Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2021)

Status
Stängd för vidare inlägg.

palmen

Moderator
Är det bara vid inställd resa som vouchern får ny månads giltighet?
Har en resa till NYC i januari bokad med en voucher som gick ut mars 2021 som fick en ändring i schemat. Men det räcker väl inte för att rädda vouchern?
Beror på hur stor ändringen är skulle jag säga. Flera timmar kan absolut vara skäl till att få avboka och få tillbaka allt. Några minuters ändring så är nog svaret nej.
 

Alf

Medlem
Som info om ovanstående behöver det inte handla om inställt flyg. Jag hade en bokning till SFO 4 nov men USA öppnade inte upp förrän den 8 nov som framgått av forumet. Jag avbokade då platserna och fick tillbaka utgången voucher som förlängdes till 31/12 samt fick även tillbaka utgångna poäng som förlängdes ett år.

Hittade av slump en ny resa från CPH till SFO i business i sept-22 som jag bokade upp själv med nya poäng och voucher. Det fanns vid tillfället inga platser från ARN, vilket inte är ovanligt eftersom dessa platser brukar släppas senare och jag flera gånger tidigare lagt till dessa i efterhand. Har nu ringt SAS om att lägga på denna sträcka men det finns inte platser på några anslutningar utan det blir övernattning i CPH på både ut-och hemresa enligt agenten. När jag kollar på bonusplatser på sträckan ARN-CPH- ARN på SAS hemsida finns det bokningsbara platser både kl 7, 8 och 9 för att hinna med flyget till SFO och även passande anslutning från CPH på hemresan.
Dessa kan jag ju boka som separata biljetter direkt på hemsidan. När jag nämner detta för agenten säger han att det inte stämmer, hemsidan är inte uppdaterad. Har hittills försökt med två agenter men utan att lyckas. Det verkar som de söker ARN-SFO och då kommer inte anslutningarna upp och det verkar omöjligt att få dom att bara söka ARN-CPH. Nu ger jag upp för idag. Fattar inte att det blivit så himla svårt att få tag på de fåtal platser som finns i nuläget. Och standarden på agenterna skall vi inte tala om.
 

palmen

Moderator
Som info om ovanstående behöver det inte handla om inställt flyg. Jag hade en bokning till SFO 4 nov men USA öppnade inte upp förrän den 8 nov som framgått av forumet. Jag avbokade då platserna och fick tillbaka utgången voucher som förlängdes till 31/12 samt fick även tillbaka utgångna poäng som förlängdes ett år.

Hittade av slump en ny resa från CPH till SFO i business i sept-22 som jag bokade upp själv med nya poäng och voucher. Det fanns vid tillfället inga platser från ARN, vilket inte är ovanligt eftersom dessa platser brukar släppas senare och jag flera gånger tidigare lagt till dessa i efterhand. Har nu ringt SAS om att lägga på denna sträcka men det finns inte platser på några anslutningar utan det blir övernattning i CPH på både ut-och hemresa enligt agenten. När jag kollar på bonusplatser på sträckan ARN-CPH- ARN på SAS hemsida finns det bokningsbara platser både kl 7, 8 och 9 för att hinna med flyget till SFO och även passande anslutning från CPH på hemresan.
Dessa kan jag ju boka som separata biljetter direkt på hemsidan. När jag nämner detta för agenten säger han att det inte stämmer, hemsidan är inte uppdaterad. Har hittills försökt med två agenter men utan att lyckas. Det verkar som de söker ARN-SFO och då kommer inte anslutningarna upp och det verkar omöjligt att få dom att bara söka ARN-CPH. Nu ger jag upp för idag. Fattar inte att det blivit så himla svårt att få tag på de fåtal platser som finns i nuläget. Och standarden på agenterna skall vi inte tala om.
Det kan mycket väl vara married segment som spökar där som gör att de inte går att lägga till. Har noterat att sas börjat med detta på senare tid. Väntar man några veckor/månader så är det dock inga problem att lägga på dessa.

Har sett flera exempel på att sas släpper USA-CPH-ARN i go/plus, men så fort man lägger in business på långa benet så försvinner platserna i go/plus på connection. Senast jag gjorde en sådan bokning fanns det bara 2 platser på connection flighten, så fort de släppte på mer gick det bra att boka.
 

Fintus

Medlem
Har sedan tidigare bokat följande resa själv via SAS hemsida.
ARN - CPH - IAD, Jag och sonen i Sas business
ARN - CPH - IAD, Frugan i Sas plus
Eftersom jag och frugan hade varsin 2-4-1 så gjordes två separata bokningar.

Idag släpptes hemresa och jag ringde till SAS och la till följande rutter
IAD - CPH, Frugan och son i business
IAD - CPH, Jag i Sas plus

Eftersom jag och frugan turas om att flyga business åt vardera håll så gjordes tre separata bokningar. Upptäcker nu under kvällen att det dragits fullt poängpris för mig och sonen och att 2-4-1 vouchern kommit åter till mitt konto. Ringer till SAS och ber dom applicera vouchern igen på resan vilket inte var något problem. Loggar in på hemsidan och upptäcker att dom då tagit 2st 2-4-1 vouchers av mig. Så nu har vi totalt använt tre vouchers för tre personer. Känner mig inte säker på att det har blivit rätt men blir ändå osäker eftersom resan sker i tre olika bokningsnummer.

Någon som vet hur många vouchers som borde ha dragits?
 

palmen

Moderator
Har sedan tidigare bokat följande resa själv via SAS hemsida.
ARN - CPH - IAD, Jag och sonen i Sas business
ARN - CPH - IAD, Frugan i Sas plus
Eftersom jag och frugan hade varsin 2-4-1 så gjordes två separata bokningar.

Idag släpptes hemresa och jag ringde till SAS och la till följande rutter
IAD - CPH, Frugan och son i business
IAD - CPH, Jag i Sas plus

Eftersom jag och frugan turas om att flyga business åt vardera håll så gjordes tre separata bokningar. Upptäcker nu under kvällen att det dragits fullt poängpris för mig och sonen och att 2-4-1 vouchern kommit åter till mitt konto. Ringer till SAS och ber dom applicera vouchern igen på resan vilket inte var något problem. Loggar in på hemsidan och upptäcker att dom då tagit 2st 2-4-1 vouchers av mig. Så nu har vi totalt använt tre vouchers för tre personer. Känner mig inte säker på att det har blivit rätt men blir ändå osäker eftersom resan sker i tre olika bokningsnummer.

Någon som vet hur många vouchers som borde ha dragits?
Låter som att ni bokat 1 tor och 2 enkla, då blir det tre vouchers. Verkar som att agenten gjort fel då ni borde fått 2 tor och en voucher på varje bokning.
 

Mr Basic

Medlem
Låter som att ni bokat 1 tor och 2 enkla, då blir det tre vouchers. Verkar som att agenten gjort fel då ni borde fått 2 tor och en voucher på varje bokning.
Kanske hänger jag inte med men blir det inte i praktiken 4 enkelresor? :rolleyes:
Utresa pappa/barn (1) samt utresa mamma (2)
Hemresa mamma/barn (3) samt pappa (4)
För inte kan man väl boka utresa för pappa/barn tillsammans med returresa ”bara” pappa? Måste väl vara samma personer i en och samma bokning?

Edit. Eller byter ni bara plats (från business till plus) trots att boardingkorten säger att mamma ska åka ToR plus?
 

Fintus

Medlem
Kanske hänger jag inte med men blir det inte i praktiken 4 enkelresor? :rolleyes:
Utresa pappa/barn (1) samt utresa mamma (2)
Hemresa mamma/barn (3) samt pappa (4)
För inte kan man väl boka utresa för pappa/barn tillsammans med returresa ”bara” pappa? Måste väl vara samma personer i en och samma bokning?

Edit. Eller byter ni bara plats (från business till plus) trots att boardingkorten säger att mamma ska åka ToR plus?


Nej vi fulbyter inte kabinklass (trodde inte att det var möjligt att göra så). I och med att jag bokade så att vi byter kabinklass så blev det tre separata biljetter med egna bokningsnummer. Troligen är det som du är inne på att då appliceras det en voucher per biljett då eftersom det inte går blanda in olika personer i samma bokning.

Skulle det vara smartare att ringa in och ändra bokningen så att mamman åker plus tor men att vi fulbyter på hemvägen för att tjäna en voucher? Eller ska jag ta det som en läropeng? :)
 

Mr Basic

Medlem
Nej vi fulbyter inte kabinklass (trodde inte att det var möjligt att göra så). I och med att jag bokade så att vi byter kabinklass så blev det tre separata biljetter med egna bokningsnummer. Troligen är det som du är inne på att då appliceras det en voucher per biljett då eftersom det inte går blanda in olika personer i samma bokning.

Skulle det vara smartare att ringa in och ändra bokningen så att mamman åker plus tor men att vi fulbyter på hemvägen för att tjäna en voucher? Eller ska jag ta det som en läropeng? :)
Jag tycker inte ni ska fulbyta. Däremot tycker jag du och frun ska fundera på om ni inte ska ta varannan ”hel” resa istället.
Resa 1. Till Washington åker du business (med sonen ToR), frun plus ToR.
Resa 2. Nästa resa, då åker frun business med sonen och du plus.
Osv.
Spar minst en voucher och blir dessutom lättare att ändra om ytterligare en plats öppnas i business.
 

Fintus

Medlem
Jag tycker inte ni ska fulbyta. Däremot tycker jag du och frun ska fundera på om ni inte ska ta varannan ”hel” resa istället.
Resa 1. Till Washington åker du business (med sonen ToR), frun plus ToR.
Resa 2. Nästa resa, då åker frun business med sonen och du plus.
Osv.
Spar minst en voucher och blir dessutom lättare att ändra om ytterligare en plats öppnas i business.

Har ringt till SAS idag igen och det som har ställt till det för oss är precis som du säger att vi byter kabinklass men inte är bokade i samma bokningsnummer. Resan är dessutom betald från två olika EB-konton. Därför har det blivit separata bokningar för oss med en person per bokning. Alltså i praktiken tre olika resor fast vi åker tillsammans i samma plan. Då krävs det en voucher per biljett. För att ändra det måste hela resan bokas av och bokas om, med risk för att platserna inte kommer tillbaks i systemet igen. Får ta detta som en läropeng.

Jag gjorde nog en tankevurpa när jag bokade. Självklart skulle jag ha bokat sonen i egen resa på en voucher och jag och frugan tillsammans i samma bokning med den andra vouchern. Jag tänker att det då hade varit möjligt för mig och frugan att växla kabinklass inom samma bokning.

Lösningen framöver blir nog att byta våra två Premiumkort till ett Elite istället. Då landar samtliga vouchers på samma EB-konto och jag kan sköta alla bokningar från samma konto. Tänker att det kommer att underlätta framtida bokningar plus att vi får högre poängintjäning och bättre försäkringar.
 

palmen

Moderator
Jag gjorde nog en tankevurpa när jag bokade. Självklart skulle jag ha bokat sonen i egen resa på en voucher och jag och frugan tillsammans i samma bokning med den andra vouchern. Jag tänker att det då hade varit möjligt för mig och frugan att växla kabinklass inom samma bokning.
Alla i samma bokning måste åka samma sträckor och samma kabinklass, går inte boka en i Business och den andra i plus på en award.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen