Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

Screen Shot 2014-06-25 at 14.43.33.png
Prio på riktigt? Får se hur detta efterföljs

Bokad på SK897 avgång kl. 21.10 igår. Mötet på Radisson Blu SkyCity slutade många timmar tidigare än planerat så strax efter 16:00 gick jag bort mot säkerhetskontrollen. I Fast Track var det lång kö då bara en kontrollstation var öppen, men precis när jag kom öppnades en till och jag gled snabbt igenom på cirka 4 minuter. Direkt efter säkerhetskontrollen hör jag något i stil med "Final call Oslo gate 9" så jag beger mig, utan att ha bokat om min SAS Plus-biljett på 21:10-avgången (bokad i A-klass), mot gate 9. Kommer dit precis när de sista passagerarna stiger på, frågar försynt gate manager om det fanns några lediga stolar kvar i Plus. På 1 minuter har hon fixat mig en fönsterplats som jag efterfrågade och jag var ombord direkt efteråt. Utan prut och utan krångel fick jag således åka med SK499 kl. 16.45 istället. Totalt stod jag stilla mellan möteslokalen tills jag satt på planet i 1 minut.

Tack SAS - det här har ni gjort bra!

Noteras skall att Plus var rätt fullt, och min SB försvann med sista passageraren som kom på. Men man kan inte få allt här i världen!

Noterade igårkväll att SK534 LHR-ARN var överbokad. Påpekade detta till SAS check-in personal på Heathrow som snabbt erbjöd att flytta mig till den tidigare avgången. Detta innebär att jag kommer hem ikväll istället för imorgon bitti. Skönt när man har varit på resande fot i två veckor. Tusen tack SAS!

Det är ju mot mina principer men har gjort en bokning via resebyrå, anledningen var ett presentkort så jag hade iaf en ursäkt... ;) Nio personer i plus till PMI(Mallorca). Nu till saken, det gick naturligtvis inte att välja platser på hemsidan vilket i sig kan vara en anledning att skriva i en annan otrevligare tråd MEN ringde till det statuslösa numret och fick ett otroligt trevligt bemötande och svarstiden var under en minut :D Är en mycket nöjd SAS kund just nu och det var ett tag sen om man säger så, tänk så lite det behövs egentligen.

PS
Kommunikationen internt hos SAS kan nog förbättras lite, den trevliga agenten blev förvånad över att hemsidan hade bytts ut.

Idag blev det typbyte från 737-700 till 737-600 på SK 4024 från SVG till OSL vilket resulterade i en hel del sätesbyten för en del passagerare, men som tur var så hade SAS uppmärksammat att jag hade en fönsterplats vid nödutgången på 11A och mitt nya säte blev 10F istället som också är en fönsterplats vid nödutgången. Tack SAS för att ni har koll! :)

Något hände då jag flög KRN-ARN i torsdags. Plötsligt var jag och resesällskapet separerade och nedskuffade från 2DE - jag till 10D och han till 5E.
Jag fick dock tillbaka 2D efter att ha protesterat lite. Hon som checkade in mig förstod inte heller varför jag blivit flyttad.
Men bra att de kunde hjälpa till här på KRN!
Bredvid mig satt ett fransktalande par som verkade vara turister.

Last edited:
Riktigt trevlig crew och flygning från Malta till Stockholm igår. Dansk purser som dock gjorde sig mycket väl förstådd på svenska, övrigt svensk crew. Avslappnat men korrekt, och mycket bra servicevilja. T.ex. var det inga som helst problem att gå och kolla längst bak om det fanns coke zero då det längst fram var slut. På begäran om det var möjligt att få lite choklad fick jag svaret "du kan få precis vad du önskar dig", och fick två olika chokladstänger (både mjölkchokladen och cookies & cream är otroligt goda!).

Tomt mittensäte, vilket gjorde att infant fick en egen stol och kunde sova lite bättre. Alla i Plus verkade ha tomt mittensäte.

Lite extra "roligheter" som tre frågor om Stockholm då pursern "läst på sig om Stockholm" (jag lyssnade inte så noga dock, är finsk och bor nu i Köpenhamn). Passar bra på en flygning där alla är semester-resenärer.

Mycket bra gjort av SAS som helhet, och jag spenderar gärna lite extra pengar på en flygning i Plus på dessa lite längre flygningar.

Flög Madrid-Arlanda i plus, purser var en kvinna vid namn Lena L och vilket underbart gäng hon basade över. De var på tårna under hela flygningen, när de plockat av efter maten så kom de ut med en bricka där de hade samlat lite smått och gott i form av avec, cocosbollar, choklad och diverse andra godsaker. Cirka timmen före landning så gick de runt till samtliga passagerare i plus och frågade om de önskade ytterligare någonting. Personalen var väldigt ofta ute i kabinen vilket gjorde dem lättillgängliga om man behövde något, inget sittande bakom skynket här inte. Dessutom var de väldigt trevliga och glada, måste säga att detta var en av de bästa resor jag gjort med SAS tack vare Lena L och company.

Detta platsar egentligen mer i "inte så bra"-tråden där jag redan skrivit en rad om det, men i dag fick jag äntligen tillbaka den väska som försvann i samband med en direktflight Stockholm-Rom strax efter midsommar. Det tog 17 dagar av motstridiga besked för väskan att komma fram till mig.

Det som gör att det på något sätt ändå är en positiv känsla är att den kom med bud direkt till sommaradressen i Sverige, levererades av en trevlig chaufför som hittade hit samt att väskan var oskadd och ej uppbruten. Dessutom har ju kortförsäkringen försett mig med en ny sommargarderob. SAS har ju klantat sig rejält förstås men jag känner ändå en slags tillfredsställelse eftersom allt löst sig.

SK756 inställd imorse. Fick SMS innan jag lämnat hotellet, så jag kunde ta det lungt och slapp åka ut till flygplatsen i onödan. Bokade om till en senare flight via kundservice. Blev efteråt även uppringd av SAS på flygplatsen i Gdansk som ville kolla om jag fått information om att planet är inställt.

Det inställda planet ställer till det med inställda möten i Stockholm senare idag, men med bra information har jag i alla fall kunnat planera dagen mycket bättre istället för att sitta på flygplatsen.

Nu får vi se hur SAS hanterar EU261.

Det tog 6 veckor och 2 email för att få €250. Tack SAS!

Toppen