Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2017)

Status
Stängd för vidare inlägg.

bwise

Medlem
Har konstant problem med mina 2-4-1 vouchers. Har Amex EB Classic och får således en 2-4-1 voucher för resor inom europa varje år. Problemet är att den av någon anledning inte landar in i SAS system automatiskt utan att varje gång jag ska använda den så behöver Tallin maila till Amex för att få den bekräftad. Tidigare år så har de dock reserverat biljetterna direkt för att sedan få en bekräftelse på dessa när de fått ok från Amex att min voucher är giltig. Provade nu i år och nu vägrade de att reservera biljetterna innan de fått bekräftelsen från Amex. Någon som har samma problem med att vouchern aldrig landar in i systemet automatiskt? Och är det någon ny rutin de har att vägra reservera innan de fått den bekräftad av Amex eller fick jag bara en ovanligt sur handläggare?
 

bwise

Medlem
Samma för mig, som tur var fanns platserna kvar när jag ringde tillbaks några dagar senare.

Surt är det.. Håller alla tummar för att biljetterna finns kvar på måndag och att hotellpriserna inte ändrat sig fram tills dess! Så sjukt tråkigt för när man väl vill boka så har man ju redan kollat upp alla delar av resan och vill bara trycka igenom bokningen för allt till det pris man har hittat!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Matore

Medlem
Har försökt läsa på men behöver lite hjälp kring vår första 2-4-1. :))
Lite förutsättningar:
- Vill åka feb-mars 2018, 2 pers.
- Kommer att ha ca 190.000 EB
- Helst första klass, alt business
- Tokyo och Sydney eller Bangkok

Några frågor:
- Bokning tidigast 330 dagar vet jag, men när släpps awardplaster? Verkar vara lotteri, hur tänker ni när ni bevakar?
- Vilken första klass ska man välja för bästa upplevelse? LH verkar populärt. Här är det tydligen skillnad på olika flygplanstyperna, vilken ska vi satsa på då? Förutom LH -Ana, Thai?
- Hur hittar jag tillgång på award? United har jag testat men där finns ju inte alla bolag.
- Varför är så många segment som möjligt så intressant för så många -bara kul eller ger det mer poäng? :)
 

Vaniljvodka

Medlem
Har försökt läsa på men behöver lite hjälp kring vår första 2-4-1. :))
Lite förutsättningar:
- Vill åka feb-mars 2018, 2 pers.
- Kommer att ha ca 190.000 EB
- Helst första klass, alt business
- Tokyo och Sydney eller Bangkok

Några frågor:
- Bokning tidigast 330 dagar vet jag, men när släpps awardplaster? Verkar vara lotteri, hur tänker ni när ni bevakar?
- Vilken första klass ska man välja för bästa upplevelse? LH verkar populärt. Här är det tydligen skillnad på olika flygplanstyperna, vilken ska vi satsa på då? Förutom LH -Ana, Thai?
- Hur hittar jag tillgång på award? United har jag testat men där finns ju inte alla bolag.
- Varför är så många segment som möjligt så intressant för så många -bara kul eller ger det mer poäng? :)

Lufthansa har numera samma hårdvara i alla förstaklasskabiner så vilken flygplansmodell du väljer är mest en smaksak. LH First kan dock alltså inte bokas förrän tidigast 14 dagar innan avresa.

Svårt att hitta två platser hos Ana. Enkelt hos Thai. Samt hos Asiana. Dock osäkert om de sistnämnda har första klass från/till Frankfurt nästa år.

Du söker tillgänglighet för Singapore-flighter via Anas hemsida exempelvis. Observera att du inte kan boka platser på deras A380 eller B777-300ER för EB-poäng.

Du får inga poäng när du bokar en bonusresa. Du gör dessvärre bara av med dom. Att så många bokar upp till åtta segment är för att det är kul att nyttja hela värdet av poängen. En resa till Asien i First kostar 190.000 poäng för två pers med Amex 2-4-1, varför då inte klämma in så många olika flygbolag och First- o businesskabiner bara för att man kan? Å andra sidan så kanske andra bara vill komma fram så fort som möjligt, det funkar såklart också.
 

Matore

Medlem
Lufthansa har numera samma hårdvara i alla förstaklasskabiner så vilken flygplansmodell du väljer är mest en smaksak. LH First kan dock alltså inte bokas förrän tidigast 14 dagar innan avresa.

Svårt att hitta två platser hos Ana. Enkelt hos Thai. Samt hos Asiana. Dock osäkert om de sistnämnda har första klass från/till Frankfurt nästa år.

Du söker tillgänglighet för Singapore-flighter via Anas hemsida exempelvis. Observera att du inte kan boka platser på deras A380 eller B777-300ER för EB-poäng.

Du får inga poäng när du bokar en bonusresa. Du gör dessvärre bara av med dom. Att så många bokar upp till åtta segment är för att det är kul att nyttja hela värdet av poängen. En resa till Asien i First kostar 190.000 poäng för två pers med Amex 2-4-1, varför då inte klämma in så många olika flygbolag och First- o businesskabiner bara för att man kan? Å andra sidan så kanske andra bara vill komma fram så fort som möjligt, det funkar såklart också.
Toppen, tack för bra svar! :)
 

Mathcar71

Medlem
Jag funderar på bonusresa till Tokyo från Frankfurt med Lufthansa i first. Är det möjligt att boka ANA eller Asiana på vägen hem i first? Och är det värt att åka istället för Lufthansa på hemvägen?
 

khybner

Medlem
Jag funderar på bonusresa till Tokyo från Frankfurt med Lufthansa i first. Är det möjligt att boka ANA eller Asiana på vägen hem i first? Och är det värt att åka istället för Lufthansa på hemvägen?
Jag har precis avslutat en resa med 4 First-flighter:

LH och ANA på utresan och Asiana och LH på hemresan.

När det gäller utresan så tycker jag LH är bäst eftersom man då får tillgång till FCT. Om man har en hemresa med ankomst på morgonen så tycker jag FCT inte ger lika mycket eftersom man inte är så sugen på Champagne eller annan stark dryck på morgonen.

När det gäller val mellan de tre bolagen så tycker jag att de är likvärdiga och det handlar nog mer om den crew du får.

Kabinen på LH är mindre privat medan ANA ger lite mer insynsskydd. Asiana har dörrar som kan stängas vilket minimerar insyn (om du har en A380 förstås).
Jag tycker också att maten på ANA och Asiana var ett snäpp upp jämfört med LH.

Men det är små saker som skiljer.
 

Lukas S

Medlem
Jag fick precis 2017 års första 2-4-1 och tänkte boka business till USA. Vill helst åka Turkish eftersom jag tycker att de är bäst om man är två pers (den hårda produkten är vida överlägsen övriga Star Alliance imho). Förut har det alltid gått bra att hitta TK award till deras destinationer i USA (LA, San Fransisco, Houston, Atlanta, Chicago, Miami, Boston, New York, D.C.) men nu verkar allt kört.

Är det någon som vet om TK har ändrat sig på denna punkt o slutat släppa business awards till EB eller om de släpper biljetterna vid en viss tidpunkt? Som referens kan sägas att jag tidigare bokat TK award business till USA med ca 300 dagars framförhållning och att det då funnits åtta awardbiljetter per flight.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen