Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

Detta är väl ändå en sanning med modifikation, mycket beror på vilket crew man får. Man kan får riktigt dåligt hos både SAS och LH samtidigt som man kan får riktigt bra. Maten är väl i princip lika oätbar på båda (även om SAS verkar ryckt upp sige lite på sistånde). Garanterat seatblock hos lufthansa tar bort ett orosmoment. Men får jag välja fritt tar jag BA business över både LH C och SAS+.
Jag säger inte att detta är en sanning, utan det är min uppfattning utifrån mina preferenser.
De få gånger som jag fått boxen på SAS så har den varit helt ok och bättre än den "mat" som Lufthansa lägger fram i business. Drycken är för mig ljusår bättre på SAS, nu senast fick jag halvavslagen cola från storflaska jämfört med SAS som serverar en burk. Juicen från Ringi är bättre än det som serveras på Lufthansa, Ölen ska vi inte prata om då Lufthansa inte ens kommit in i matchen där. Pralinerna är även de bättre på SAS än Lufthansas variant.
Jag dricker inte vin och champagne/mousserande bryr jag mig inte om heller, mycket möjligt att Lufthansa är bättre på detta.
Besättningen är oftast bra på SAS (sällan jag har problem inom europa) men de kan vara katastrof ibland också. Där är Lufthansa mycket jämnare då jag tycker de levererar en bra service rakt igenom utan att falla igenom. Men när SAS är bra så är de bättre än Lufthansa när de är bra vad det gäller kabinbesättning (enligt mig).

För mig så fungerar SAS Plus bättre än Lufthansa Business, jag får ut mer av en sådan flygning inom Europa.
Hur det är för andra är individuellt och jag vet att en del föredrar Lufthansa före SAS.

För mig så fungerar SAS Plus bättre än Lufthansa Business, jag får ut mer av en sådan flygning inom Europa.
Hur det är för andra är individuellt och jag vet att en del föredrar Lufthansa före SAS.
Inget är väl egentligen bra om man behöver flyga via FRA, men jag tycker LH har tappat mycket sen jag flög som första gången i C. Men ofta är det billigare med LH om man är ute väldigt sent och det brukar kunna fälla avgörandet. Austrian är däremot bra mycket bättre än både LH och SAS, vilket är lite lustigt då de är i LG gruppen.

Inget är väl egentligen bra om man behöver flyga via FRA, men jag tycker LH har tappat mycket sen jag flög som första gången i C. Men ofta är det billigare med LH om man är ute väldigt sent och det brukar kunna fälla avgörandet. Austrian är däremot bra mycket bättre än både LH och SAS, vilket är lite lustigt då de är i LG gruppen.
I vårt fall så valde vi Swiss på utresan (SAS till Zurich) och hemresa hela vägen med Lufthansa med stopp i Frankfurt, som blev SAS från Frankfurt då vi råkade ut för förseningar.

Priset på Swiss/Lufthansa Business var samma som SAS GO fast med mycket bättre tider så det var en no brainer i vårt fall att boka så här.
Personligen har jag inga problem med ett 1h stopp i Frankfurt. I vårt fall blev det hela dock bra, bättre poängintjäning med SAS, bättre upplevelse ombord. Jag har inget emot att åka Lufthansa i Business inom Europa, men SAS Plus tycker jag är minst lika bra förutom vad det gäller seatblock.

Fast om du är EBG/EBD så får du seatblock i Plus, eller en light-variant av seatblock iaf., dvs ingen kan seata sig själv bredvid dig om personen inte är EBG eller högre alt. helt fullt flyg. Var behändigt när jag flög med hustrun under högsäsong i somras till södra Europa. Vi hade ledigt säte emellan oss vid flera tillfällen trots nästan fulla flyg.
Inte fungerat för mig. Jag och Lord Sinclair är båda diamant, och åker för det mesta plus - trots det får vi nästan alltid någon bredvid oss på en rad trots att det endast är halvfullt i plus. Blir lika irriterad varje gång.

Toppen