Senaste nytt

SAS Diners Club

Nu är jag borttrollad...

Jag har EBG och har fått meddelande om införd årsavgift på 525 kr (vilket blir bye bye) men jag vill fortfarande behålla SAS MC.

SAS MasterCard är även fortsättningsvis gratis för EBG och uppåt.

Tidigare fick även statuslösa medlemmar SAS MasterCard "på köpet" om de hade SAS Diners Club.

Under 2017 ja, men läste i en länk från någon i detta forum att det nog kommer påverka Amex också, men om jag fattat det rätt så hade de mest fått uppskov på interchange avgifterna utifrån deras struktur. Så jag skulle nog tro att denna försämring är av den anledningen (vilket gjort att Coop MMM har försämrats) som Diners försämrats, dvs interchange avgifterna.
Nja, interchange har inget med Amex att göra eftersom de är både kortutgivare och inlösare. För att Amex ska drabbas direkt behövs en ny förordning.

Nej, det där är inte sant. Amex påverkas inte alls i Sverige av nuvarande förordning. Du tänker möjligtvis på en nationell förordning i Storbritannien.
Vist är det sant. EU direktiven handlar om EU inte bara om Storbritannien "
5.När en trepartsbetalningsordning för kontokort ger andra betaltjänstleverantörer licens att ge ut kortbaserade betalningsinstrument eller lösa in kortbaserade betalningstransaktioner, eller båda, eller ger ut kortbaserade betalnings instrument med co-branding-partner eller genom en agent, anses det vara en fyrpartsbetalningsordning för kontokort. När det gäller inhemska betalningstransaktioner kan dock en sådan trepartsbetalningsordning för kontokort fram till den 9 december 2018 undantas från skyldigheterna enligt kapitel II, under förutsättning att de kortbaserade betalningstran saktioner som görs i en medlemsstat inom ramen för en sådan trepartsbetalningsordning för kontokort på årsbasis inte överstiger 3 % av värdet av alla kortbaserade betalningstransaktioner i den medlemsstaten."

Vist är det sant. EU direktiven handlar om EU inte bara om Storbritannien "
5.När en trepartsbetalningsordning för kontokort ger andra betaltjänstleverantörer licens att ge ut kortbaserade betalningsinstrument eller lösa in kortbaserade betalningstransaktioner, eller båda, eller ger ut kortbaserade betalnings instrument med co-branding-partner eller genom en agent, anses det vara en fyrpartsbetalningsordning för kontokort. När det gäller inhemska betalningstransaktioner kan dock en sådan trepartsbetalningsordning för kontokort fram till den 9 december 2018 undantas från skyldigheterna enligt kapitel II, under förutsättning att de kortbaserade betalningstran saktioner som görs i en medlemsstat inom ramen för en sådan trepartsbetalningsordning för kontokort på årsbasis inte överstiger 3 % av värdet av alla kortbaserade betalningstransaktioner i den medlemsstaten."
Nu är inte jag jurist, men när jag såg det där för ett tag sedan tolkade jag det som att förordningen gällde den typen av co-branding som t.ex. Coop har, där MedMera Bank AB ger ut ett MasterCard med Coop-logo, eller där Ikano Bank AB ger ut ett MasterCard med Preem- eller Shell-logo.
I fallet Amex är det Amex som ger ut ett Amex-kort, och som sedan löses in av Amex.

Nu är inte jag jurist, men när jag såg det där för ett tag sedan tolkade jag det som att förordningen gällde den typen av co-branding som t.ex. Coop har, där MedMera Bank AB ger ut ett MasterCard med Coop-logo, eller där Ikano Bank AB ger ut ett MasterCard med Preem- eller Shell-logo.
I fallet Amex är det Amex som ger ut ett Amex-kort, och som sedan löses in av Amex.
Helt rätt så länge du har ett Amex blue, green, gold, Platinum eller centurion. Amex SAS kort är co-branded kort :) och branded är ju SAS så klart :)

Är det din egen uppfattning eller tolkning? Eller har du hittat information om att det är just så?
Co-brander betyder att kortet utfärdas i samarbete med ett utomstående bolag som inte har nåt med kortgivaren att göra. Och i detta fallet är kortet ett Amex kort brandad med flygbolaget SAS logo. Så vida du inte har nåt bevis att Amex äger SAS så är det SAS Amex ett cobranded kort :)
Bonuspoäng med kreditkort - SAS Cobranded kort - InsideFlyer SE
Här kan du se att min uppfattning skiljer sig inte så mycket ifrån verkligheten.

Co-brander betyder att kortet utfärdas i samarbete med ett utomstående bolag som inte har nåt med kortgivaren att göra. Och i detta fallet är kortet ett Amex kort brandad med flygbolaget SAS logo. Så vida du inte har nåt bevis att Amex äger SAS så är det SAS Amex ett cobranded kort :)
Bonuspoäng med kreditkort - SAS Cobranded kort - InsideFlyer SE
Här kan du se att min uppfattning skiljer sig inte så mycket ifrån verkligheten.
Ledsen men jag kan inte hitta någon information om kopplingen mellan Amex SAS-kort och EU-förordningen på den sidan.

Toppen