Senaste nytt

SAS Dialogmöte Kalmar, 16 dec 2016

Det finns i någon tråd här på BC om det, det är en ankommande Chartermaskin som fortsätter som reguljär avgång till ARN.

Stämmer inte. Den du tänker på är sista jetkärran på fredagar 21:10 (SK2197), som lördag går söderut (charter) och kommer tillbaka under kvällen. Går tillbaka till ARN söndag morgon 08:30 som SK2198. Lördagsavgången under sommaren gick med en ATR som i början även slingades med RNB.
 
Som sagt, sades något intressant? Väljer att citera någon som verkar varit där :)

Ursäkta att det dröjde lite.

Mitt första dialogmöte och jag tyckte att det var ganska intressant, djuplodande och nördigt. Exempelvis använde man säkert 20 minuter på att dissekera frukostlådan (ja inte fysiskt då men teoretiskt).

Det framfördes ganska hård kritik mot flygningarna med ATR (Flybe) gällande punktlighet, bussgate och service. SAS säger att man överväger att ersätta dessa med CRJ900 men att man först måste hitta användning för befintliga 72:eek:r som man har långa avtal på. Efterfrågan är dock tillräckligt stor för att byta till större plan.

Man framförde plusgrade och "gold for life" som stora nyheter trots att de som hänger med lite (de flesta på mötet) känt till detta länge.

De skruvade ner förväntningarna på nya sajten och nya lojalitetsprogrammet något och säger att vi inte ska förvänta oss ett stort revolutionerande släpp, utan en gradvis utrullning av ny funktionalitet och förmåner. Man säger sig ha lagt ner väldigt stora resurser på att utveckla "mellanlagret" i sin IT-plattform och att detta framöver ska tillåta snabb utveckling av nya funktioner och tjänster.

Det var de stora punkterna jag kan komma på så här en månad i efterhand. Svarar gärna på följdfrågor om du/ni har några.
 
Man säger sig ha lagt ner väldigt stora resurser på att utveckla "mellanlagret" i sin IT-plattform och att detta framöver ska tillåta snabb utveckling av nya funktioner och tjänster.
Just detta låter ju som man faktiskt för en gångs skull gjort något rätt med sin IT. Vågar man hoppas att det faktiskt blev så, eller att man bara haft det som plan? :)

Tack för rapport!
 
SAS säger att man överväger att ersätta dessa med CRJ900 men att man först måste hitta användning för befintliga 72:eek:r som man har långa avtal på. Efterfrågan är dock tillräckligt stor för att byta till större plan.
Just det här känns som ett mindre problem när Jettime slutar med ATR-operationerna för SAS. Dom har ju till och med varit tvungen att stänga vissa linjer som trafikerats av Jettime. Jag antar att Flybe kommer att få ta över vissa "Jettime-linjer" löpande under året.
 
Kom på några saker till:

Man erkänner att loungen på T4 är underdimensionerad och har haft dålig servicenivå. Man har bytt ut delar av personalen och ska bygga ut loungen.

Man tar på sig klagomålen mot bussgate och parkering på fel terminal på Arlanda. De säger att det är flygplatsägaren som tilldelar dem plats, men att man i sin tur har riktat kritik och önskemål till Swedavia.
 
Blir fragmenterat det här... Ursäkta.

När någon menar att orsaken till överfull lounge på T4 är för låga krav för tillgång så svarar man undvikande. Alltså ingen ledning till om man ändrar krav på EBG eller om plusbiljetter även fortsättningsvis ska ha tillgång.
 
Toppen