Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2021)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vill bara flika in (om någon missat det) att man enligt SAS Corona-regler kan senarelägga en resa med en utgången voucher. Det vill säga, ändra datum men inte resmål.

What will happen to my Amex 2-4-1 voucher if I rebook a SAS or Star Alliance bonus trip that is not canceled by the airline?

You can use non-expired Amex vouchers when you make a new booking.
If your voucher has expired since you made your original booking you are allowed to rebook without a fee.
Rebooking has to be done before the flight's departure through SAS Customer Service. Rebooking can only be done to and from the same destinations as the original booking.

Hämtat från
FAQ: Corona EuroBonus | SAS
Absolut, i värsta fall, men nu är man ju sugen på att ut och resa också. Nya 241-vouchers på ingång
 
  • Gilla
Reactions: JPE

robbieswe

Medlem
Tjena!
Har bokat ett par 2-4-1 resor via SAS tidigare enkelt ifrån deras hemsida. Kan någon ge mig tips hur man hittar bonusresor inom Star Alliance? Hur konvereras poängen? Man ser ju ganska enkelt vart man kommer med SAS och hur långt poängen räcker.. Just nu har jag 140k poäng.
 

Maja

Medlem
Tjena!
Har bokat ett par 2-4-1 resor via SAS tidigare enkelt ifrån deras hemsida. Kan någon ge mig tips hur man hittar bonusresor inom Star Alliance? Hur konvereras poängen? Man ser ju ganska enkelt vart man kommer med SAS och hur långt poängen räcker.. Just nu har jag 140k poäng.
Hej och välkommen hit!

Om du läser första inlägget i denna tråd så hittar du svar på alla din frågor där.

Ett tips är att söka resor via United.com för att se tillgänglighet. Det är inte 100% då vi ej vet vad som släpps till Eurobonus, men ger en bra fingervisning. Poängkostnaderna har nyligen höjts. Du hittar tabellen med poängkostnaderna här för SAS: Flygpoängtabell – upptäck vart dina poäng kan ta dig | SAS

För Star Alliance: Star Alliance-poängtabell – vart du kan resa med dina poäng | SAS
 

palmen

Moderator
Tjena!
Har bokat ett par 2-4-1 resor via SAS tidigare enkelt ifrån deras hemsida. Kan någon ge mig tips hur man hittar bonusresor inom Star Alliance? Hur konvereras poängen? Man ser ju ganska enkelt vart man kommer med SAS och hur långt poängen räcker.. Just nu har jag 140k poäng.
@Maja sammanfattar det bra.
Hur mycket poäng en resa kostar via ett annat program är oväsentligt. United och Air Canadas sida används bara för att se potentiellt tillgång, går inte att boka där med eurobonus poäng. Du behöver ringa till sas för att göra bokningen.
 
Många med mig sitter ju med 2-4-1 som går ut snart och som behöver användas. Man bör ju kunna resa nånstans inom Europa i sommar. Vad ger bästa värde för poängen tycker ni? Jag tänker tex Swiss Business till medelhavet nånstans.

* Varifrån vill du börja din resa? ARN
* Var är din destination? Europa
* När vill/behöver du resa ut? juni-juli-augusti 2021
* Hur länge vill du vara borta? 1-3 veckor
* Hur många personer som skall resa? 1
* I vilken kabinklass? Business.
* Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance
* Vad är din budget? (per person) 30 000 EB (50% med 2-4-1)
Vad har ni andra som också har oanvända vouchers som löper ut snart för planer? Boka nåning i närtid som är realistiskt att det blir av eller boka långt fram och hoppas på att få boka om?
 

Maja

Medlem
Vad har ni andra som också har oanvända vouchers som löper ut snart för planer? Boka nåning i närtid som är realistiskt att det blir av eller boka långt fram och hoppas på att få boka om?
Boka så långt fram det bara går och hoppas att resan blir av är min plan! Annars får man ta smällen sen och krångla med ev. ombokning.

Har redan en resa bokad i mitten på juni till Bali/Singapore med en check som var förlängd till november 20, så har redan med största sannolikhet en resa som ej blir av och som måste bokas om (till högre poängkostnad dessutom).
 

Piffsan

Medlem
Vad tror du om Porto? Ganska svårt att ta sig dit annars, lite längre flygsträcka, inte lika tokvarmt som Rom, Aten, Kairo plus att boende, mat o dryck är väldigt prisvärt väl på plats? Samt köpa med sig lite portvin hem, när du ändå passerar Zurich kan du hålla utkik efter vin från Schweiz - de exporterer inte viner utan allt går åt "domestic". Man kan också boka in sig på hotell vid pool och lapa lite sol där, om man nu vill ha sol/bad..
Alternativ 2 - bila runt vid sydvästra Irland. Norra England är fantastiskt men jag skulle inte boka en resa till just England idag.

Om sol o värme är vad du söker så ska Bodrum ha fantastiska all-inclusive hotell vid fantastiska stränder. Bodrum för att du ska få lite längre flygresa och för att det är lite lyxigare än andra badstäder i Turkiet.

Tidsmässigt - jag skulle sikta på senare delen av sommaren (eller så sent du kan åka) av den enkla anledningen att du då köper dig mer tid om att vaccineringen kommit igång mer, både här hemma i Sverige likväl som i Europa (förhoppningsvis). I Europa arbetar de flesta även i juli och således bör även vaccinering pågå för fullt då med. Men Bodrum blir galet varmt i augusti varför jag nog hade chansat på juli istället just för det resmålet.
 
Vad tror du om Porto? Ganska svårt att ta sig dit annars, lite längre flygsträcka, inte lika tokvarmt som Rom, Aten, Kairo plus att boende, mat o dryck är väldigt prisvärt väl på plats? Samt köpa med sig lite portvin hem, när du ändå passerar Zurich kan du hålla utkik efter vin från Schweiz - de exporterer inte viner utan allt går åt "domestic". Man kan också boka in sig på hotell vid pool och lapa lite sol där, om man nu vill ha sol/bad..
Alternativ 2 - bila runt vid sydvästra Irland. Norra England är fantastiskt men jag skulle inte boka en resa till just England idag.

Om sol o värme är vad du söker så ska Bodrum ha fantastiska all-inclusive hotell vid fantastiska stränder. Bodrum för att du ska få lite längre flygresa och för att det är lite lyxigare än andra badstäder i Turkiet.

Tidsmässigt - jag skulle sikta på senare delen av sommaren (eller så sent du kan åka) av den enkla anledningen att du då köper dig mer tid om att vaccineringen kommit igång mer, både här hemma i Sverige likväl som i Europa (förhoppningsvis). I Europa arbetar de flesta även i juli och således bör även vaccinering pågå för fullt då med. Men Bodrum blir galet varmt i augusti varför jag nog hade chansat på juli istället just för det resmålet.
Porto står på listan! Bra tips, tack. Portugal är dock hårdast drabbat i Europa just nu.
 

fcx

Medlem
Porto står på listan! Bra tips, tack. Portugal är dock hårdast drabbat i Europa just nu.
Just Porto är annars en destination som generellt är en av Europas billigaste på revenuebiljetter i affärsklass (såväl Star alliance som Oneworld), och med god poängintjäningsmöjlighet. Det kan vara värt att "spara" Porto, och åka dit på betald biljett istället om poängsaldot ska fyllas på.
 
Just Porto är annars en destination som generellt är en av Europas billigaste på revenuebiljetter i affärsklass (såväl Star alliance som Oneworld), och med god poängintjäningsmöjlighet. Det kan vara värt att "spara" Porto, och åka dit på betald biljett istället om poängsaldot ska fyllas på.
Sant. Kollat på AF/KLM dit många ggr
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen