Första gången jag upplever en obstruerande medpassagerare.
SK556 idag. Jag satt på första raden i ekonomi och såg en kvinna som såg osäker ut när hon satte sig i näst sista raden plus.
Efter ett tag kom purser L och påtalade att hennes plats inte var 3F, och att hon därför behövde flytta sig. Då hörde jag ingen diskussion, och hon gick bak och satte sig.
Precis innan (försenad) pushback springer kvinnan fram och sätter sig på 3F igen. Självuppgradering! L går till kvinnan igen och förklarar att hon inte kan sitta på denna platsen då det är en annan kabinklass och att hon dessutom nu inte följt kabinpersonalens instruktioner. Den oförskämda kvinnan påtalade då att det var ingen skillnad på sätena, och att hon hade ett kort byte på ARN. L sade att hon nu kommer hämta kaptenen för att påbörja avlägsning av kvinnan ifall hon inte lyder instruktion. Pushback påbörjas exakt i denna stund och kvinnan gick bak till sin plats igen efter att upprört yttrat: ”Is your name L? SAS is going to hear from me!”
Efter att flygningen genomförts utan fler händelser landar vi på ARN. Under taxi från landningsbana till gate springer kvinnan fram och sätter sig för en tredje gång på 3F. Efter att vi ankommit till gate gick purser till 3F och förklarade att hon nu officiellt får en varning, då det är förbjudet att flytta sig i kabinen under taxiproceduren, och att hon riskerar att bli nekad boarding på sitt nästa flyg mot Tallin.
Jag är sällan skadeglad, men han där uppe bland molnen vet att jag önskar att kvinnan som självuppgraderade tre gånger inte kom vidare från Arlanda med SAS.
Bra jobbat L! Därtill mest proaktiva serveringen i plus jag sett/upplevt på länge.