Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2018)

Status
Stängd för vidare inlägg.

squeezen

Medlem
Är vi säkra på det? Nya routingregler säger ju just att man inte får det? Enligt andra trådar här?
jag tänker att man har ju rätt att ändra i en bokning.
Bokar jag då t.ex CPH-EWR och sedan vill lägga till EWR-IAH och hittar tillgänglighet på EWR-IAH så går den väl att lägga till?
Annars om de typ 2 månader vill kolla att CPH-EWR-IAH finns genomgående så är det kanske svårt då jag redan sitter på t.ex 2 platser i Business till EWR.
Isf blir det ju married segments de luxe och noll flexibility .

Dessutom är det ju intressant att om man "bara" får boka vad som syns i toolet så ska denna vara helt ok;
upload_2018-11-5_10-38-15.png

Dvs till NA via AP
 

Loffas

Medlem
Hej!

Jag har 3 frågor. Ber om ursäkt på förhand om någon av dessa hamnar fel. Har letat lite här, men har svårt att hitta och har samtidigt förstått att det kan uppstå irritation om man råkar posta sina frågor på fel ställen :). Nu till frågorna som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

1) Jag har en voucher 2 for 1 som tydligen har sista giltighetsdatum och måste bokas före den 31 december. Kan jag boka resan hur långt fram som helst? Stämmer det att jag sedan inte kan ändra denna resa, varken datum eller medpassagerare? Det är ju synd om jag vill ta med mig någon som inte kan ge definitivt besked i år på om det är möjligt.

2) Önskar åka till Bangkok från Köpenhamn i april, businessclass eller förstaklass för min voucher på absolut bästa vis man kan. Kan man boka det med något Star Alliance alternativ som har riktigt bra första klass, tips? Kostar det mycket extra utöver ens poäng? När jag knappade in på SAS sida och försökte klicka i "boka med poäng" så sa den att det inte gick till den destinationen, men vad jag förstår finns ändå bättre first class eller business med andra bolag inom Star Alliance till Asien. Stämmer detta och har någon tips på hur jag skall få ihop min resa med 2 for 1 och eurobonuspoäng?

3) Finns någon söksida där jag kan se både SAS och Star Alliance när jag söker resor, så vore jag tacksam för en länk dit.

Tack på förhand!
 

Kimmen00

Medlem
1, Ja du kan boka längre fram. Ja det stämmer att du inte kan göra några ändringar.

2, Det kostar inget extra med olika bolag inom Star Alliance, dock kostar First mer än Business. Leta reda på rutten via united.com / sas-star alliance (inte sas-vanliga sida) och ring in till Tallin

3, Se första sidan i denna tråd! Den svarar på i princip allt!

Mvh
 

Ghoose

Medlem
... förstått att det kan uppstå irritation om man råkar posta sina frågor på fel ställen :)...

Den mesta irritationen brukar komma när man inte tittat i de guider som brukar ligga som första inlägg i denna typen av trådar. Uppfatta mig nu inte dryg, men det mesta du behöver står i första inlägget i denna tråd. Sen finns det alltid specialare, varianter etc som är svåra att hitta. Men börja där så kommer du långt. Kolla också i första inlägget i denna tråd: [Tips] Söka tillgänglighet av Star Alliance bonusresa på Uniteds webbsida | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

palmen

Moderator
) Önskar åka till Bangkok från Köpenhamn i april, businessclass eller förstaklass för min voucher på absolut bästa vis man kan. Kan man boka det med något Star Alliance alternativ som har riktigt bra första klass, tips? Kostar det mycket extra utöver ens poäng? När jag knappade in på SAS sida och försökte klicka i "boka med poäng" så sa den att det inte gick till den destinationen, men vad jag förstår finns ändå bättre first class eller business med andra bolag inom Star Alliance till Asien. Stämmer detta och har någon tips på hur jag skall få ihop min resa med 2 for 1 och eurobonuspoäng?
Du har tittat på sas sida för sas resor och det är helt korrekt att sas inte flyger till Bangkok, därför kan du inte välja detta.
Här har du den sida du ska söka på
Star Alliance Award | SAS

Du kan även ringa in till det 018-nummer som står på din voucher och se vad de kan hitta åt dig på dina datum. Påsken är i april i år och tänker du åka då är nog mycket redan bokat. Men ring och hör vad de säger, annars starta en separat tråd i forumdelen för flygbiljetter så kan nog någon hjälpa dig, använd mallen i detta inlägg.
Letar du efter flygbiljett? Använd den här frågemallen när du startar en ny tråd | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

agehall

Medlem
1) Jag har en voucher 2 for 1 som tydligen har sista giltighetsdatum och måste bokas före den 31 december. Kan jag boka resan hur långt fram som helst? Stämmer det att jag sedan inte kan ändra denna resa, varken datum eller medpassagerare? Det är ju synd om jag vill ta med mig någon som inte kan ge definitivt besked i år på om det är möjligt.
Nej, du kan inte boka hur långt fram som helst - biljetter släpps inte längre än ca 1 år framåt i tiden. När voucherns giltighetstid gått ut kan du inte längre göra andra ändringar än att avboka resan.

2) Önskar åka till Bangkok från Köpenhamn i april, businessclass eller förstaklass för min voucher på absolut bästa vis man kan. Kan man boka det med något Star Alliance alternativ som har riktigt bra första klass, tips? Kostar det mycket extra utöver ens poäng? När jag knappade in på SAS sida och försökte klicka i "boka med poäng" så sa den att det inte gick till den destinationen, men vad jag förstår finns ändå bättre first class eller business med andra bolag inom Star Alliance till Asien. Stämmer detta och har någon tips på hur jag skall få ihop min resa med 2 for 1 och eurobonuspoäng?
Finns hur mycket som helst skrivet om detta. Har du ens försökt leta själv?

3) Finns någon söksida där jag kan se både SAS och Star Alliance när jag söker resor, så vore jag tacksam för en länk dit.
Tips - läs alla trådar som är "sticky" (dvs sitter klistrade längst upp i varje delforum) först. Ställ frågor sedan.
 

ELOS

Medlem
En fråga som gäller nägot jag aldrig tillämpat i praktiken.
Jag vet att man kan lägga till segment på en 4-2-1 bokning men kan man också ta bort vissa segment utan att awardplatserna måste gå tillbaka till inventory dvs. riskerar att tappa dem. Ett ex:
Jag bokar Mexico Ciity-Bogota-Santiago. Jag vill i senare skede ta vort segmentet Mexico City-Bogota och bara flyga sist benet.
 

Loffas

Medlem
Nej, du kan inte boka hur långt fram som helst - biljetter släpps inte längre än ca 1 år framåt i tiden. När voucherns giltighetstid gått ut kan du inte längre göra andra ändringar än att avboka resan.

Tack!


Finns hur mycket som helst skrivet om detta. Har du ens försökt leta själv?


Ja, det har jag, men jag har tyvärr inte möjlighet att läsa igenom flera hundratals inlägg, som hdlar om angränsande frågor. Mina frågor var specifika. Jag provade också att söka på "Bangkok Star Alliance "o.s.v, men det är ju för mycket träffar om man inte vill sitta i timmar och leta. Inget kommer upp som besvarar frågan om vilket som är den bästa business/first class att flyga mellan Köpenhamn och Bangkok. Det framgår heller inte vad det kostar med de olika Star Alliance. Jag vet att man får betala skatter etc som kan komma upp i flera tusen kronor.
Så för att bemöta ditt "Finns hur mycket som helst skrivet om detta", så kan jag bara svara att det är det som är problemet. Allt som skrivs i detta forum kan man också googla upp och leta på hela internet, så av samma orsak som det finns anledning att ha ett forum med olika trådar, så hade jag en anledning att söka hjälp. Jag har på förhand bett om ursäkt och du hade inte behövt bemöta mig så här otrevligt som svar på min fråga, när du ändå inte kunde hjälpa mig med ett svar.


Tips - läs alla trådar som är "sticky" (dvs sitter klistrade längst upp i varje delforum) först. Ställ frågor sedan.

Tack för det tipset! Om jag läser igenom alla de trådarna, var inne och kollade nu hur många sidor varje tråd är, så hade det varit omöjligt att befinna sig i detta forum. Naturligtvis kan man inte räkna med att personer sitter och läser i flera veckor i ett forum innan man vågar ställa en fråga.
 

JPlicious

Medlem
Tack för det tipset! Om jag läser igenom alla de trådarna, var inne och kollade nu hur många sidor varje tråd är, så hade det varit omöjligt att befinna sig i detta forum. Naturligtvis kan man inte räkna med att personer sitter och läser i flera veckor i ett forum innan man vågar ställa en fråga.

Fast du får väldigt många svar på frågor/funderingar efter 15 minuters läsning. Lägger du sen en 15-20 minuter här och där så lär du dig hur mycket som helst.
Det är värt tiden.
 

mbglo

Medlem
Nu ska jag boka mina första 2-4-1 någonsin. Jag har tänkt att boka en OJ. Om jag förstår det rätt så kostar det alltså 375SEK/biljett om jag vill boka via kundtjänst, åtminstone via Tallinn. Kalla mig dumsnål här, men kan jag istället boka en ToR i webbgränssnittet och sedan ringa för att be dem att ändra biljetten?

Alternativt, är det samma kostnad om jag ringer SAS vanliga kundtjänst? (De brukar vara jäkligt trevliga när jag tidigare försökt sy ihop konstiga bonusresor)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen