Senaste nytt

SAS EuroBonus American Express® Premium Card

Oh, hittade hit försent!

Ansökte om Premium förra veckan och fick brev från dem idag (ansökan noterad).

Oh well, bara ansökan gav 10k eurobonus.

Har ett COOP Medmera Mer med 120k points som skall växlas ut (eurobonus), därefter kommer jag primärt använda amex, med coop som backup.

Två frågor:
* På mitt jobb handlar vi ibland med KK, tänkte börja stå för utlägg med mitt blivande amex, men frågan är om amex kommer godkänna inköp på 50-100k (som ny medlem)?

* Och hur ser ni, förummedlemmar, på att personligen stå för utlägg av denna storlek?

Tack för ett bra forum! :)

Jag skulle tänka några gånger och kanske ta en kreditkoll på företaget om jag kände det behövdes, kanske finns löpande tjänst så man har lite koll

Jag skulle tänka några gånger och kanske ta en kreditkoll på företaget om jag kände det behövdes, kanske finns löpande tjänst så man har lite koll

Att de inte betalar är jag inte rädd för, funderar mer kring min kredit, om det ser konstigt ut utifrån? Lite osäker på hur det fungerar.. :)

Jag tror det hade kunnat generera en 200-300k spend (per år), det är ändå en del poäng!

Om du bara skulle använda Amex för 1 inköp om 50-100k kanske det skulle fungera.

När jag pratade med Amex om utlägg (då kring 150-200k i månaden, och som ny kund hos Amex) sa dom att min inkomst som jag rapporterat till dom när jag ansökt om kortet inte täcker dom utläggen och att jag därför inte kunde göra såna utlägg just nu. Men dom sa att jag sköter betalningarna i början så kunde dom titta på ytterligare information (t.ex. bankkonton som jag förstod personen jag pratade med) som visar att betalningsförmågan.

Med det sagt så har jag inte haft några problem att ha räkningar kring 50-100k på en månad utan att min inkomst per månad täcker den summan.

Ang. att personligen stå för såna utlägg så skulle jag aldrig göra det själv utan att lite 110% på företaget.

Ett mail när det närmar sig... Minns jag inte att jag fick sist... Spännande :)
image.jpeg

Oh, hittade hit försent!

Ansökte om Premium förra veckan och fick brev från dem idag (ansökan noterad).

Oh well, bara ansökan gav 10k eurobonus.

Har ett COOP Medmera Mer med 120k points som skall växlas ut (eurobonus), därefter kommer jag primärt använda amex, med coop som backup.

Två frågor:
* På mitt jobb handlar vi ibland med KK, tänkte börja stå för utlägg med mitt blivande amex, men frågan är om amex kommer godkänna inköp på 50-100k (som ny medlem)?

* Och hur ser ni, förummedlemmar, på att personligen stå för utlägg av denna storlek?

Tack för ett bra forum! :)
Jag har haft liknande (angenäma) problem som kund hos Amex i USA och Sverige. När jag haft stora utgifter som ny medlem, eller när mitt mönster för spend ändras stort, har jag ringt och förklarat "problemet". I USA gick det bra att skicka in pengar på konton i förväg men det är enligt AMEX inte ok i Sverige vilket har något att göra med deras banktillstånd.

Som ny medlem i Sverige skulle jag ringa AMEX och det är troligt att du måste visa upp att du har en del likvida medel på kontot. Inte kul om kortet blir rejected. De kan begära in screenshots av några konton för att säkerställa att likvida medel finns.

Jag har haft AMEX i många år och haft en spend på 30-50 k i månaden. Pga ändringar är min spend nu kring 200 K i månaden och jag ringde AMEX för att meddela detta. De ville ha in screenshots över lite likvida medel och sa att detta kan begäras igen om några månader. Om man betalar räkningarna i tid så är detta knappast aktuellt. Allt sköttes mycket snabbt och det gick fint att skicka email direkt till kreditavdelningen. Fick svar inom ett par timmar.

Om du har utlägg för dessa stora belopp är det viktigt att företaget du jobbar för är stort och stabilt. Det är trots allt du som är betalningsskyldig om något går åt helvete.

Tre nybörjarfrågor:
* Är det en generellt god idé att flytta över 1,4 miljoner Amexpoäng på ett grönt kort till ett Premium Eurobonuskort?
* Hur använder man samma poäng smartast för att uppgradera en SAS-flight från LA till Stockholm?
* Är det klokt att använda Amexpoäng till att boka amerikanska hotell?
Ursäkta okunskapen...;)

Last edited:
Tre nybörjarfrågor:
* Är det en generellt god idé att flytta över 1,4 miljoner Amexpoäng på ett grönt kort till ett Premium Eurobonuskort?
* Hur använder man samma poäng smartast för att uppgradera en SAS-flight från LA till Stockholm?
* Är det klokt att använda Amexpoäng till att boka amerikanska hotell?
Ursäkta okunskapen...;)
Tror nog @Stefan62 kan ge lite tips här.

Toppen