Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

Första gången jag upplever en obstruerande medpassagerare.
SK556 idag. Jag satt på första raden i ekonomi och såg en kvinna som såg osäker ut när hon satte sig i näst sista raden plus.
Efter ett tag kom purser L och påtalade att hennes plats inte var 3F, och att hon därför behövde flytta sig. Då hörde jag ingen diskussion, och hon gick bak och satte sig.

Precis innan (försenad) pushback springer kvinnan fram och sätter sig på 3F igen. Självuppgradering! L går till kvinnan igen och förklarar att hon inte kan sitta på denna platsen då det är en annan kabinklass och att hon dessutom nu inte följt kabinpersonalens instruktioner. Den oförskämda kvinnan påtalade då att det var ingen skillnad på sätena, och att hon hade ett kort byte på ARN. L sade att hon nu kommer hämta kaptenen för att påbörja avlägsning av kvinnan ifall hon inte lyder instruktion. Pushback påbörjas exakt i denna stund och kvinnan gick bak till sin plats igen efter att upprört yttrat: ”Is your name L? SAS is going to hear from me!”

Efter att flygningen genomförts utan fler händelser landar vi på ARN. Under taxi från landningsbana till gate springer kvinnan fram och sätter sig för en tredje gång på 3F. Efter att vi ankommit till gate gick purser till 3F och förklarade att hon nu officiellt får en varning, då det är förbjudet att flytta sig i kabinen under taxiproceduren, och att hon riskerar att bli nekad boarding på sitt nästa flyg mot Tallin.

Jag är sällan skadeglad, men han där uppe bland molnen vet att jag önskar att kvinnan som självuppgraderade tre gånger inte kom vidare från Arlanda med SAS.

Bra jobbat L! Därtill mest proaktiva serveringen i plus jag sett/upplevt på länge.
Hade hon bara frågat och sagt till kabinpersonalen under cruise hade de säkert flyttat upp henne också under inflygningen till Arlanda efter att servering osv var avslutad och alla hade varit glada och nöjda. Har sett det flera gånger på SAS att passagerare i go flyttas upp i plus/längre fram när bältes skylten går på för att hinna mellanlandning.
 
Hade hon bara frågat och sagt till kabinpersonalen under cruise hade de säkert flyttat upp henne också under inflygningen till Arlanda efter att servering osv var avslutad och alla hade varit glada och nöjda. Har sett det flera gånger på SAS att passagerare i go flyttas upp i plus/längre fram när bältes skylten går på för att hinna mellanlandning.
Tänkte exakt samma sak. Förstår dock om L var 0% intresserad av att ge ett ”vänligt tips” till den som förmodligen var dagens sämsta pax.
 
Imponerande frekvens på Luleå - Stockholm! :) Hela 9 avgångar imorgon! :)

Screenshot_20230905_203155_Flightradar24.jpg
 
Landar från HEL med SK721, kl. 17:35 på Arlanda. Skulle ha landat 17:50. Ska vidare till CPH med SK1409 kl.19. Vi taxar in på F39 kl.17:40. Naturligtvis längs bort F-piren. Ser på expertflyer att SK409 avgår 18:05. Kollar snabbt på Swedavia appen att SK409 går från 10A. Långt att gå men bestämmer mig för att försöka nyttja Diamond förmånen.

Går och springer lite då och då. Kommer fram till SAS transfer desk 17:48. Ingen kö :) Puhh. Noterar att boarding har varit igång i ca 5 minuter. Tjejen skannar mitt boardingkort och bokar om mig på 30 sekunder, dock med standby i plus och råder mig prata med gate personalen. Kommer fram till gate 10A kl.17:50. Under tiden kikar jag snabbt på expertflyer vad som är ledigt i plus, en plats kvar som är blockad, 3E. Snubben i gaten ringer och ber operations ta bort blockningen eller boka om mig. Oklart vad som sker. Nytt boardingkort utskrivet 17:51.
Det här är en grym förmån och så himla bra hanterat av SAS personalen.
 
Toppen