Jag har ryggproblem, antagligen diskbråck eller nån annan degeneration på diskarna. Hur som haver gör det fruktansvärt ont ibland, och det händer att jag helt enkelt ramlar omkull av smärta. Nu flyger jag alltid med en uppsättning roliga piller, vilket underlättar. Svensk sjukvård har dessutom efter endast några månader ordnat remiss för röntgen, så det löser väl sig med tiden
Jag var för några veckor sedan på ett möte nära Frankfurt, och under vild gestikulering så låste det till sig i ryggen och jag fick uppenbara problem att röra mig. Med hjälp av diverse smärtstillande kunde jag ta mig till taxin, och gick sedan till Businessincheckningen, för att höra om man kunde få lite assist.
Lufthansa kunde såklart ordna både golfbil och rullstol, -om man har den goda smaken att veta 48 timmar innan att man knappt kommer kunna gå. Rullstol fanns inte att uppbringa på grund av orsaker jag inte riktigt förstod.
Jag haltade iväg, långsamt, det tog nog ca 1 timme att gå från säkerhetskontrollen till A32. Under tiden blev jag omkörd av säkert tio rullstolsknuffande Lufthansa-människor som skulle hämta folk som anlände.
Oerhört irriterad över detta haltade jag förståss vidare, och svettig, rätt arg, och med en gångstil som skulle fått JOhn Cleese att se strukturerad ut i SIlly Walks, kom jag till gaten.
VInglade på planet, och ramlade ner i stolen. En SASflight.
Flygvärdinnorna insåg ju att jag hade rejöt ont, och hjälpte med väskor och frågade flera gånger hur jag hade det. När det var dags att kliva av, så kom de fram till mig: "Sitt kvar du, vi har beställt rullstol".
När rullstolen rullades fram, ställde sig en flygvärdinna helt sonika ivägen för förbipasserade i gången, och en annan hjälpte mig till rullsstolen.
Oerhört positivt överaskad och nöjd åkte jag rullstol för första gången i mitt liv, hela vägen ut till taxin.
Det som kändes bäst var nog att de ordnade detta utan att jag bad om det. Stor eloge!