Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2016)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tre frågor.

1. Vilket datasystem använder egentligen operatörerna i Tallinn sig av när de bokar in oss på våra resor? Det hade ju varit guld värt att kunna använda samma system själv så man med 100% säkerhet kan se om det finns lediga platser på en viss rutt. Man kan kolla tillgängligheten på tex United men detta är ju tydligen inte 100% tillförlitligt.

2. Finns det endast engelsktalande personal i Tallinn, eller pratar någon svenska?

3. Om jag bokar en resa för två personer. När det kommer till betalningen av skatter, kan man betala skatterna med två olika kort? Så att jag både jag och min kompis kan nyttja reseförsäkringen kopplade till våra kort.

Denna regeln funderar jag också över! Den förstår jag typ ingenting av! :confused:
Säg att du vill flyga AAA-BBB och det kostar 100k enligt award chart. Eftersom det inte finns direktflyg AAA-BBB måste du flyga AAA-CCC-BBB och AAA-CCC kostar 150k. Då kommer din resa att kosta 150k även om du ska till BBB som bara borde kosta 100k.

Det hade ju varit guld värt att kunna använda samma system själv så man med 100% säkerhet kan se om det finns lediga platser på en viss rutt.
Svaret är att du inte kan det. Tills SAS börjar ge oss möjlighet att söka EB-awards på star alliance via sin hemsida så kommer det aldrig att gå att verifiera till 100% om du inte jobbar på SAS och har tillgång till deras interna system.

2. Finns det endast engelsktalande personal i Tallinn, eller pratar någon svenska?
Jag har aldrig stött på någon som pratar Svenska, men det behöver inte betyda att det inte finns.

3. Om jag bokar en resa för två personer. När det kommer till betalningen av skatter, kan man betala skatterna med två olika kort? Så att jag både jag och min kompis kan nyttja reseförsäkringen kopplade till våra kort.
Jag tror inte det går tyvärr.

Säg att du vill flyga AAA-BBB och det kostar 100k enligt award chart. Eftersom det inte finns direktflyg AAA-BBB måste du flyga AAA-CCC-BBB och AAA-CCC kostar 150k. Då kommer din resa att kosta 150k även om du ska till BBB som bara borde kosta 100k.

Men det är ju inte tillåtet enligt nästa punkt i regelverket:

• Om det inte finns en direktflight inom en zon eller mellan två zoner, är det ok att göra transit i en annan som, vilket kan leda till att award resan blir dyrare.
  • Man får inte passera en dyrare tredje zon*. (t ex vid bokning av Europa-Mellanöstern T/R, får du inte flyga via Sydostasien som är en dyrare zon: Europa-Sydostasien är dyrare än Europa-Mellanöstern)

Men det är ju inte tillåtet enligt nästa punkt i regelverket:

• Om det inte finns en direktflight inom en zon eller mellan två zoner, är det ok att göra transit i en annan som, vilket kan leda till att award resan blir dyrare.
  • Man får inte passera en dyrare tredje zon*. (t ex vid bokning av Europa-Mellanöstern T/R, får du inte flyga via Sydostasien som är en dyrare zon: Europa-Sydostasien är dyrare än Europa-Mellanöstern)
Precis.
Däremot regelverket syftar på att det är OK att flyga via en dyrare zon, så länge man betalar för både AAA-CCC + CCC-BBB.
Med andra ord, det blir som två bonusresor.

En fråga om voucherns giltighet (med reservation för att svaret finns någonstans i denna långa tråd):

Om man har en voucher som förfaller vid årsskiftet, måste resan då vara helt avslutad (ha landat sista leg före midnatt på nyårsafton) eller räcker det att hemresan är påbörjad och man är i transit? Förmodligen är det emot reglerna men det vore intressant att se om någon har testat det i skarpt läge...

• Gilla
Reactions: Gus
En fråga om voucherns giltighet (med reservation för att svaret finns någonstans i denna långa tråd):

Om man har en voucher som förfaller vid årsskiftet, måste resan då vara helt avslutad (ha landat sista leg före midnatt på nyårsafton) eller räcker det att hemresan är påbörjad och man är i transit? Förmodligen är det emot reglerna men det vore intressant att se om någon har testat det i skarpt läge...

Jag ringde kundtjänst med denna fråga i fredags och man ska vara hemma och ha landat innan kl 24 den 31a december

Japp. Det finns (eller åtminstone fanns) en tjej som är svenska. Fick prata med henne när jag gjorde min första bokning i Augusti förra året. Kommer dock inte ihåg vad hon heter.

• Gilla
Reactions: Gus
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen