Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

Egentligen är det här väl till stor del en Kastrup, det här gjorde ni bra. Men sas är ju väldigt Kastrup numera.

I morse gick det 16 minuter från att hjulen på SK950 slog I backen på banan tills jag satt boardad och klar på flyget ut. Trots parkering allra längst ut på E, och passkontroll. Väldigt trevligt att se börjar få igång e gates vid e gates....

Jämförelsen med passkontroll på Arlanda är slående..

Egentligen är det här väl till stor del en Kastrup, det här gjorde ni bra. Men sas är ju väldigt Kastrup numera.

I morse gick det 16 minuter från att hjulen på SK950 slog I backen på banan tills jag satt boardad och klar på flyget ut. Trots parkering allra längst ut på E, och passkontroll. Väldigt trevligt att se börjar få igång e gates vid e gates....

Jämförelsen med passkontroll på Arlanda är slående..
Där gäller det att ha tur. Så här såg det ut på Kastrup passkontroll finger E vid 0700 tre veckor sedan då jag landat från BOS (då var jag ändå bland de första av planet, ännu värre för de som kom bakom mig). Det här är alltså kö för att komma till kön till passkontrollen. Tog cirka 15 minuter att komma till luckan så rörde sig hyfsat ändå.

2025-05-22_11-09-06.png

SAS levererade verkligen på senaste resan. Bokat flyg till Stockholm, med 40 minuters byte i CPH.

Inkommande flyg landar några minuter sent i CPH, och taxar längre bort än jag någonsin varit på den flygplatsen. Bussgate deluxe.

Från bussen kan jag se hur man lastar av väskorna. När min väska kommer ut så tar en av lastarna den, går och sätter sig i en bil, lägger min väska i framsätet och kör iväg i en väldig fart med enbart min väska.

Bussen börjar rulla ungefär samtidigt som telefonen plingar till att boardingen startat på Stockholmsflyget. Från där bussen sedan stannar så är det bara uppför trappan och 10 meter att gå till gaten. Ungefär hälften av passagerarna har kommit på, resten står i en stor klunga och blockerar alla vägar. Dock så har SAS en separat priokö vid andra sidan disken. Jag går i den och glider på planet direkt. 1F som vanligt, och 1E föredömligt tomt.

Vi landar i Stockholm kanske en kvart före tidtabell. Några meter innan jag kommit till bagagebandet så börjar det rulla. Min väska är nummer 8 ut.

Där gäller det att ha tur. Så här såg det ut på Kastrup passkontroll finger E vid 0700 tre veckor sedan då jag landat från BOS (då var jag ändå bland de första av planet, ännu värre för de som kom bakom mig). Det här är alltså kö för att komma till kön till passkontrollen. Tog cirka 15 minuter att komma till luckan så rörde sig hyfsat ändå.
Hade de fått igång egates då? Det var inte så många igång idag men de var snabba..

Nyttjade EBD förmån att byta flight idag och nödutgång är självklart inte ledigt då. Rad 28 fönster och typiskt enda seatblock fungerar bra.
Gå av bland de första då bakre trappan nyttjas.

Lite missnöjd ombord när de sprang fram och började servera framifrån. Visade sig att att de bara hjälpte till i plus, sen tillbaka och servera bakifrån. Crew hade lärt sig förnamn på mig, lite förvånad över tilltal, men en Mikkeller slängde de glatt fram. Täckte lagom tills vi skulle landa.
20250522_174108.jpg

Toppen