Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

På vår påskresa så ställde Delta 1a legget JAX-BOS och bokade om till samma tid (0600) men med nytt flygnummer etc.
Ringde in och SAS sa, visst de har cancelerat och bokat om dig men du får boka om gratis.. försökte få till senare flyg JAX-BOS men fanns inte rätt bokningsklass i First-kabinen. Därmot kunde kan boka om hela hemresan till JAX-ATL-CPH-ARN istället för JAX-BOS-CPH-ARN där vi hade 8 timmar overlay i Boston. Skönt att slippa gå upp 0400 och mkt bättre att flyga på em till Atlanta istället.

Jeg gengiver et mini-review netop uploaded af jespersm fra Insideflyer.dk.
Fløj igår d. 14/1-2025 med SK505 CPH-LHR afprøvede de deres kommende (tror jeg) cateringkoncept på Plus (kommende business?). Det var virkelig en god oplevelse: Først en runde med drinks og snacks, og bagefter en runde med virkelig lækker varm mad (red spicy curry) på porcelæn og stofserviet. Eneste, der manglede, var pæne glas. Fed tur!
slet.png

På dagens SK984 från Haneda gick flygvärdinnan runt till några få (gissar på oss Diamanter) och tog beställningar på vilken mat man ville ha. Gissningsvis för att säkerställa att man skulle få sin önskade rätt. Ingen stor grej men lite trevligt ändå.
Sen (offtopic) så har de nya scannrar i säkerhetskontrollen på HND så man slipper ta ut datorer och vätskor.

Undrar om inte det varierar kraftigt att diamond får den uppmärksamheten.
På en flygning till ATL uppfattade jag det som att pandion fick motsv ovan men inte diamond.

Mannen bakom mig fick före takeoff besök, ett långt samtal med förnamn och meningen:

-Ja, du har ju hamnat så långt bak i kabinen idag att jag tänkte kolla upp om det är någon mat du vill ha, så ordnar jag det.

Det var den enda i kabinen som fick uppmärksamhet. Jag som diamond satt alltså på näst sista raden och fick inget samtal alls eller möjlihet att välja mat innan vagnen kom.

Idag på 903 från Arlanda till New York var första gången någonsin som jag”klickade” med någon i personalen på SAS. Det har hänt ett par gånger på United, men aldrig på SAS. Jag tror att hon var Steward, och såhär efteråt ångrar jag att jag inte frågade vad hon hette. Det kändes liksom märkligt och sorgligt att kliva av planet och känna att det var det - vi ses nog aldrig igen.

Det var inget särskilt, hon var bara väldigt trevlig och bjöd på det lilla extra. Bytte några fler ord än det normala.

Jag önskar att jag kunde tacka henne!

Idag på 903 från Arlanda till New York var första gången någonsin som jag”klickade” med någon i personalen på SAS. Det har hänt ett par gånger på United, men aldrig på SAS. Jag tror att hon var Steward, och såhär efteråt ångrar jag att jag inte frågade vad hon hette. Det kändes liksom märkligt och sorgligt att kliva av planet och känna att det var det - vi ses nog aldrig igen.

Det var inget särskilt, hon var bara väldigt trevlig och bjöd på det lilla extra. Bytte några fler ord än det normala.

Jag önskar att jag kunde tacka henne!
Du har all info för att åtminstone skicka positiv feedback om din upplevelse till SAS centralt.
Och berömma service/ombordpersonal.
Även om det inte leder någonvart så är det ett tack i sig.

Ska åka med SK2160 från Landvetter kl 19.50. Går förbi gaten till SK166 som avgår 19.10. På vinst och förlust frågar jag gatepersonalen om det finns möjlighet att åka med denna tidigare kärra.

”Har du guld eller diamantkort?”
”Guld, men tyvärr inte Diamant längre”

En snabb knapptryckning senare skrevs boardingkort ut och jag välkomnades till SK166. Fantastiskt stort tack SAS och Aviator!

Fantastiskt bra crew i Business på SK935 igår!

Extra roligt då jag tagit med min far som aldrig åkt annat än ekonomi tidigare. Han verkade veta hur man skulle göra för det slutade med att han fick en flaska vin med sig i bagaget, erbjöds whiskey-provning med alla whiskeysorter ombord (från alla klasser) och personalen blandade och serverade drinkar på eget initiativ under resan. Roligt att se hur mycket han uppskattade business för första gången, nästan som att uppleva det själv igen. Och passande nog var det nog bland den bästa servicen jag någonsin fått i Business för egen del. Tack SAS!

Last edited:
I dessa dagar av "vi fick ju ingen information, allt var totalt kaos" vill jag ge en eloge till besättningen på SK932 som fick vända tillbaka till LAX med fel på lucka.

Jag tycker informationen var utmärkt från både pilot (norsk) och purser (dansk) under hela tiden. Tydliga besked om "det är ingen fara, vi har allt under kontroll, men vi måste tillbaka och verifiera, men det är bara luckan som är trasig, inte landningsstället". Och sedan på marken en tydlig "mekaniker på plats, han måste avgöra om det är en quick-fix eller om ni behöver kliva av" och därefter "fixat, nu har de testat luckan 10 gånger och den funkar" mm.

En kvinna som inte ville fortsätta flyga pga att hon blev rädd och det var hennes första ensam-flygning. Efter en "vi lyfter inte om de tär farligt, men det är såklart ditt beslut i slutänden" så valde hon att inte följa med. Då ringde man ground services som fixade buss och hon fick de-boarda (som tur var inget baggage). (tjyvlyssnade på konversationerna från rad 1)

När jag vaknade frampå förmiddagen så hade det redan plingat till i telefonen med rebooking till senare avgång CPH-ARN. Totalt under 2h försenad end to end.

Överlag mycket bra hanterat av hela crew.

Toppen