Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

Man kan ju se det på lite olika sätt. Men lite provokativt och hånfullt är det:
Om man köper något är det öppet dygnet runt på webben (och telefon för EBG). Om man reklamerar får man vänta en månad.
Stora annonser och mycket pengar på marknadsföring, och världens minsta minitext längst ned på sas.se för "Kontakt".
Där möts man av en massa olika FAQs och annat med syfte att få en att absolut inte försöka gå vidare med sitt klagomål..
Per

Har tidigare varit lite skeptisk till Blue1 och inte riktigt sett vad många andra här upplevt med bra service osv men i fredags hände det! Helt outstanding crew på eftermiddagsflyget till Manchester som verkligen gjorde allt för att vi skulle trivas. Och hör och häpna, de gick två gånger med vagnen och frågade om vi i Plus önskade något mer, detta hör ju inte till vanligheterna som ni vet :) En flygning som var en skön start på helgen.

Så nu är jag med på vad ni Blue1-förespråkare menar!

Blue1 levererade igen på återresan till Stockholm ikväll, denna gång satt jag på första raden i Go dock. För övrigt var det en enda ledig plats i hela Go-kabinen och den var mellan mig och en annan EBG så seat block verkar väl troligt. Priobagaget kom först på bandet också (well efter en drös charterväskor från Teneriffa) Bra där!

Manchester-linjen måste gå bra för övrigt, tycker det är mer eller mindre fullbokat varje gång jag åker.

Bakom mig denna gång stod en SAS kapten som råkade ut för samma sak. Bälte, skor och så visiterades hela han. Han hade med sig en nagelsax han fick slänga. Hela situationen var ju komisk, så vi började snacka, och jag poängterade att om han nu ville kapa planet så var det väl inte på nagelsaxen det hängde?

Kanske inte helt tokigt ändå, här är andrepiloten på g.
Kapade planet när kapten var på toa - DN.SE

Kanske inte helt tokigt ändå, här är andrepiloten på g.
Kapade planet när kapten var på toa - DN.SE

Men vad i h-e...
Det där får mig iofs inte att tycka att piloter ska kollas i säkerhetskontrollen, de har ju mängder av sätt att hitta på hyss oavsett vad de har med sig för föremål...

Däremot undrar jag vad som hänt i skallen på andrepiloten, något mer utsiktslöst än att söka asyl genom att kapa ett plan får man nog leta efter. Jag kan inte tänka mig att han någonsin varit lämpad att bli pilot, och det kan däremot göra mig lite orolig. Hur blev han andrepilot? :confused:

Bokade en awardresa åt min syster från Göteborg till Luleå med mina poäng i januari. Flyget från Göteborg till Arlanda blev två timmar försenat vilket gjorde att hon missade sin anslutning och var tvungen att övernatta i Stockholm.

SAS hanterade situationen på marken väldigt bra och gav henne ett bra hotell och mat att äta, och nu har jag dessutom fått svar från SAS att hon får ersättning enligt EU261/2004. Det krävdes två mail till dem, men mest för att förtydliga situationen och de protesterade inte, utan betalade ut utan krångel.

Samma ärende i EU261-tråden

Flygplanet från Arlanda anlände så sent till Oslo att min vän precis missade anslutningsplanet i Oslo, han fick vänta i cirka 2 timmar på nästa plan. Fick ingen matkupong och när han ankom till stutdestinationen hade alla flygbussar gått, så han fick ta taxi hem till sin lägenhet.

Vi testade och sända in ett klagobrev, med förhoppningarna att kanske få 1000 EB poäng, vi sände in bland annat kvitto på taxiresan. SAS beklagade och betalade igen det han fick lägga ut för mat(på flygplatsen) och hela taxiresan. Var inte snack om mycket pengar men cirka 550 SEK,-. Bra där SAS!

Last edited:
Hmmm kanske skulle sparat lite kvitton från flygplatsen förra veckan då när jag blev sittande tre timmar i Bodö på grund av sent plan från Oslo, missade sedan anslutande flyg i Oslo men bokades om så jag kom till slutdestinationen bara en timma sent mot ursprungsplanen. Blev dock inte tal om något Loungebesök i Oslo innan avfärd utan en rejäl språngmarsch för att hinna med.

Hade inte en tanke på att man kunde få ersättning för matutlägg på flygplatsen, tänkte bara på ersättning om jag blev strandsatt över natt.

Åkte Köpenhamn- Heathrow i Plus i fredags. Pga problem att få ner kärrorna i stormen hade vi fått en ny slot-tid och blev en dryg timme sena ut från Köpenhamn. Då kom man runt med apelsinjuice eller vatten, åtminstone till oss i Plus. Det hade jag inte väntat mig. Det som var ändå bättre, var att vi faktisk kom ner - och helskinnade! I den byiga stormen var det konstanta kompensationer i både kurs och fart. Först blev det en go-arund och sedan kastades vi runt som en vante under hela inflygningen. När vi sedan var typ 5 meter över banan, måste vi ha varit på väg att blåsa av densamma, för piloten fick lägga ner ena vingen så jag trodde den skulle ta i marken. När vi väl var nere, applåderade stora delar av passagerarna, vilket jag aldrig varit med om mer än på någon enstaka charterflygning (med folk som aldrig varit i luften tidigare, antar jag). Man kan ju tycka att det är rätt självklart att man ska komma fram i ett stycke, men det kändes allt annat än självklart den kvällen. Det var utan tvekan den obehagligaste landning jag varit med om på c: a 1100 flighter, så bra jobbat, SAS!

Toppen