Jag skulle tänka några gånger och kanske ta en kreditkoll på företaget om jag kände det behövdes, kanske finns löpande tjänst så man har lite koll
Jag har haft liknande (angenäma) problem som kund hos Amex i USA och Sverige. När jag haft stora utgifter som ny medlem, eller när mitt mönster för spend ändras stort, har jag ringt och förklarat "problemet". I USA gick det bra att skicka in pengar på konton i förväg men det är enligt AMEX inte ok i Sverige vilket har något att göra med deras banktillstånd.Oh, hittade hit försent!
Ansökte om Premium förra veckan och fick brev från dem idag (ansökan noterad).
Oh well, bara ansökan gav 10k eurobonus.
Har ett COOP Medmera Mer med 120k points som skall växlas ut (eurobonus), därefter kommer jag primärt använda amex, med coop som backup.
Två frågor:
* På mitt jobb handlar vi ibland med KK, tänkte börja stå för utlägg med mitt blivande amex, men frågan är om amex kommer godkänna inköp på 50-100k (som ny medlem)?
* Och hur ser ni, förummedlemmar, på att personligen stå för utlägg av denna storlek?
Tack för ett bra forum!![]()
Tror nog @Stefan62 kan ge lite tips här.Tre nybörjarfrågor:
* Är det en generellt god idé att flytta över 1,4 miljoner Amexpoäng på ett grönt kort till ett Premium Eurobonuskort?
* Hur använder man samma poäng smartast för att uppgradera en SAS-flight från LA till Stockholm?
* Är det klokt att använda Amexpoäng till att boka amerikanska hotell?
Ursäkta okunskapen...![]()