Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2016)

Status
Stängd för vidare inlägg.

jonten

Medlem
Vet att det varit uppe förut men finner det inte.
Hur kan jag se hur mycket jag handlat för detta året hos Amex? (just nu är det ju enkelt då det bara gått en månad, men det kommer ju fler månader)
 

emj84

Medlem
Giltighetstid ?
Om min 4-2-1 voucher gäller för 2016 kan då boka en resa som sträcker sig från Dec - 16 till Jan - 17 ?
Ja, i alla fall det är endast SAS/Wideroe flygningarna som du kan boka online.

Om jag förstår detta svaret rätt, så menar ni att det inte går om resan är med annat bolag än SAS/Wideroe?

Detta medför i så fall att för mig, som når voucher i aug/sept, först därefter kan boka en resa, med hemresa i januari?
 

Dr. Miles

Expert
Om jag förstår detta svaret rätt, så menar ni att det inte går om resan är med annat bolag än SAS/Wideroe?
Jag har inte provat att ringa SAS kundtjänst med min "tidigare" Amex 2-4-1 voucher men jag har gjort provbokning online på SAS.se därför mitt svar.
Om någon annan har egen erfarenhet får ni gärna berätta.
Detta medför i så fall att för mig, som når voucher i aug/sept, först därefter kan boka en resa, med hemresa i januari?
Amex 2-4-1 voucher gäller för det året man har fått vouchern och året efter det (hela kalenderår).

T ex om du får Amex 2-4-1 voucher i augusti / september 2016, gäller detta fram till 31 december 2017.
 
Tack agehall! Bokat upp två business till DXB nu. MUC dit(verkar finnas first config) och vi FRA hem. Skall kolla om det blir First ledigt när det närmar sig. Är det samma regler för SAS? Jag har hittat C klass till EWR, men inte hem. Kan jag boka upp båda och ändra om det blir ledigt senare? Gäller courtesy uppgradering på award biljetter också om man är Diamond?

Tack tack
 

palmen

Moderator
Tack agehall! Bokat upp två business till DXB nu. MUC dit(verkar finnas first config) och vi FRA hem. Skall kolla om det blir First ledigt när det närmar sig. Är det samma regler för SAS? Jag har hittat C klass till EWR, men inte hem. Kan jag boka upp båda och ändra om det blir ledigt senare? Gäller courtesy uppgradering på award biljetter också om man är Diamond?

Tack tack
Vad menar du med samma regler? Det är möjligt att boka om för en kostnad av 150 kronor per person för varje tillfälle man ändrar något, där skiljer inget på SAS eller Star Alliance. Du kan med andra ord boka economy nu och boka om till business om det skulle dyka upp (vilket det dock är mindre chans för hos SAS, sällan som de släpper extra business award)

Det är väl ingen som riktigt vet hur courtesy upgrade fungerar och om det är applicerbart på en awardbiljett eller inte. Det verkar dock som om det är en manuell hantering så allt kan nog hända skulle jag gissa på.
Vidare frågor om courtesy upgrade bör ställas i tråden för detta för att inte denna amex 2-4-1 tråd ska hamna off topic.
Courtesy upgrade på SAS longhaul som Eurobonus Diamond/Pandion | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
 

bnr

Medlem
Tack agehall! Bokat upp två business till DXB nu. MUC dit(verkar finnas first config) och vi FRA hem. Skall kolla om det blir First ledigt när det närmar sig. Är det samma regler för SAS? Jag har hittat C klass till EWR, men inte hem. Kan jag boka upp båda och ändra om det blir ledigt senare? Gäller courtesy uppgradering på award biljetter också om man är Diamond?

Tack tack
Så länge det är en award-bokning gjord med EuroBonus-poäng så har du möjlighet att ändra om det öppnas upp platser i First. SAS själva har ju inte First, men du kan routa om och flyga via t.ex. FRA/MUC. Tänk på att det blir dyrare med skatter + bränsletillägg (SAS tar inte ut bränsletillägg på EB award).

Rätt säker på att courtesy inte gäller på award-biljetter. Här på BC verkar man vara överens om samma sak i tråden för courtesy upgrade
Courtesy upgrade på SAS longhaul som Eurobonus Diamond/Pandion | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen