Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2016)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Under 2016 tjänar jag in en AMEX 2-4-1 voucher, inför 2017 kan jag då skifta anslutet EB kort till hustruns så 2017 års voucher kommer på hennes EB kort ?
Med andra ord; göra en resa vart annat år på respektive EB kort med intjäning från samma Amex.
Jag är inte säker på att jag ser vitsen med detta.

I praktiken får du säga upp ditt kort och hustrun ansöka om ett nytt kort nästa år och vice versa. Är det inte bättre att ha ett kort med ett extrakort på den andre och dra in poäng till samma konto?

Vi är båda EB melemmar jag har 200000 EB på kortet som är knutet till AMEX och hustrun 100000 EB på sitt, hur kan man då få en 2-4-1 på varje kort. Detta kan ju bli en framtida fråga beroende på hur dom nu gör med familjekontot.

Men de måste ju belasta kontot vad jag förstår? SAS.se kan jag ju inte se vouchern om jag ska göra en bonusresa där som exempel.
För mig förra året så tog det ett antal dagar från det att den kontoaktivitet som tog mig över 150k och således triggade vouchern skedde tills jag kunde boka via Tallinn. När jag ringde AMEX så kunde de se att jag hade en voucher, och Tallinn ringde AMEX och fick reda på detta, däremot så var vouchern tvungen att finnas i deras system (Tallinns) och det tog några dagar.

drW
Jag gjorde precis det med familjen för ett tag sedan. Funkade fint. Mycket riktigt fick vi separata bokningsnummer.

BAra så jag inte missförstår något :) Du måste väl ändå göra två separata bokningar (1 vuxen + 1 barn) för att kunna använda vouchern? Det betyder ju att man använder vouchern på 1 vuxen och 1 barn och sedan kör man en ny bokning för full poäng för den andra vuxna plus barnet via SAS hemsida?

BAra så jag inte missförstår något :) Du måste väl ändå göra två separata bokningar (1 vuxen + 1 barn) för att kunna använda vouchern? Det betyder ju att man använder vouchern på 1 vuxen och 1 barn och sedan kör man en ny bokning för full poäng för den andra vuxna plus barnet via SAS hemsida?
Nej det är en bokning och Tallinn applicerade vouchern på de två vuxna så totala poängåtgången blev 200000.

Nej det är en bokning och Tallinn applicerade vouchern på de två vuxna så totala poängåtgången blev 200000.

Aha så du bokade inte via hemsidan? Du kollade platstillgången via SAS websida och sen ringde du Tallin och gjorde bokningen där. smidigt!

Aha så du bokade inte via hemsidan? Du kollade platstillgången via SAS websida och sen ringde du Tallin och gjorde bokningen där. smidigt!
Korrekt! Eller nästan. Hade tillräckligt med poäng att boka alla så jag gjorde det på hemsidan för att säkra platserna och ringde sedan. Tror de har möjlighet att ändra och applicera voucher inom 24h från bokningen.

Jag har sedan några år tillbaka haft SAS American Express Elite och således samlat 2 vouchers per år, med den nya giltighetstiden börjar jag dock bli lite förvirrad över hur många jag har som är giltiga just nu.

Någon som vet om man kan se antal aktiva (ej utnyttjade/ej utgångna) någon stans online eller ringer man till Amex/Tallinn för att kolla det?

Jag har sedan några år tillbaka haft SAS American Express Elite och således samlat 2 vouchers per år, med den nya giltighetstiden börjar jag dock bli lite förvirrad över hur många jag har som är giltiga just nu.

Någon som vet om man kan se antal aktiva (ej utnyttjade/ej utgångna) någon stans online eller ringer man till Amex/Tallinn för att kolla det?
Ring till Tallinn. Det är nog det enklaste.

Är det någon som har koll på hur hårda Tallin är med att man inte får göra ändringar i en Star Alliance-bokning (2 for 1) när det är mindre än 24 timmar till avgång?

Jag har en bokning där jag flyger iväg kl 0620 på morgonen som jag skulle vilja ändra dagen innan avgång (väntar på LH award seats), men eftersom Tallin öppnar kl 09 blir det i praktiken 21h 20min innan avgång. Ändringen som jag är ute efter att göra är på hemresan som är 14 dagar senare.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen