Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2020)

Status
Stängd för vidare inlägg.

TravelARN

Medlem
Det är precis det att man inte vet nu om de som bokar award biljetter är kunniga eller inte. Tidigare, när man ringde till Tallinn, så var man ganska säker på att om agenten säger att det inte finns platser så till 99 procent stämde det.

Nu, när jag bokade förra veckan, så fick jag ringa 3 gånger för att få prata med någon som kunde boka den resa som jag önskade (det var alla gånger som en svensk som svarade). Blev väldigt glad att jag till slut fick en bokning. Tyvärr visade det efteråt att jag fick betala för stor serviceavgift.

Det var så trevligt att kunna prata med de trevliga agenterna i Tallinn! Alltid glada, alltid hjälpsamma och oerhört kunniga. Kommer att sakna dem.
 

Moco

Medlem
Det är precis det att man inte vet nu om de som bokar award biljetter är kunniga eller inte. Tidigare, när man ringde till Tallinn, så var man ganska säker på att om agenten säger att det inte finns platser så till 99 procent stämde det.

Just min känsla. Hade några väldigt märkliga samtal med dem i förra veckan. De kunde inte boka/boka om något av mina förslag och det kändes överlag som om att något inte stod helt rätt till.
 

Canadien

Medlem
Bokade en i förra veckan med 2-4-1 jättebra bemötande, alla platser fanns. Skulle bara skickas till nån avdelning för biljettering.... Sedan inget hört och inget hänt på EB-kontot / mina bokningar. Nåja de får nån dag till på sig.
 

Nahoj

Medlem
En liten påminnelse. Mindre än två veckor kvar av året, så det gäller att ha koll på att man hinner med att uppnå "beloppet" som triggar 2-4-1-vouchern.

Ett av tipsena är såklart att betala räkningarna via Billhop eller Betalo. Ett annat tips är att köpa presentkort till sig själv, exempelvis på ICA eller Coop, och som man kan använda även under nästa år. Mig veterligen så gäller ICA:s presentkort i två år, och de kan även användas vid betalning hos Apoteket Hjärtat (som för tillfället inte verkar acceptera AMEX via webbköp). Ska tilläggas att gränsen för ICA:s presntkort är 2 000:-/styck, men man kan ju köpa flera presetkort.

Man kan givetvis köpa andra slags presentkort än de ovan nämnda alternativen. Själva poängen med att köpa presentkort till sig själv för att komma upp till beloppsgränsen, är ju att man inte behöver betala någon extra avgift, vilket man exempelvis behöver göra om man betalar räkningar via Billhop/Betalo (f.n. 2,5% i avgift). Genom nyss nämnda aktörer och AMEX som betalning, kan man även göra en insättning till sitt skattekonto. Visst, det kan kännas som en onödig avgift, men å andra sidan är det bättre än att gå miste om 2-4-1--vouchern. Väljer man dock detta tillvägagångssätt, behöver man nog göra det i början av nästa vecka, eftersom exempelvis betalningar genom Billhop tar fyra arbetsdagar.
 
Last edited:
Blir lite förvirrad angående utbudet med ANA till HND. Visst kan man inte boka 2-4-1 på helgen? Jag hade spanat in en resa i nov/dec 2021 med ANA C och F som fanns senast fredag kväll enligt awardfares men nu är borta. Hade tänkt ringa om den på måndag kl 9. Hur kan det komma sig?

Sen generellt verkar det som att det försvinner och dyker upp nya alternativ hela tiden, hittar ingen röd tråd i det riktigt.
 

Rickard_O

Medlem
Blir lite förvirrad angående utbudet med ANA till HND. Visst kan man inte boka 2-4-1 på helgen? Jag hade spanat in en resa i nov/dec 2021 med ANA C och F som fanns senast fredag kväll enligt awardfares men nu är borta. Hade tänkt ringa om den på måndag kl 9. Hur kan det komma sig?

Sen generellt verkar det som att det försvinner och dyker upp nya alternativ hela tiden, hittar ingen röd tråd i det riktigt.
Du kan ju boka den för fullpris om du ringer in till SAS på helgen, bonusresor går att boka via vanliga SAS men inte applicera 2-4-1 vouchern.
 

Berglund

Medlem
Hur kan det komma sig?
Det är högst osannolikt att det skulle vara bonusplatser som är unika för SAS/Eurobonus. Ett fullt tänkbart alternativ är att någon annan, Star Alliance partner eller ANA medlem som har bokat upp platsen.

Ett annat fullt tänkbart alternativ är att Awardfares hade fel inventory cachat och att det uppdaterades och när det skedde fanns den inte längre kvar varpå det uppdaterades. Awardfares har inte sanningen, utan är mer att se som ”best effort” och som väldigt kvalificerade gissningar om vad som finns/kan finnas men absolut inga som helst garantier.
 

Tonton

Medlem
Ett annat fullt tänkbart alternativ är att Awardfares hade fel inventory cachat och att det uppdaterades och när det skedde fanns den inte längre kvar varpå det uppdaterades. Awardfares har inte sanningen, utan är mer att se som ”best effort” och som väldigt kvalificerade gissningar om vad som finns/kan finnas men absolut inga som helst garantier.
Bara ett tillägg till detta - man kan se på Awardfares tydligt när tillgängligheten senast uppdaterade sig senaste. På så sätt kan man minimera risken för tråkiga överraskningar.

Antingen kan man se det när man hoovrar över tidslinjen. Vill man ha mer detaljer än det så kan man öppna den specifika flighten. Då ser man uppdateringen per awardprogram.

OBS - Det skiljer sig nog beroende på vilken medlemskapsnivå man har. Men faktum kvarstår, det går att se :)
Screenshot 2020-12-20 at 19.02.18.png


Screenshot 2020-12-20 at 19.03.05.png
 
Last edited:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen