Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

Tur för dig och väldig otur för mig då. Tvärt om för mig, 9 av 10 får jag inte block... Eller vi ska jag säga. Åker 9.5 av 10 gånger ihop.
Hmm... du får fråga om status nästa gång sätter sig berdvid dig. Du kanske bara hamnar bredvid Diamonds? Sedan blir jag irriterad på folk som inte väljer plats innan, utan får en plats vid in-checkningen och då hamnar i ett mittsätte. Jag menar, om det nu finns plats så jag inte behöver sitta bredvid någon, varför sätter jag mig då bredvid någon? SAS ställer också till det då jag ibland varit med om att de ett par timmar innan avgång kapat antalet rader i PLUS och flyttat ihop folk som suttit utspridda i PLUS-delen och helt plötsligt har folk hamnat i mittensäten.
 
Hmm... du får fråga om status nästa gång sätter sig berdvid dig. Du kanske bara hamnar bredvid Diamonds? Sedan blir jag irriterad på folk som inte väljer plats innan, utan får en plats vid in-checkningen och då hamnar i ett mittsätte. Jag menar, om det nu finns plats så jag inte behöver sitta bredvid någon, varför sätter jag mig då bredvid någon? SAS ställer också till det då jag ibland varit med om att de ett par timmar innan avgång kapat antalet rader i PLUS och flyttat ihop folk som suttit utspridda i PLUS-delen och helt plötsligt har folk hamnat i mittensäten.
Jo förhoppningsvis är det diamanter... Jag väljer att inte flytta mig av princip. Kan tycka att den ensame (möjlige diamanten) kan flytta då vi är två på en rad... Vet att det är ett i-landsproblem men det gör mig ändå irriterad.
 
Jo förhoppningsvis är det diamanter... Jag väljer att inte flytta mig av princip. Kan tycka att den ensame (möjlige diamanten) kan flytta då vi är två på en rad... Vet att det är ett i-landsproblem men det gör mig ändå irriterad.

Håller med, jag håller koll i appen fram tills en halvtimma innan avgång eller liknande och håller på att flytta runt mig så jag minimerar chansen att få någon bredvid mig samt att jag ofta väljer gångsäte så jag snabbt kan byta efter “boarding completed”.
 
Flög CPH-PVG 24 oktober och blev drygt 3 timmar försenade. La in en claim om EU261 när jag kom till hotellet och fick en bekräftelse på att min claim gått igenom 20 timmar senare. Trodde jag skulle få 300 euro eftersom det var mindre än 4 timmar försenat men det blev 600 euro. Vet inte om jag kollade fel men grymt nöjd oavsett!
 
Jag har bokat två separata boningar.
En med SAS till Hong Kong och en med China Eastern från Hong Kong till Kunming.

Jag var fullt medveten om att jag inte har rätt att checka in väskan hela vägen till Kunming, men eftersom SAS och China Eastern har interlineavtal, så försökte jag att checka in väskan till Kunming från Stockholm.
Vid check in sade jag till check in agenten att "Det vore trevligt om du kunde hjälpa mig att checka in väskan till Kunming. Men det är helt OK om du inte kan det. Det här är uppgifter om China Easterns bokning."
Vänliga agenten knappade in alla uppgifter och en minut senare lyckades hon att checka in väskan till Kunming.

Tack SAS för en utmärkt service. Det här har ni gjort bra! (i alla fall för mig)
 
Det här är en sådan story som kanske först skulle hamna i “det här gjorde ni inte så bra”, men har blivit ett riktigt skolexempel på SAS på sitt bästa.

Torsdag 27:e september skulle Mini, sambon, svärföräldrarna och jag åka med SK1605 till Zürich. Jag hade bokat F&F SAS Plus för oss, samt EB Premium + Kampanj till svärföräldrarna i SAS Plus.

Mycket stolta välkomnandes vi ombord en två veckor gammal A320neo som skulle ta oss till ZRH. Vi pushades tillbaka, men sedan satt vi still i 5min innan kaptenen annonserade att vi hade ett hydraulikproblem. Efter en kvart åkte vi tillbaka till gaten då felsökningen ombord inte funkade. SAS bestämde sen att stänga ner allt, inklusive APU så det blev snabbt kvavt ombord. Jag hade Mini sovandes i mina armar, så jag snabbt fram och undrade på om luftkvalitén ombord. Det började redan bli varmt. Vid detta tillfälle hade en relativt unge kille (Ground Service) med massor av stripor på kavajen tagit sig till flygplanet. Jag tror han heter Sebastian och jag antar han är någon form av Station/Duty Manager.

SAS tar snabbt beslutet att tömma kärran. Jag pratar lite med Sebastian vid gaten, och han erkänner att det finns ingen ledig A320neo på Arlanda. Min magkänsla är att detta skiter sig, och jag ber han kolla status på LX1255. Han svarar att det finns 22 platser, vart av fem i C. Jag väljer att hänga nära hans telefon, och mycket riktigt efter 20min blir flighten inställt. Sebastian annonserar medan jag redan är på väg till Service Center A att SAS Plus, EBG/EBD och Star Gold skall bege sig dit.

Jag är först tillsammans med sambon. Vi visste redan detta. Däremot är detta min andra IrrOPS på kort tid, och SAS kör nu stenhårt att det är back office som skall hantera detta, med prioritering baserat på biljett och status. Frontline får inte röra bokningen, så det Sebastian säger är inte helt korrekt. Så det blir lite fel förväntningar. Vi går tillbaka till SAS Gold loungen och avvaktar email och app-uppdateringar.

Där möts jag att en makalös serviceinställning. Den mycket rutinerade kvinnan som arbetade slängde sig direkt på luren för att lobba för dessa fem business platser. Men hon möter: ta det lugnt nu. Sen nästa fråga: bagage taggas om eller inte? Nästa samtal.. Jag har dagens trumfkort: en ubersöt bebis i armarna. ”Jag har familjen Senator här med INFANT, ni måste lösa detta”. Efter 10min plingar mailen till:

Svärföräldrarna är ombokat från I-klass till fullpris J-klass med Swiss
Vi är ombokade från A-klass till fullpris Y-klass med Swiss
Jag får förklarat att så funkar det med IrrOPS med SAS Plus. Inte helt nöjd, och läget blir värre. Sambon och jag får allokerat 36B och 37B. Jorå ser du, känns skönt.

Svärföräldrarna får två alternativ av mig:
  1. Åka business med fullt ansvar för Mini till vi är i Konstanz runt midnatt
  2. Byta plats med oss
Smarta väljer de 2)

Sen har vi nästa problem: bagage. Efter mycket om och men, så blir svaret att jag skall gå ner till Band 5, plocka av allt där och checka in igen. Vi enats om att jag går själv, och jag får en beskrivning av svärföräldrarnas väskor. Vi talar totalt 5 styck med bilbarnstol, barnvagn och resväskor.

Tiden går, och inget bagage kommer. Ett antal frustrerade medresenärer som inte har fått plats på Swiss står och väntar på sitt bagage också. Det är kaotiskt i ankomstservice, men till slut får jag kontakt med en kvinna som jobbar där. Hon pingar bakrummet, och jorå bagaget är på väg. Jag för samtal med sambon som hänger med Loungevärdarna medan mormor hänger med Mini. Det är nu 35min kvar till avgång, inget bagage. Loungen beslutar att skicka ner en kille för att hjälpa mig (ni läser rätt). ”Men du minns kanske inte hur han ser ut” säger min sambo. ”Det är inga problem, han är svår att missa” säger SAS-värden.

Nu tillslut kommer kvinnan i ankomsthallen ut igen, och mysteriet är löst. Vårt bagage skall finnas på specialbandet mellan 5 och 6. Mycket riktigt, men det är bara 4 av 5 kolli. Jag ringer sambon igen och får ok från mormor/morfar att åka utan en av deras väskor. SAS-värden har nu anlänt, och vi har 25min innan avgång. ”Kom nu” säger han, ”jag hjälper dig”.

Vi tar oss upp till premiuminchecking där två anställda står klara med 5 taggar för LX1255, och kommer till Specialbagage C där vi måste lämna babyskydd och vagn. Jag får också boardingkort så jag kan ta mig in igen. Jag tackar ödmjukast för hjälpen, och springer till gate där de andra är.

Väl ombord sitter vi på 3C och 3D. En mycket välvillig svensk man (som var HON) flyttade till 3C så vi kunde få 3D och 3F. Stackars Mini var lite övertrött men annars gick allt kanonbra. Ett mycket stort eloge till alla på Arlanda som ordnade upp. Men.. det är inte slut där..


Jag kräver sällan någon form av kompensation, men detta var ett glasklart EU 261 fall, så vid hemkomst tänkte jag ordna upp lite:

Ärende 1: EU claim för mig, sambon, och Mini. Inskickat måndag 1:e oktober. Svar inom 90min, med utbetalning till bara mig. Jag svarade att det var 3 personer i samma hushåll. Nytt svar 4t senare, och bekräftat utbetalning 3 x €250 som fanns på mitt konto 3:e oktober.

Ärende 2: downgrade från SAS Plus till Swiss Y. Skickade 3:e oktober, svar samma dag med 2 x €150 (inte för infant utan eget säte). Pengar på konto 5:e oktober.

Ärende 3: utlägg. Snåljåpen morfar ville inte handla innan klockan var 18.00 nästa dag. Hela €55 på H&M i Konstanz. Inskickat den 3:e, svar samma dag. Pengar på konto 5:e oktober.

Ärende 4: EU claim för svärföräldrarna skickat 3:e oktober med Power of Attorney. Autosvar, men ingen action. Jag väntade till 17:e oktober, svar samma dag och pengar på konto (2 x €250) idag den 19:e.

Jag tycker SAS är världsbäst när dom är som bäst. Men det svänger för mycket. Dock med tjugo år som frekvent resenär, är denna upplevelse Topp 5.
bra jobbat av sas .9 nu vet jag varför folk skaffar barn ;)
 
Flög SK414 hem till ARN från CPH igårkväll. Hade tillsammans med fru och dotter anlänt med SK996 från PEK ca 45 min innan denna avgång. Väl igenom gaten så börjar dottern på bryggan mot planet må dåligt (lätt flygsjuka som ovan longhaulresenär).... min fru frågar snabbt välkomnande purser om vi kan vänta en stund med boarding (alltså släppa förbi övriga passagerare så dottern kunde få lite luft). Självklart svarar hon. Därefter kommer hon ut på bryggan med en flaska vatten, en påse och lite wetwipes samt berättar att rad 8 i plus är helt obokad/ tom. Vi får gärna sitta där för att få lite space istället för på fullbokade rad 15. Enter takeoff sover dottern hela vägen till ARN och kom hem välmående. Snyggt agerande av en erfaren purser och ytterligare ett bevis på att SAS personal på det stora hela gör ett mycket bra jobb!
 
Toppen