Senaste nytt

SAS eller SWISS Business (Longhaul)

Absolut, men nu har ju jag inget dåligt bemötande av Swiss trots att jagvflyger dem long haul varje år. Där av inget strul för mig och jag fortsätter flyga tills dess jag ej är nöjd :)
Jag har blivit väldigt dåligt bemött på SAS flyg ett flertal ggr, där av väljer jag bort dem i den mån det går.

Ja, tyvärr är SAS mjukvara hit/miss men det är ju helt oacceptabelt med snorrkiga och otrevliga CC i kabinen.. Något jag aldrig vart med om på tex Lufthansa Group.. Därmot finns det vissa guldkorn på SAS med suverän kabinpersonal. Men vill man ta risken?

Har precis bokat min första bonusresa i business och den bär åt Nordamerika i vinter. Det blev då SAS på dit vägen genom Köpenhamn och SWISS på hemvägen genom Zurich. Skiljer sig dessa bolag åt om man åker väst eller öst i världen? Blir kul att utvärdera dessa två bolag i business =)

Du skriver inte vilken destination, men det är dagflyg på vägen dit och nattflyg hem. Öst/väst spelar mindre roll anser jag, handlar mer om dag- eller nattflyg. Vet inte vilken destination det handlar om, men oavsett det så varierar stolen på Swiss beroende på flygplan. Swiss 777 och SAS har stol från samma tillverkare (Vantage). SAS har Thompson Vantage XL och Swiss har Thompson Vantage. Swiss A330 har en tidigare generation. Swiss A340 har en pågående uppgradering till samma upplägg som 777. Sammantaget beror din upplevelse på förväntan och tidigare erfarenheter och till syvende och sist detaljer och tycke och smak. Båda är enligt min mening bra.

Hårdvara:

SAS har bäst stol. Thompson Vantage XL är rymligare än nya Thompson Vantage på Swiss B77W och gamla Thompson Vantage på A330/340. Dessutom har 340 uråldrig IFE (samma som SAS pre-renovering). Undantaget är om man får ett tronsäte på B77W, men de kräver extra avgift alt M&M Senator/HON.

Så:

1. Tronsäte B77W
2. SAS Bulkhead/Window
3. LX B77W övriga / SAS övriga
4. Tronsäte LX A330/340
5. LX A330/340

Lounge:

Swiss SEN och Business lounge i ZRH har varm ätbar mat, bättre dryckselektion, choklad, mövenpickglass, fler och fräschare duschar, och (om man är lagd åt det hållet) terrass och rökruta. Swiss vinner m.a.o klart mot alla SAS lounger.

Mjukvara ombord:

Högst subjektivt. Jag föredrar SAS mer hands off-approach medan min Schweiziska fru tycker bättre om sina landsmän/landsmaninnor i kabinen. Jag tänker att servicen är ungefär lika bra för rätt målgrupp, problemet är bara att SAS målgrupp mestadels tycks vara danskar.

Maten är som smaken. Däremot tycker jag att Swiss vinner på att de ändå har tänkt till med roterande fokus på olika regioner i Schweiz, gästkockar som gör menyer, Schweiziska viner ombord osv. SAS har löjrom ibland, men i övrigt har de gått ner sig. T.ex det här med att de tagit bort asian choice main course och asiatisk översättning av menyn på PEK/HKG/PVG/NRT, känns bara dumsnålt.

Kontentan:
Massa text för att komma fram till det som majoriteten i tråden tycks landa i: SAS bättre stol, Swiss bättre på i princip allt annat.

Ber om ursäkt för lite dålig info i inlägget =)

Åker med SAS plan A330-300 till Miami kl 07 på morgonen vilket kanske inte är mest optimalt, positivt är att man landar vid lunchtid och har en dag direkt i staden.
SWISS hem är det deras Boeing 777-300ER nattflyg. (Kunde dock inte reservera sittplats på hemvägen av någon anledning?)

Detta är första longhaulresan med dessa två bolag så det ska bli kul att få uppleva.

Kommer man kunna komma in på Senetor Loungen eller är det något man får köpa till eller bara högre medlemsskapsklass hos Swiss?

Ber om ursäkt för lite dålig info i inlägget =)

Åker med SAS plan A330-300 till Miami kl 07 på morgonen vilket kanske inte är mest optimalt, positivt är att man landar vid lunchtid och har en dag direkt i staden.
SWISS hem är det deras Boeing 777-300ER nattflyg. (Kunde dock inte reservera sittplats på hemvägen av någon anledning?)

Detta är första longhaulresan med dessa två bolag så det ska bli kul att få uppleva.

Kommer man kunna komma in på Senetor Loungen eller är det något man får köpa till eller bara högre medlemsskapsklass hos Swiss?

Senator lounge kräver star Alliance gold. Fungerar dock med vilket star gold som helst, behöver inte vara Swiss eget.

Vad jag vet kan man inte köpa sig in - de fall där de had betala för lounge så brukar det vara business loungen.

Du kan köpa dig till ett Eurobonus Guldkort genom att gå med i Amex Centurion, kostnad 60 000 SEK första året. Eller be en Diamondvän skänka dig ett guldkort.

Är nära ett guldkort själv, saknar 6k baspoäng fram till 31 Juli. Vet dock inte om det är värt att köpa dessa poäng eller vänta till jag blir garanterad guld nästa år. Får kanske be en snäll Diamondsjäl om ett guldkort :p

På vägen hem från Tokyo valde vi Lufthansa framför Swiss. Det var dock ett jobbigt val. Åkte SAS på vägen ut vilket var toppen. Swiss har deras 1 + 2 + 2 / 2 + 2 + 1 -konfiguration där SAS har 1+2+1. LH har 2+2+2 (nedre däck) och 2+2 (övre). Hårdvaran hos Swiss är äldre än både SK och LH. Det som blev spiken i kistan för oss var avsaknaden av Internet ombord. Bra mat i all ära, men att kunna slösurfa är det som dödar timmar :) Jag skulle därmed ha valt SAS om de hade släppt award-biljetter för vår hemresa vid det laget.

Toppen