Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

Jeg hadde kjøpt SAS Go til Dubrovnik fra Oslo. Da jeg sjekket inn online var det mulig å sitte helt foran på 2.rad, hvilket har litt mer beinplass. Trodde dermed det ikke var noen pax i SAS Pluss. På Gardermoen viste det seg at jeg hadde mistet plassene mine, og plassert "random" rundt i flyet. Ikke en hyggelig overraskelse. Jeg spurte pent om de kunne hjelpe oss ved check-in skranken. Kvinnen bak skranken sa de skulle gjøre sitt ytterste. Ved ombordstigning hadde de klart å få oss på 2.rad - hvilket faktisk ble en oppgradering til Pluss. Veldig god service!

Tusen takk, SAS!

Jag har ryggproblem, antagligen diskbråck eller nån annan degeneration på diskarna. Hur som haver gör det fruktansvärt ont ibland, och det händer att jag helt enkelt ramlar omkull av smärta. Nu flyger jag alltid med en uppsättning roliga piller, vilket underlättar. Svensk sjukvård har dessutom efter endast några månader ordnat remiss för röntgen, så det löser väl sig med tiden ;)

Jag var för några veckor sedan på ett möte nära Frankfurt, och under vild gestikulering så låste det till sig i ryggen och jag fick uppenbara problem att röra mig. Med hjälp av diverse smärtstillande kunde jag ta mig till taxin, och gick sedan till Businessincheckningen, för att höra om man kunde få lite assist.

Lufthansa kunde såklart ordna både golfbil och rullstol, -om man har den goda smaken att veta 48 timmar innan att man knappt kommer kunna gå. Rullstol fanns inte att uppbringa på grund av orsaker jag inte riktigt förstod.

Jag haltade iväg, långsamt, det tog nog ca 1 timme att gå från säkerhetskontrollen till A32. Under tiden blev jag omkörd av säkert tio rullstolsknuffande Lufthansa-människor som skulle hämta folk som anlände.

Oerhört irriterad över detta haltade jag förståss vidare, och svettig, rätt arg, och med en gångstil som skulle fått JOhn Cleese att se strukturerad ut i SIlly Walks, kom jag till gaten.

VInglade på planet, och ramlade ner i stolen. En SASflight.

Flygvärdinnorna insåg ju att jag hade rejöt ont, och hjälpte med väskor och frågade flera gånger hur jag hade det. När det var dags att kliva av, så kom de fram till mig: "Sitt kvar du, vi har beställt rullstol".

När rullstolen rullades fram, ställde sig en flygvärdinna helt sonika ivägen för förbipasserade i gången, och en annan hjälpte mig till rullsstolen.

Oerhört positivt överaskad och nöjd åkte jag rullstol för första gången i mitt liv, hela vägen ut till taxin.

Det som kändes bäst var nog att de ordnade detta utan att jag bad om det. Stor eloge!

Lider med dig Brinkmann, hade själv under några år i min ungdom så massiva ledproblem att jag fick dra mig fram med armarna ibland och vet hur det är när 30 meter tar 5 minuter - men du har helt rätt inställning och det låter ju som att något är på g med röntgen iaf.
Tycker iofs det SAS gjorde här är den naturligaste sak i världen och att det är Lufthansa som borde skämmas ögonen ur sig istället. Går det inte med rullstol så får de väl fixa det på annat sätt, det finns problem man bara löser utan om och men.

Jo, det är ju lite märkligt at lufthansa med sina resurser inte kan lösa frågan. Framförallt när man ser vilken fantastisk flotta av fordon, rullstolar, bagagevagnar och annat som de kör runt med. Det där med att dra sig fram med armarna känner igen. Har personsämsta till jobbparkeringen; 50 meter på 48 minuter. .-)

Även om det känns självklart att man ska få hjälp så vill jag iallafall nämna att sas gjorde något bra =)

Fick en fri uppgradering till Business på dagens / gårdagens Tokyo-flight. Sånt uppskattas alltid (även om sas såklart gör detta av egoistiska skäl så tyckte jag det var bra gjort).

Tråkig Lufthansa-upplevelse

Det är sant att det rekommenderas att man lägger in, i ditt fall WCHR, i bokningen senast 48 timmar innan så sker allt automagiskt.. MEN självfallet hade också Lufthansa kunnat lösa det på plats i Frankfurt, och det var riktigt dålig kundservice att dom inte gjorde det!!!

Ja faktiskt. Det är ju inte alltid man har möjlighet att ringa och meddela "att jag kommer flyga hem från FRA nästa vecka, och har planerat ett rejält ryggskott tills dess. Skulle ni vilja vara så vänliga att lägga in golfbilsservice?" :)

Ja faktiskt. Det är ju inte alltid man har möjlighet att ringa och meddela "att jag kommer flyga hem från FRA nästa vecka, och har planerat ett rejält ryggskott tills dess. Skulle ni vilja vara så vänliga att lägga in golfbilsservice?" :)

Lite framförhållning får du väl ha tycker jag... ;)

Brinkmann
Systemet med 48h framförhållning är uppbyggt kring statiska förhållanden. Det vill säga, är du rullstolsburen, så är du rullstolsburen livet ut. Om du inte är rullstolsburen, så är du inte rullstolsburen någonsin. Dynamiken, att du ibland kan behöva assistens, ibland inte, finns inte i den tankevärlden, trots att det finns många sjukdomar och skavanker som kan ha den utvecklingen. "Akuta" sjukdomsfall (som snarare är skov, tillfällig försämring, etc) hänvisas då till försäkringsbolag/SOS International, med fördröjning i agerande så att man måste stanna kvar ett par dygn för att eventuellt åka ambulansflyg, eftersom det är akut sjukdom:confused: Fast då har det gått 48h och du kan då få rullstol, fast då har kanske ryggskottet redan gått över.
Det är bra att du ändå fick hjälp av SAS, och vi får verkligen hoppas att det var engångshändelse av Lufthansa att inte ge dig hjälp. Någon sorts dynamik måste det ju finnas, även inom flyget.

Höll på att hamna i andra tråden...

Checkade in på OSL idag och skulle få med en väska. Ställde väskan på bandet vid disken som vanligt, men det var något ordentligt problem med incheckningen (vet fortfarande inte vad). Så efter fem minuters knappande på datorn hade agenten inte fått ut något boardingkort eller någonting alls. Helt plötsligt börjar dock bagagebandet att rulla, och min väska åker ut på stora bandet utan bagagetag!

Jag ser var som händer, men det gör inte agenten. När jag påtalar problemet blir det ett snabbt och rådigt ingripande av agenten när han hoppar över bandet och springer runt till ett annat ställe för att möta upp väskan och lyfter av den från bandet innan den åker ner i "svarta hålet".

(Påkallade uppmärksamheten eftersom det var på hemresan. hade det varit på utresan hade det varit roligare att "tappa bagaget")

Toppen