Senaste nytt

SAS EuroBonus American Express® Premium Card

Okej, då var ju den planen rökt med andra ord.

Nja, beror ju litegrann på vad din spend ligger på just nu och vad du tror att den kommer bli totalt över året.
Om du behöver Elite för baspoängens skull så är det ju inget problem att även ha Premium parallellt ett tag (fram till att du tjänat in din voucher på det kortet).
Vi kan titta på kostnaden om du vill fortsätta spendera på ditt Premium (trots att du skaffar ett Elite nu) i förhållande till om du säger upp ditt Premium direkt.
Antag att:
* Din spend fram till nu under detta år är X kr
* Tiden det kommer att ta för dig att nå upp till 150kSEK i spend på det kortet från nuvarande läge är M månader
* Av den summa som du kommer att spendera för att nå upp till 150kSEK från och med nu så utgörs totalt S kr av biljettinköp hos SAS (samma poängintjäning för både Elite och Premium)
Kostnaden blir då:
(150000 - X - S) * 0.05 poäng (skillnaden i poängintjäning mellan Elite och Premium)
(12 - M) * (1000/12) SEK (kostnaden för kortavgiften för att behålla ditt Premium M månader extra)

En viss kostnad i poäng och pengar, men samtidigt inte jättehög, så om du behöver baspoängen för Elite så är det troligtvis värt det med tanke på att all eventuell poängförlust från att använda Premium kompenseras av vouchern.

Tack för uträkningen Thornado!

Behöver precis som du antar baspoängen för att nå EBG. Har 90k spend hitintills i år så vore ju värdefullt att köra parallellt om amex visar sig omedgörliga på den här punkten. Tänkte inte på att man kunde ha båda korten. Uppdaterar efter att jag talat med amex.

De har slutat med det numera, så det går inte tyvärr

Är det helt kört eller tror ni att det går att deala till sig med deras kundtjänst? Jag går nämligen i tankarna att byta mitt Premium till ett Elite eller att skaffa ett till Premium. Har hittills i år (Q1 2017) haft en spend på drygt 200 000 kr på mitt Premium och har de två senaste åren haft en spend på cirka 400-500 000 kr per år. Behöver trigga en till 2-4-1-voucher inför sommaren och tänker antingen skaffa ett till Premium (så att jag har 2st och därför kan få totalt 2st checkar) eller ett Elite (så att jag kan få 2st checkar). För Amex vore det ju bättre om jag skaffade ett Elite eftersom det har en mycket högre årsavgift, så de kanske är villiga att flytta min spend så att jag snabbare kan få en ny check? Annars ser jag ingen jättepoäng med att byta till Elite eftersom jag inte behöver baspoängen.

Är det helt kört eller tror ni att det går att deala till sig med deras kundtjänst? Jag går nämligen i tankarna att byta mitt Premium till ett Elite eller att skaffa ett till Premium. Har hittills i år (Q1 2017) haft en spend på drygt 200 000 kr på mitt Premium och har de två senaste åren haft en spend på cirka 400-500 000 kr per år. Behöver trigga en till 2-4-1-voucher inför sommaren och tänker antingen skaffa ett till Premium (så att jag har 2st och därför kan få totalt 2st checkar) eller ett Elite (så att jag kan få 2st checkar). För Amex vore det ju bättre om jag skaffade ett Elite eftersom det har en mycket högre årsavgift, så de kanske är villiga att flytta min spend så att jag snabbare kan få en ny check? Annars ser jag ingen jättepoäng med att byta till Elite eftersom jag inte behöver baspoängen.
Jag vill minnas att när man ansöker om ett nytt kort så får man frågan om man har ett Amex redan. Svarar man ja så kan man mata in kortnumret för att föra över sin spend. Rätta mig om jag har fel.

Försökte deala till mig det 2 ggr förra året men dom var benhårda.

Jag har inte hört någon som har två Premium så jag tror att du behöver gå upp en nivå

Har både fått skriftligt och muntligt av deras kundtjänst att jag kan skaffa två Premium, så jag hoppas verkligen att det funkar.

Tack övriga för snabba svar! Märkligt att de är så hårda på detta. Borde ju ligga i deras intresse att få fler Elite-kunder. Nu ser jag ingen anledning alls till att gå över till Elite.

Toppen