modern tid, eller är det något som har ändrats?

Om det inte går att byta plats rakt av, så borde det gå att:
  1. Ta bort vouchern från bokning #1, och betala lika många poäng till.
  2. Ta bort vouchern från bokning #2, och betala lika många poäng till
  3. Applicera voucher från bokning #2 på bokning #1, och få tillbaka poängen från #1.
  4. Applicera voucher från bokning #1 på bokning #2, och få tillbaka poängen från #2.
Det har inte att göra med att jag saknar poäng, att vouchern är intjänad efter bokning eller något sådant. Jag får "nej" innan de ens har försökt.

Nu lyckades jag boka om min bokning #1 till ett superbra alternativ, så det är nu ett akademiskt problem. Men ändå nyfiken. Vore segt om jag måste ringa in och göra steg 1 och 2, för att sedan ringa in och göra steg 3 och 4.
 

Filip

Medlem
Har en bokning med en voucher som går ut 2021-12-31, och en annan bokning med en voucher som går ut 2022-12-31. Den första bokningen kanske jag hittar bättre alternativ på under våren, men den andra kan inte bli bättre. Alltså vore det smart att byta plats på vouchrarna.

Jag har under december haft kontakt med 3 olika agenter, som alla säger samma sak "Nej, det går inte att byta ut en voucher på en bokning där biljetten redan har ställts ut".

Låter märkligt. Jag är helt säker på att jag gjort detta tidigare utan bekymmer. Har någon annan lyckats med detta i modern tid, eller är det något som har ändrats?

Om det inte går att byta plats rakt av, så borde det gå att:
  1. Ta bort vouchern från bokning #1, och betala lika många poäng till.
  2. Ta bort vouchern från bokning #2, och betala lika många poäng till
  3. Applicera voucher från bokning #2 på bokning #1, och få tillbaka poängen från #1.
  4. Applicera voucher från bokning #1 på bokning #2, och få tillbaka poängen från #2.
Det har inte att göra med att jag saknar poäng, att vouchern är intjänad efter bokning eller något sådant. Jag får "nej" innan de ens har försökt.

Nu lyckades jag boka om min bokning #1 till ett superbra alternativ, så det är nu ett akademiskt problem. Men ändå nyfiken. Vore segt om jag måste ringa in och göra steg 1 och 2, för att sedan ringa in och göra steg 3 och 4.

Jag bytte två vouchers på en bokning som sedan länge varit biljetterad så sent som i måndags. Det har aldrig varit ett problem tidigare heller. De kan byta på någon sekund. De kan dock inte se vilken de tar bort om de t.ex har olika utgångsdatum.
 

Birch

Medlem
Men det är väl bara att hänvisa till den egna frågor och svar. Ganska glasklart:

Vad händer med min Amex 2-4-1 värdecheck om jag bokar om en bonusresa som inte har ställts in?

Du kan använda en icke utgången Amex-värdecheck när du gör en ny bokning. Om din värdecheck har gått ut sedan du gjorde den ursprungliga bokningen har du rätt att boka om den utan avgift om du reser till/från:

USA med avresa 30 november 2021 eller tidigare
Asien med avresa 31 mars 2022 eller tidigare

Vi erbjuder ombokning även till länder som har inreserestriktioner världen över.

För inrikesresor, resor till/från Skandinavien/Europa samt inom Europa gäller normala ombokningsregler för din bonusresa så länge inreserestriktionerna inte ändras.

Frågor och svar | SAS


För att få boka om med en utgången voucher (211231), tolkar jag det rätt att hemresan från Asien inte spelar någon roll när det sker, så länge avresan sker innan 31 Mars 2022?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen