Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

Tja, åtminstone en höll inte med: ekonomipassageraren.

Sen håller jag med om att man inte ska kalla folk för idioter i onödan. Ohyfsad är nog adjektivet jag hade valt.
Att be om något innebär inte automatiskt att man anser sig ha rätten till och förväntar sig det man ber om. Inte sett någon information här som indikerar på att passageraren ansåg sig ha rätt till sätet och protesterade när dennes önskan blev nekad?

Tja, åtminstone en höll inte med: ekonomipassageraren.

Sen håller jag med om att man inte ska kalla folk för idioter i onödan. Ohyfsad är nog adjektivet jag hade valt.
”Hej, finns det någon ledig plats med mer utrymme för benen? Jag är ganska lång”

Vore intressant att veta exakt vad paxen frågat, men som ni ser så kan det ha varit väldigt oskyldigt. Jag tror inte han frågat ”kan ni sätta mig i en kabinklass högre tack?”

”Hej, finns det någon ledig plats med mer utrymme för benen? Jag är ganska lång”

Vore intressant att veta exakt vad paxen frågat, men som ni ser så kan det ha varit väldigt oskyldigt. Jag tror inte han frågat ”kan ni sätta mig i en kabinklass högre tack?”
Om detta veta vi inte.
Kan användas som argument i båda riktningar.
Vi är ju många som tänker att ”endast det bästa är gott nog” - och helst inte vilja ta de ekonomiska konsekvenserna av det (och boka det man önskar).
Är väl ngt djupt mänskligt i det, den eviga kampen mellan att ta ansvar och att försöka slippa. Kan sympatisera med båda parter.
Klart är (för mig) att SAS kunde bli tydligare med att publicera (eller en gång för alla ta bort) förmånen ”blockat säte”.
Det påverkar exempelvis mig i mina val att nå/inte försöka nå en viss nivå hos min lojalitet hos ett flygbolag.
Jag förstår till fullo resenären ovan som valde att vilja ha kvar ett blockat säte bredvid, eftersom inget extremt inträffat den kostnadsundvikande medpassageraren i Eco, men svenskpragmatisk som man ändå är, så kan jag också förstå en vänlig fråga från hen i Eco.

Jag och mini sitter på 1A och 1C.
1B "blockad" pga mitt EBD.

En mycket lång person från eco försökte sig på en upgrade, personalen tittade på mig för bekräftelse, jag ville inte.

Han blev skickad tillbaka till sin plats.

Att be om något innebär inte automatiskt att man anser sig ha rätten till och förväntar sig det man ber om.

Ingen (förutom kanske @samet) vet exakt vad som sas, men i just det här specifika fallet så verkar det uppenbart att eco-passageraren specifikt var framme och ville ha plats 1B. Det betyder att det är ett nollsummespel; om ecopassageraren får mer utrymme får @samet och mini mindre utrymme, och det var han (alltså ecopassageraren) helt OK med.

Jag anser inte det är OK att be om det (även om man accepterar ett nej).

Men visst, saker blir så binärt, rätt eller fel, naturligtvis är det här inte det värsta som någonsin hänt på ett flyg.

Om detta veta vi inte.
Kan användas som argument i båda riktningar.
Vi är ju många som tänker att ”endast det bästa är gott nog” - och helst inte vilja ta de ekonomiska konsekvenserna av det (och boka det man önskar).
Är väl ngt djupt mänskligt i det, den eviga kampen mellan att ta ansvar och att försöka slippa. Kan sympatisera med båda parter.
Klart är (för mig) att SAS kunde bli tydligare med att publicera (eller en gång för alla ta bort) förmånen ”blockat säte”.
Det påverkar exempelvis mig i mina val att nå/inte försöka nå en viss nivå hos min lojalitet hos ett flygbolag.
Jag förstår till fullo resenären ovan som valde att vilja ha kvar ett blockat säte bredvid, eftersom inget extremt inträffat den kostnadsundvikande medpassageraren i Eco, men svenskpragmatisk som man ändå är, så kan jag också förstå en vänlig fråga från hen i Eco.
Precis detta, som du formulerar mer välbalanserat, som är min poäng. Att peka finger och döma är enkelt, men sällan konstruktivt. God ton, lite förståelse och välvilja gör tillvaron lite drägligare för oss alla.

Dessutom bör man vara utan synd om man tänkt kasta första stenen. En snabb titt i historiken hos vissa här i tråden och man hittar inlägg där man erkänner och uppmuntrar till både avtalsbrott och skattebrott. Inlägg som indikerar att EBD i huvudsak uppnås via tjänsten där förmåner används privat utan att förmånerna beskattas. Med det sagt så är inte målet att porträttera någon som klandervärd, utan visa på hur lätt det är att göra det om man vill.

Last edited:
Toppen