Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2018)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du skriver att du försökt läsa dig till information i flera dagar men jag uppfattar det som du har misslyckats. Allt du behöver veta och lite till finns i sticky-trådar så kika igenom dessa i alla delforum!

jag pratade precis med Tallin om en bokning jag har. De hänvisar till en ny regel där det endast ska vara tillåtet att göra ett stop efter eller före en long haul flight. Jag förstod inte den nya regeln precis men fick följande beskrivning:

Det är nu endast tillåtet att göra ett stop före eller efter en long haul flight.

Flyger du Stockholm - Bali via Singapore så måste du flyga direkt från Singapore till Bali
Flyger du Stockholm - San Francisco via Chicago får du inte flyga via LAX efter ORD. Utan måste flyga direkt från Chicago till San Francisco.

Någon mer som hört om dessa regler?

• Gilla
Reactions: Gus
jag pratade precis med Tallin om en bokning jag har. De hänvisar till en ny regel där det endast ska vara tillåtet att göra ett stop efter eller före en long haul flight. Jag förstod inte den nya regeln precis men fick följande beskrivning:

Det är nu endast tillåtet att göra ett stop före eller efter en long haul flight.

Flyger du Stockholm - Bali via Singapore så måste du flyga direkt från Singapore till Bali
Flyger du Stockholm - San Francisco via Chicago får du inte flyga via LAX efter ORD. Utan måste flyga direkt från Chicago till San Francisco.

Va hände isf med "max 8 segment"-regeln?

De kan väl fortfarande tillåta upp till 8 segment ifall det inte går att få in på 6, men rakast väg med färst stopp verkar vara deras nya melodi. Vi får väl försöka tänja på detta för att se var deras gräns går. Ska man någonstans där det inte finns direktflyg från longhauldestinationen så bör det ju gå med två ben efter.

• Gilla
De kan väl fortfarande tillåta upp till 8 segment ifall det inte går att få in på 6, men rakast väg med färst stopp verkar vara deras nya melodi. Vi får väl försöka tänja på detta för att se var deras gräns går. Ska man någonstans där det inte finns direktflyg från longhauldestinationen så bör det ju gå med två ben efter.

Baserat hur undrar jag? Närmast väg till New York från arlanda är ju tex arn-ewr med SAS men det går ju tex sällan med 4 platser då sas ofta ej släpper 4 eller fler platser vissa datum. Men då kanske det tex finns arn-fra-ewr eller arn-ist-jfk, arn-vie-ewr etc etc. Går inte sånt längre? Hur menas denna regel?
Verkar lite oklart än

Baserat hur undrar jag? Närmast väg till New York från arlanda är ju tex arn-ewr med SAS men det går ju tex sällan med 4 platser då sas ofta ej släpper 4 eller fler platser vissa datum. Men då kanske det tex finns arn-fra-ewr eller arn-ist-jfk, arn-vie-ewr etc etc. Går inte sånt längre? Hur menas denna regel?
Verkar lite oklart än
Oklart ja, men om du vill ha fyra platser i Business så kanske närmast väg med färst stopp är ARN-ZRH-EWR. Eller om du vill ha en plats i First så kan närmast vara ARN-FRA-JFK. Får hålla koll på tråden om lyckade bokningar och se vad som funkat.

En sådan regel skulle göra det väldigt komplicerar till Söderhavet, då man måste åka till Auckland från Asien för att komma vidare. Då försvinner möjligheten att åka tex BKK-SYD-AKL-Söderhavet.
Sen är ju nästa fråga, hur definieras en longhaul? PER-AKL longhaul? SYD-AKL longhaul eller mediumhaul eller kanske shorthaul?

• Gilla
En sådan regel skulle göra det väldigt komplicerar till Söderhavet, då man måste åka till Auckland från Asien för att komma vidare. Då försvinner möjligheten att åka tex BKK-SYD-AKL-Söderhavet.
Sen är ju nästa fråga, hur definieras en longhaul? PER-AKL longhaul? SYD-AKL longhaul eller mediumhaul eller kanske shorthaul?

Troligast är väl att man inte vill sätta dit folk som mellanlandar på vägen till Fiji, utan vill komma åt personer som åker ARN-ZRH-MUC-FRA-HND bara för att kunna supa i tre FCL innan man sätter sig på planet till Tokyo. Vilket väl är ganska rimligt.

Verkar lite oklart än
Rent krasst så har platstillgång inget med tillåtna routingregler att göra. Det krävs både en giltig routing och att det finns platstillgång för att man ska kunna boka en biljett, oavsett om det är en award eller en betald biljett.

Detta låter som en enorm försämring, men vi ska inte blanda ihop äpplen och päron. Sedan ska vi också komma ihåg att om SAS nu hittat på nya regler så kan det ta en stund innan alla agenter förstår hur det ska fungera.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen