Senator
Moderator
Jag förstår tyvärr inte @Thomas Björklund vad du faktiskt vill att SAS skall svara på som inte redan är på bordet.. Det kan vara intressant för oss andra att förstå vad vi eventuellt har missat?
OK ombokning från SAS Plus till Swiss är inte enligt min uppfattning inte helt klarlagt, jag vill veta varför jag ska betala till 2.500:- och fortfarande vara kvar/eller? i ekonomiklass och som jag dessutom inte kunde uppgradera.Jag förstår tyvärr inte @Thomas Björklund vad du faktiskt vill att SAS skall svara på som inte redan är på bordet.. Det kan vara intressant för oss andra att förstå vad vi eventuellt har missat?
Man skall dock vara medveten om att den mappningen inte är en garanti. Den stämmer troligen ganska bra om man bokar en "enkel" biljett som ARN-ZRH-ARN. Men om vi pratar om anslutningsflyget på sträckan ARN-ZRH-BKK tex kan det uppstå situationer när man har en fare class som säger V men anslutningsflyget får en annan klass då det finns rutiner för hur utsålda klasser på anslutningsflyget skall hanteras.
Det gör situationen med code share inom Star Alliance etter värre eftersom den underliggande mappningen i det fallet inte är garanterad och man inte vet vad man tjänar.
AgehallDen mappning som @Senator redovisar har inget med codeshare att göra. Den talar bara om i vilken klass man bokas i ifall man flyger med ett annat bolag på en viss fare. Den är exakt och stämmer till 100%.
Om man däremot börjar blanda in codeshare så är det en helt annan mappning som sker och den har inget med det @Senator redovisar att göra. Den som är intresserad av att se vad en viss fare bokas in i när man flyger med ett annat bolag kan med fördel kolla upp detta via ExpertFlyer. Men som sagt, detta ska inte jämnställas med codeshare.
Agehall
Du är alltså spänd av förväntan över vad SAS svararpå codeshare SAS-Swiss, ARN-ZRH
Agehall
Du är alltså spänd av förväntan över vad SAS svararpå codeshare SAS-Swiss, ARN-ZRH
Inte det minsta faktiskt. Flyga codeshare inom Star Alliance är som att spela rysk roulette med en AK-47:a. Det slutar alltid illa och ska undvikas.
Kära bror det handlar inte om sympati utan om SAS ombokningssystem.Jag tror att jag har förklarat det för dig ovan. Du bokade om till en annan bokningsklass inom SAS system som inte mappas till Swiss affärsklass. Det gör bara SAS bokningsklasser "J" och "C" som båda prisas till över 13-15tkr tur/retur.
Du hade om jag minns rätt P på utresan och A på hemresan HELT RÄTT
Jag tror då att två returpriser från P och A används för att bygga ditt pris:
UT: PSERTY SK P Round-Trip 2963(SEK) PE (50% av det blir 1 481,50kr)
HEM: ASERTY SK A Round-Trip 1177(SEK) PE (50% av det blir 588,50kr)
Totalt: 2 070kr + 1 198kr (från SAS.se) blir då 3 268kr (gissar jag var ditt ursprungspris ungefär) 3.110:-
Om du nu har lagt till 2 500kr på hemresan verkar det vara S klass på hemresan: Y
SSERTY SK S Round-Trip 6534(SEK) PE
Den blir till B på Swiss som är ekonomiklass
Så ingenting här är en överraskning. Jo för mig som använder SAS system för ombokning, jag har inga möjligheter att göra varken det ena eller andra, betala 2.500:- eller boka inte om. Det är vad systemet säger.
Man tror ju att man sitter längst fram. Det som känns konstigt är att kvinnan i biljetteringen klart och tydligt säger att SAS biljetter inte är värda något på Swiss, men sa jag Alliansen fick inget svar. Jag är inte ute efter SAS, men jag vill veta vad jag får under vissa premisser eller ett rakt svar.
Men jag både sympati för dig och för SAS agenten då det är ohört svårt att hålla reda på detta.