Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

Landar från HEL med SK721, kl. 17:35 på Arlanda. Skulle ha landat 17:50. Ska vidare till CPH med SK1409 kl.19. Vi taxar in på F39 kl.17:40. Naturligtvis längs bort F-piren. Ser på expertflyer att SK409 avgår 18:05. Kollar snabbt på Swedavia appen att SK409 går från 10A. Långt att gå men bestämmer mig för att försöka nyttja Diamond förmånen.

Går och springer lite då och då. Kommer fram till SAS transfer desk 17:48. Ingen kö :) Puhh. Noterar att boarding har varit igång i ca 5 minuter. Tjejen skannar mitt boardingkort och bokar om mig på 30 sekunder, dock med standby i plus och råder mig prata med gate personalen. Kommer fram till gate 10A kl.17:50. Under tiden kikar jag snabbt på expertflyer vad som är ledigt i plus, en plats kvar som är blockad, 3E. Snubben i gaten ringer och ber operations ta bort blockningen eller boka om mig. Oklart vad som sker. Nytt boardingkort utskrivet 17:51.
Det här är en grym förmån och så himla bra hanterat av SAS personalen.
Alla glada förutom 3D och 3F ;)
 

fcx

Medlem
Ska vi vara riktigt petiga så finns det tre A319 som är Star Alliance-målade (OY-KBP, OY-KBR och OY-KBT).
Den fjärde har alltså Retro-målningen (OY-KBO)
Om man går in på SAS hemsida för att läsa om flottan så illustreras den med en bild av en A319 i senaste målningen. Är denna bild, så att säga, "fake news" om alla A319 har en alternativ målning?

1694035189949.png
 

Mr Basic

Medlem
Om man går in på SAS hemsida för att läsa om flottan så illustreras den med en bild av en A319 i senaste målningen. Är denna bild, så att säga, "fake news" om alla A319 har en alternativ målning?

Visa bifogad bild 145731
Jag tror alla typer utom möjligen A359, A321LR och ATR är lite fake news då samtliga visas med ny målning (vilket långt ifrån alla fått). Tror inte en enda A333 fått ny målning ännu.
 
  • Gilla
Reactions: fcx

KalleSus

Medlem
Om man går in på SAS hemsida för att läsa om flottan så illustreras den med en bild av en A319 i senaste målningen. Är denna bild, så att säga, "fake news" om alla A319 har en alternativ målning?
I den typen av publikation, som en presentation på en hemsida, visar man ju upp den rådande designen. Det finns alltså inga 319 med den nya målningen. Det finns inte heller någon 330 i den målningen. Ännu.
Bilden som du hittade på hemsidan är inte ens ett foto utan snarare en "konstnärs" fantasi.
Förebilden tycks vara en 319, men registreringen påminner mest om den tillfälliga SE-registrering som en av SAS Irelands 320 Neo fick under pandemin (både registreringen och Vikingnamnet är lite svårt att se på bilden)
 

fcx

Medlem
I den typen av publikation, som en presentation på en hemsida, visar man ju upp den rådande designen. Det finns alltså inga 319 med den nya målningen. Det finns inte heller någon 330 i den målningen. Ännu.
Bilden som du hittade på hemsidan är inte ens ett foto utan snarare en "konstnärs" fantasi.
Förebilden tycks vara en 319, men registreringen påminner mest om den tillfälliga SE-registrering som en av SAS Irelands 320 Neo fick under pandemin (både registreringen och Vikingnamnet är lite svårt att se på bilden)
Dock så har ju *A-målade A319 fått "nya" målningen på motorer och winglets. Dels den blå "ringen" samt att motorn har en annan ton av grått än kroppen (ser lite konstigt ut faktiskt). Har man gjort detta som en förberedelse för att måla om maskinen senare?
 

Tobbe.O

Medlem
Dock så har ju *A-målade A319 fått "nya" målningen på motorer och winglets. Dels den blå "ringen" samt att motorn har en annan ton av grått än kroppen (ser lite konstigt ut faktiskt). Har man gjort detta som en förberedelse för att måla om maskinen senare?

Det ska vara så och följer många andra Star Alliance målade maskiner bland bolagen i alliansen. Stjärtfenan i deras utförande och Star Alliance text är det på sidan hos alla, medans flygbolaget på övriga ytor även använder sin egna färgsättning :) På så sätt marknadsför man både Star Alliance och egna bolaget :)
 

KalleSus

Medlem
Det ska vara så och följer många andra Star Alliance målade maskiner bland bolagen i alliansen. Stjärtfenan i deras utförande och Star Alliance text är det på sidan hos alla, medans flygbolaget på övriga ytor även använder sin egna färgsättning :) På så sätt marknadsför man både Star Alliance och egna bolaget :)
Däremot borde vikingnamnet skrivas med gemena bokstäver som är standard i SAS nuvarande färgdesign. Dessutom standard i normalt skriven svenska (danska, norska)
Där avviker de tre Star Alliance-maskinerna från dagens design.
Den retromålade maskinen har stora, kursiverade versaler, enligt den tidens designschema.
 
Toppen